Jump to content

Fryseteipen feltstevne i Skorgen 29.april 2012 (M&R)


vingemutteren

Recommended Posts

Vestnes Pistolklubb, har igjen gleden av kunne innby til feltstevne. Denne gang søndag 29.4.2012 i Skorgen på Vestnes.

 

Fryseteipen stevnet er sesongstarten for Feltskytinga i M&R (1FGMR stevne nr. 1215027), og er ett av de mer treffsikkre vårtegn på disse trakter. :wink: Her det duket for kurering av krutabstinenser, og en flott anledning til å få pusset støv av våpenskapets innhold.

 

Vi drar som vanligt i gang kl 1000 med første runde, deretter fortløpende etter som folk melder seg på og lagene fylles.

 

I år har vi KM for Fin og Grov, så siste påmelding for Fin og Grov er kl 1300.

 

Snøen er nesten helt borte, så er været med oss, blir det sko dag (ha med kraftigere fottøy i tilfelle regn, der er mye leire på veien).

Ta gjerne med noe å sitte på (klappstoler er smarte greier ), noe å drikke i vårsola, er heller ikke dumt.

Ellers er godt humør og skarpe skudd en sikker oppskrift på en trivlig dag.

 

Det blir som vanlig enkel bevertning (pølse og brød).

 

I år blir det også satt opp ett partytelt/paviljong på 6x3m, slik at man skal ha mulighet til å sitte/stå noenlunde tørt mellom lagene.

 

Velkommen til årets sikkreste vårtegn, kretsens sesongstart på feltskytinga.

 

 

 

Veibeskrivelse:

Koordinater

WGS 84:N 62° 34.278', E 7° 6.202'

WGS 84 - desimal:62.57129, 7.10336 (lim inn 62.57129, 7.10336 i google kart, så ser man hvor man skal parkere).

 

For den som kommer fra ørskogfjellet (E39), blir det å svinge til høyre inn på E136 mot Åndalsnes.

For den som kommer fra Vestnes (E39), blir det å svinge til venstre inn på E136 mot Åndalsnes.

Deretter: kjør 1,5 km (ned bakken og bort til sandtaket ovenfor Skorgen skule).

Sving så til høyre inn i sandtaket (forsiktigt), sving til høyre (grusvei, vær forsiktig) og kjør 100m tilbake delvis langs med hovedvei. Hold til høyre på nedsiden av ei stor mark, kjør (2-300m) til en kommer til ei gammel bru. Sving så til venstre opp langs med elva til der bilene står parkert på marka.

Ver obs! Der var gravd ett stort hull helt inntil veien oppe på marka. Kjør forsiktigt.

 

For de som kommer fra Åndalsnes siden (på E136), blir det da avkjøring til venstre, opp i sandtaket ovenfor Skorgen skule, ca 1.5 km før krysset mot E39 (før bakken).

Sving så til venstre inn i sandtaket (forsiktigt), sving så til høyre (grusvei) og kjør ca 100m til delvis langs med hovedvei. Hold til høyre på nedsiden av ei stor mark, kjør (2-300m) til en kommer til ei gammel bru. Sving så til venstre opp langs med elva til der bilene står parkert på marka. Man må ligge delvis ut på marka når en kjører oppover, grunnet trær som vokser inn på veien.

Ver obs! Der er gravd ett stort hull helt inntil veien oppe på marka (med mye stein liggende igjen) . Kjør sakte og forsiktigt.

 

Link til tråd om fjorårets stevne

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=33&t=53161&start=0&hilit=vpk

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Endelig feltstart :D Satsa på sol og fint ver :D

 

I år blir det også satt opp ett partytelt/paviljong på 6x3m, slik at man skal ha mulighet til å sitte/stå noenlunde tørt mellom lagene.

 

Så selv om det skulle bli noe grått, burde det gå greit uansett.

 

Annet nytt hos oss er bruk av vannfast papir til startkortene (akkurat ferdig med å skrive de ut), så skytelederne slipper å slite med dårlig papir om det skulle komme en skur eller to.

 

Vi har også kjøpt inn Sannes pk sitt resultatprogram, så om undertegnede får dreisen på det. (Garanteres ikke). Så ligger det an til at vi for første gang i historien kan stille med oppdaterte lister utover dagen.

Dette p.g.a. KM, slik at vi er klare til eventuell omskyting når siste lag kommer inn. I tillegg er vi to i sekretæriatet, slik at jeg i hovedsak skal registrere resultater (i fjor rakk jeg ikke det p.g.a. håndtering av påmeldinger).

