Jump to content

Endre bruksområde på rifle


MorganKane

Recommended Posts

I ett forsøk på å rydde i kortene på hånda og sette dem på riktig sted, søkte jeg nylig om endret bruksområde for ei rifle.

 

Riflen ble i sin tid ervervet for jakt, men den er blitt spesialisert og veier nå i overkant av 7 kilo.

God til banebruk - "ubrukelig" til jakt.

 

 

Ettersom jeg er medlem i DFS og HOBK, mente jeg det burde være grei skuring å få denne over i riktig kategori. Det ble vedlagt attest som bekrefter aktivitet samt kopi av medlemskortene.

Likevel ble det avslag, argument som benyttes i mitt avslag er at våpen ervervet for jakt likevel kan benyttes i konkuranse sammenheng. Er det ikke slik at enkelte konkuranser utelukker jakt registrerte våpen? Blir ikke dette å ha en rifle på feil grunnlag?

 

Lurer på hva dere tenker om dette.

Link to comment
Share on other sites

Tenker selvsagt at det er feil, vi har blitt presset til å godta å kun ha 6 jaktvåpen, da burde man i det minste få ha 6 egnede jaktvåpen, og ikke måtte blande konkurranseskytingen inn i dette.

 

Og litt sånn halveis off topic, så er vel dette også svar på diskusjonen som har gått om hvorvidt man kan ervere mini-14 til jakt og bruke den til praktiskskyting ;)

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke slik at enkelte konkuranser utelukker jakt registrerte våpen?

Blir ikke dette å ha en rifle på feil grunnlag?

 

Lurer på hva dere tenker om dette.

Ikke som jeg noengang har hørt om.

Helt klart, våpenet har fått endret sitt bruksområde, og er ikke lenger brukt til jakt. Da skal det endres bruksområde på våpenet. Det ville ha stilt seg annerledes om våpenet fortsatt til tider ble brukt til jakt, men slik du her beskriver det er det klart at du skal endre registrert bruksområde.

 

Du nevner DFS, men der skal du huske at kun godkjente rifler og stokker kan registrers der.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte på den "mini 14 til praktisk" diskusjonen når jeg leste begrunnelsen i avslaget.

 

I mitt tilfelle dreier det seg forøvrig om ei boltrifle i 6.5x06.

Fikk først avslag der bekreftelse om aktivitet fra klubb ble etterlyst, det ble sendt.

Deretter kom nytt avslag med begrunnelse at det jakt registrerte våpenet fortsatt kunne benyttes i konkuranse.

 

Når sant skal sies, så har jeg ikke vært veldig aktiv med langpang de siste årene.. Har stort sett hver helg vært minst en unge som har vært sjuk :roll: Men en del treninger har det da blitt, spesielt i DFS.

 

Du nevner DFS, men der skal du huske at kun godkjente rifler og stokker kan registrers der.
Det er noe så traurig som en tidligere HV Mauser, men den er vel neppe godkjent i.h.h.t DFS krav.
Link to comment
Share on other sites

Er ikke enig med forrige taler hva angår erverv av mini14, regelverk er regelverk. Og man skal ikke blande seg bort i hva medlemmer gjør. Får man innvilget ett lovlig våpen og dette er lovlig å bruke i konkurranse, har man ingenting med dette å gjøre. NFPS har sitt eget regelverk om hvordan de skal atestere ved erverv, og har ingenting med hva emedlemmer har og bruker av lovlig ervervede våpen som er lovlig å bruke til deres programmer.

Link to comment
Share on other sites

Folk som handler 1/2-auto som jaktvåpen for å bruke de i NFPS sine programmer ødelegger minst like mye for jegere som de "våpensamlerene" som under dekke av praktisk skyting har handlet "kul" rifle.

Nå ordner vel dette seg selv, skal nok ikke mange bildene og historiene på et eller annet forum til av modifiserte "jakt"-mini14 før det ryddes opp.

 

NFPS har selv innført 2 års karantene på erverv av våpen til rifleprogrammene, skal bli interesant å se om de godtar en slik omgåelse av egne regler. Velger de å overse dette,vel...

Link to comment
Share on other sites

Det er bare kassen som er fra en HV Mauser, så det er kun treningen som foregår i DFS regi.

Er vel det man kan kalle en benk/langholdsbørse.

 

Har vært aktiv på diverse stevner for 4-10år siden og kan dokumentere trening etter den tid (men ikke stevner). Begrunnelsen for avslaget, slik jeg tolket det. Var at jeg like gjerne kunne ha den registrert slik den står pr. i dag, altså som jaktvåpen. Noe jeg mener blir prinsippiellt feil, er derfor nysgjerrig på hva dere tenker.

 

Forøvrig får jeg uansett ikke frigjort ledig plass på våpenkortet, så poenget mitt var kun en liten vår opprydding.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...