Jump to content

Strømming av unghund - Tysk Jaktterrier


jjrckd

Recommended Posts

Bor på en øy hvor det mer sau enn det er folk. De delene av øya som ikke er hage eller vei består stort sett av sauebeiter. Alle turområder fungerer også som sauebeite. Båndtvang hele året. Omlag 50 meter fra huset til nærmeste sauebeite.

 

Har en Tysk Jaktterrier på omlag 7 måneder som viser altfor stor interesse for sau. Når jeg går med bikkja så prøver den å skjule sin interesse men når samboeren går tur går bikkja rett i "kill-mode" så snart den får se sau. Jeg ikke i tvil om at den hadde gjort sitt ytterste for å få tak i en sau/lam hvis den hadde fått sjansen og jeg er derfor avhengig av å utføre tiltak som gjør at den mister noe av interessen. Tenker derfor at strømming er en mulighet.

 

2 tanker ang. dette med strømming:

 

1)Bikkja er ung, kun 7 mnd, og jeg er litt skeptisk til å strømme nå da den er inne i "pubertetsfasen" og at det derfor er en viss sjanse for at den mister noe av interessen når den blir eldre og forhåpentligvis slutter å "låse" seg på alt som beveger seg og oppfattes som det minste interessant selv når jeg ikke er tilstede. Han som utfører strømming anbefaler normalt ikke at så unge hunder strømmes men sier at han har strømmet Tyskere ved flere anledninger tidligere hvor strømmingen ikke har hatt annen effekt enn at bikkjene har blitt enda hissigere på sau (han brukte ordet forbanna). Han anbefaler derfor strømming. Oppdretter anbefalte meg også å strømme tidlig. Jeg heller derfor mot at jeg til tross for min skepsis bør strømme bikkja da toget allerede kan være gått hvis jeg venter.

 

2)Skulle strømmingen virke så er det dette med at vi ser sau hver gang vi går på tur. Jeg ser for meg at det er en mulighet for at hunden enten kan bli livredd for å gå på tur i de sauebefengte områdene eller at den vil lære seg ganske raskt at sauer ikke er så farlige allikevel og gjenoppta interessen.

 

Har ikke hatt behov for å strømme tidligere hunder pga deres manglende interesse for sau. Er derfor helt grønn på området og kunne tenkt meg noen kommentarer på de 2 punktene mine fra noen som har erfaring med dette.

Link to comment
Share on other sites

100% enig i det Finsksøver skriver om det ikke hadde vært for at det nettopp er en terrier :(

Mange tyskere som drar til for fullt allerede i 6mnd alder på alt vilt og ikke bryr seg filla om de får juling. De blir bare værre

og værre jo mere juling de får :(

Kjenner fler som forsøkte å strømme sine tyskere på grevling på slutten av 90 tallet uten hell også.

 

Har man flaks så fungerer strømmen,men ingen garanti!

Samme gjelder flere av de polare spisshundrasene

Link to comment
Share on other sites

Stømming funker på noen hunder, ikke alle. Har en stråhåra vorsteh som var på sauereinhetskurs første gang da han var 8mnd gammel. Fikk da inn to gulltreffer og dama som sto for strømminga var helt overbevist om at han aldri kom til å jage sau igjen. Tre kurs til senere, og jeg har fortsatt ikke sauerein bikkje, og har slått meg til ro med at han aldri kommer til å bli det heller. :lol:

 

Det er en måte å finne ut om det fungerer på, og det er å prøve.

 

Beaglen jeg har nå har sauereinhetsbevis; Han viste tilnærmet ingen interesse for sauen, men den gamle mannen som stor for strømmingen den gangen gav ham en "for sikkerhetsskyld" som han sa det, når han sakte tuslet bort mot der sauen var. Etter det har jeg fått en god los på sau de gangene han møter sau i skauen, men han står minst 30 meter unna og bjeffer. Dette gjorde han ikke før strømmingen.

 

Andre hunder jeg har hatt har blitt sauereine og ikke brydd seg om sau i det hele tatt i ettertid. Så det er veldig store forskjeller på individuelle hunder, derfor er det bare ved å teste man kan få et sikkert svar. Dessverre.

 

Det er i alle fall min erfaring. :)

Link to comment
Share on other sites

Det skader ikke å forsøke E.J :lol:

Neida!

Hadde en dobermantispe på begynnelsen av 90 tallet som var totalt sauerein etter å ha møtt søye med lam.

Samma bikkja strømma vi på rådyr ved Drøbak,men hun var bare rådyrrein i det hegnet. Kobla elegant det med vondt.

Nekta å gå inn i hegnet på oppføllinga!

Men jaga rådyr med "halsbånddummie" bak i skauen her få dager etter!

Bikkja ble rådyrrein etter det,men det var ikke pga strømhalsbånd!

Link to comment
Share on other sites

Om man skal vurdere om strømming virker, må man først se på hvor stor andel av hundens erfaring med det aktuelle "viltet" som strømmingen er en del av.

En hund som har jaktet rådyr mange ganger, har bygget en erfaringsbank når det gjelder rådyr. Om denne slippes i en lite oversiktlig innhegning hvor folk løper og roper trykk, er det ikke sikkert den kobler opplevelsen med strøm til rådyr.....

Slik opplevde jeg den plassen som beskrives.

 

Når det gjelder tyskeren i starten av tråden, kan jeg nevne at jeg selv har strømmet relativt mange hunder av ymse raser. En gang lot jeg meg friste til å forsøke å strømme en tysker. Vi endte opp med at hunden hang i strupen på søya(i ulla), mens jeg trykket på knappen. Jeg registrerte en reaksjon i hundens pupiller når jeg trykket. Ellers ingen reaksjon. Eier mente at det måtte være noe galt med båndet, men endret raskt mening når han fikk kjenne spenningen.

Jeg kommer aldri til å forsøke å strømme en tysker igjen.... Har forøvrig strømmet flere polarhunder med stort hell. Men bevis får ikke slike raser.

 

Når det gjelder boforholdene til trådstarter, så vil erfaringen fra strømming/dressur på et eller annet vis, uanset bare være en liten del av hundens erfaringer med sau. Resultatet er derfor avhengig av hvordan hunden opplever forholdet med sau og eiers forhold til sau i det daglige.

Link to comment
Share on other sites

Tyskaren min vart strømma på sau då den var ca 9 mnd. Den var redd sau ei stund, men det verkar som den har gløymt noko av det - ein ser hvertfall ikkje redsel i hunden når han ser sau lenger. Geiter jagar han tvert, hvis han får sjangsen. Men det var vistnok vanleg - dersom hunden var strømma på sau, jagde den likevell geit - og omvendt. Andre som har erfaringar rundt dette?

Link to comment
Share on other sites

I går fikk tyskeren strøm. Da jeg slapp den inn i innhegningen satte den kurs inn i flokken. Var mer nysgjerrighet enn angrep. Tok en liten runde og da den kom passe tett innpå ei søye fikk den et støt. Trakk seg raskt tilbake og satte seg ned for å se på sauene. Etter en liten stund var det et lam som gikk litt vekk fra flokken og bikkja satte noe nølende kurs for å se hva dette var. Etter nok ett støt var plutselig porten til innhegningen langt mer interessant enn sauene. Skal bli interessant å se hvordan det går på ny strømming om 2 - 3 uker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...