Link to comment
Share on other sites

Da er feltstevnet over, og stort sett gikk det greit.

 

Beklagligvis ble det forsinkelser i ko, slik at resultatlistene ikke var klare før 10min etter att siste lag kom inn. Dette beklager vi på det sterkeste.

 

I den forbindelse vill VPK rette en meget stor takk til Sunndal pk, som stilte med to mann på slutten (en som skyteleder, og en til å ta resultatene sammen med undertegnede, slik at vi kunne tredoble registreringshastigheten).

Uten denne hjelpen, ville ikke listene ha vært klare før tidligst 1time etter at siste lag kom inn.

 

Ellers var det flott vær med sol og lite vind, og ikke minst en flott gjeng med deltakere som så ut til å kose seg verre. :wink:

 

Vestnes pistolklubb vill takke alle som møtte opp (deltakere som funksjonærer), for ett vel gjennomført feltstevne.

 

Ris og ros mottas, slik at vi kan bli enda bedre til neste år. :D

Link to comment
Share on other sites

Ventetida ble lang, kl 14.30 var jeg ferdig med to runder og da ble det med det.

Ellers kan dere vurdere å forandre stpl 2, som var beste hånd for alle våpengrupper. 10 sek på to små blinker er litt tøft i militærklassen og etter min mening en av de vanskeligste standplassene totalt, beste hånd kan gjerne komme litt ut i løypa når man har skutt seg varm.

Ellers har dere friske innslag med skyting i tildels sterk motbakke,morsomt.

Tror de fleste fallfigurer sto for nærme skytterne i henhold til reglementet(10m) uten at det plagde meg det minste.

Stpl 10 var frisk med 6 blinker og lengste hold på hjortefigur på 61m, den likte jeg.

Link to comment
Share on other sites

Vi får se om vi ikke kan få lagt på 2 sek til på standplass to (eller bytte til litt større blinker), dette vill uansett ikke utgjøre noen forskjell for de beste i fin og grov. Men kansje lette litt i mil og revolver, samt for de lavere klassene som så ut til å slite litt i år. (Hva mener dere som skjøt søndag burde gjøres? 2 sek ekstra, eller noe større blinker?).

 

Forøvrig var det ingen som fylt løypa i år, så jeg tror vi begynner å nærme oss ett brukbart total oppsett. Jeg har faktisk ikke skutt løypa selv i år (vi regnet/snødde bort på lørdag, og søndag var jeg for å si det mildt opptatt).

 

Ventetiden virker det være vansklig å gjøre noe med, vi skal normalt ha tre standplassers mellomrom mellom lagene (sikkerhet grunnet banens utforming). og når det ikke dukket opp mer enn to funksjonærer utenom skyteledere og ansvarlig for sekretæriatet, blir det som det blir. Spesielt når skytelederne har gått i ett fra kl 1000, må man regne med at tempoet dabber noe av utover dagen. (Ting tyder på at vi for neste år kansje stiller sterkere enn noen gang på skyteleder siden, og om vi får folk til å stille som funksjonærer, burde det gå bedre).

 

Appropo ventetid, jeg satt i ko og hadde nesen ned i papirer og pc hele dagen, så tips og tanker rundt eventuelle observerte ting som forsinker, tas i mot med glede. Vi blir ikke bedre uten tilbakemeldinger fra skytterne (de er jo den som skyter stevnet som best merker hvor skoen trykker).

 

T.d. ble det i fjor justert om slik at mil og rev kun har en beste hånd etter tilbakemelding fra aktiv skytter (hold 2 ble nevnt da også, men vi valgte å holde på det ett år til etter som jeg traff fint med revolveren. Med tanke på hvor dårlig jeg er, burde andre også klare det var tanken :lol: ).

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt klager man - når ting går til h..... :D

 

Enig med Olav om standplass 2 - selv om jeg i noen lykkelige sekunder i mitt liv - fikk fullt hus der.

Men siste skuddet - satt 15 cm til venstre for mitt siktepunkt :( - men der var skive nr. 2 :D

Altså: Et kjemperykk pga. tidspress.

 

Men samfunnet er jo et tidspress i seg selv :?

 

Ellers var løypen grei med unntak av st.p. 10 - da mine fibersikter dekket altfor mye av "småene".

Det utgjorde at jeg lå 2-3 cm på hver side av de.

Er egentlig greit å kunne se hva man skyter på :lol:

 

Når det gjelder stålmålene - hadde heller ikke jeg noen problemer med rikosjetter.

 

 

Hvis jeg hadde meldt meg på - etter hver skyting - ville jeg nok ikke vært hjemme før midnatt :wink:

 

Men når man er så få om å organisere/administrere/utføre et feltstevne som dere var - har jeg forståelse for at ting ikke vil gå helt på G.

 

Men det er synd at skyttere reiser hjem før de får skutt det de egentlig kom for - samt at man drar hjem uten å skyte omskyting om medaljeplass - pga. ventetid.

Link to comment
Share on other sites

vart en fin dag når man hadde god tid, selvfølgelig det tørreste Vestnesstevnet på 3 år når eg endelig hadde husket gummistøvlene :roll:

Standplass 2 var grei nok den, selv om den kanskje burde vært som nummer 7-9 i vansklighet vist man setter opp etter gradvis økende vansklighetsgrad. Hadde dog litt imot stålmålene på liggende, dei var jo mindre enn framkornet på alt eg hadde! :wink: Tok meg tiden til 3 runder i solen.

Link to comment
Share on other sites

Standplass to kommer til å få lenger tid, og da detter vansklighetsgraden fort.

 

Stålmålene på liggende er jo geniale, de er der for skille litt. (det er jo ikke meningen at man skal fylle en feltløype). Men om du ikke liker størrelsen, er det bare å komme med mere passende vinkeljern. Vi tar imot med glede :wink:

 

I den forbindelse, hva var det Shadob skjøt med som fikk nevnte fallmål til å ta seg en langtur?

 

Appropo fylle, ingen fylte årets løype, det nærmeste var 98p av 99p, og 33 av 36 i rangering. Da har man vel truffet bra med løypesettingen, eller?

 

Målsettingen er å få en løype som D klassen synes er gøy, samtidig som den skiller.

 

P.s. Fjord 1 kan ta seg ett stev. :wink:

Skjønner, problemet. Er jo normalt i samme situasjon selv, likefult ergrer det meg at vi ikke tok oss tid til å printe ut lister midtveis (da hadde de som skulle skyte om faktisk sett at de lå på ommskytingsplass). Man lærer, man lærer. :?

Link to comment
Share on other sites

Skjønner, problemet. Er jo normalt i samme situasjon selv, likefult ergrer det meg at vi ikke tok oss tid til å printe ut lister midtveis (da hadde de som skulle skyte om faktisk sett at de lå på ommskytingsplass). Man lærer, man lærer. :?

Noen involverte hadde jo allerede regnet ut at man lå an til omskyting, men valgte heller å rekke middagen hjemme. Noen kilo med KM-medaljer liggende i skuffen virker nok inn på de prioriteringer man gjør.

Link to comment
Share on other sites

Takk for et supert stevne. Koste meg virkelig i sola. (Spesielt etter 98p på finfelten med X-esse'en. 8) )

 

Standplass 2 var litt for vanskelig for meg med militær. Den kan nok med fordel få litt lenger tid på militær og revolver.

 

Syns fallfigurane på ligg var greie. Med bra innskutt våpen går det greit å treffe dei sjøl om framsiktet blir større enn figuren. Halve figuren stikk jo over siktet. (I alle fall på mine våpen.) Blir kanskje litt verre dersom ein har fiberoptisk sikte og er innskutt til å treffe der prikken er.

 

Ellers såg vingemutteren litt stressa ut bak pc'en, så han kunne nok trengt ein assistent frå starten av. Hvis det blir vanskelig å få tak i nok mannskap neste år, så er det jo mulig å høre med Ålesund PK om dei kan låne ut eit par kropper. Litt samarbeid burde være mulig i eit så lite skyttermiljø.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal love at jeg var stresset, han som skulle ha påmeldingen valgte vin og kvinner (kansje sang også for alt jeg vet) fremfor å møte opp og gjøre jobben han visste han hadde på stevnet.

 

Jeg gjorde en annen tabbe også, og det var at jeg ventet litt for lenge med å ta en (av to :( ) klistrere til å ta over påmeldingen. Dette medførte at jeg allerede var 5-6 lag bakpå i registreringen fra starten av.

 

Jeg vurderte å gå over på å kun notere fin grov resultater (for å få km klart), men ble frarådet dette p.g.a muligheter for mye rot. Men om jeg hadde vært nøye med å skrive ned hvilket lag som ikke var ferdig registret, mener jeg man kunne ha dratt det i land på den måten (om jeg hadde gått for den løsningen fra ca kl 1300. For så å fortsette å jobbe fra der man slapp så snart KM resultatene var klare.

 

En ting jeg lurer litt på, er hvordan andre gjør det når folk insisterer på å gå ut med rev eller mil tidlig på dagen?

Jeg lot de få gå (etter å ha gitt de klar beskjed om at det ikke nyttet å komme å melde seg på Fin/Grov etter kl 1300).

 

Samtidig var der flere som hadde problemer med å få med seg mer enn to runder hos oss (lang ventetid). Noe jeg tror skyldtes mangelen på manskaper til å ta klistringen (5min her og 5min der samler på seg etter tre fire timer). Er det noen som anslagsvis vet hvor mye tid man sparer på å ha klistrere, og hvor mange klistrere som er optimalt med 6 manns lag?

 

P.s Neste år skal vi ha en prat ja, og ikke bare med Ålesund pk.

 

Vi ser at det nok er lite som skal til for at ett stevne ikke skal avlyses, og bare litt til for å få stevner til å ble helt ok. (tenker da på felt utenom mesterskap).

Vi har klubber i kretsen som har avlyst flere år på rad nå (grunnet manskaps problematikk). Så man bør begynne å tenke på om det er mulig å redde disse stevnene, ved å stille opp med litt hjelp.

Samtidig er det viktigt at man ikke ender opp med bare jobb og ingen morro.

Ser på måten Egil R fra Sunndal hoppet inn som skyteleder etter å ha skutt ferdig egne starter som forbilledlig, så kansje man burde tenke ut ett system der mulige hjelpeskyteledere går ut i de første lagene, slik at de blir tilgjenglige som skytelerdere etterhvert som de blir ferdige og klubbens egne skyteledere trenger litt pause?

Eventuelt at man tar en runde som skyteleder mellom egne starter?

 

Ett er sikkert,noe må man finne på for å berge seg i fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

Noe vi også har gjort på stevner med lav kapasitet pga mannskapsmangel er å dele laget i to, der to fra laget deler på å kommandere, først skyter ene halvdelen av laget, bytter så standplassleder, så skyter neste halvdel. Tar vel ca et minutt lengre tid pr standplass å gjøre det slik, men bedre enn å stå utolmodig i "depotet"

Link to comment
Share on other sites

I Troms gjør vi det slik at vi arrangerer fin og grov lørdag og militær og revolver søndag. Skytterne klistrer (på vanlige stevner opp til og med KM) sjøl, og vi er stort sett greie med å si ja til å dømme et lag eller to selv om vi ikke tilhører arrangørklubben. Og dommer/skyteleder følger med laget rundt. Da går det stort sett greit.

Link to comment
Share on other sites

Man tar ikke på seg KM, man blir pålagt. :wink:

 

Forøvrig har VPK mer enn tilstrekkelig kapasitet til å arrangere stevner, også felt. Om alle de som skal dukker opp og gjør jobben sin. (Gud signe de som gjorde det).

 

Og der er problemet nesten samtlige klubber i dag sliter med. Ta t.d. Åndalsnes pk og Fannefjord pk, klubber med nok kapasitet som ikke engang klarer å gjennomført sine feltstevner.

Og det til tross for at de har avviklet flotte stevner på normalen før (spesielt Fannefjord pk sitt feltstevne er dypt savnet). Kompetansen og folkene er der, men å få den ut har i dag vist seg å bli stadig vanskligere. De to nevnte klubbene har kun vært reddet fra nedleggelse p.g.a noen svært få ildsjeler som kjemper for å holde hjulene i gang (sikkert i håp om at bedre tider). Dette har også i lang tid vært tilstanden i VPK.

 

Derfor er mulig sammarbeide mellom klubbene om gjennomføring av selve stevnedagen kommet på bordet her i området, da vi ikke klarer å få sofasliterne til å møte opp, eller mister mye folk til konfirmasjoner o.l. (faktisk ett stort problem for feltstevnet til VPK).

Link to comment
Share on other sites

Angående hurtigst mulig avvikkling av feltstevner:

 

Vpk satser på å få gått funkjsonær og medlemsskyting dagen før stevnet (Regnet desverre bort i år), Slik at funksjonærer er samkjørte og vi sparer tid på Søndagen. Dette fungerer når en får gjennomført det.

 

Etter å ha gått igjennom hva som skjer i løypa vår, har jeg kommet til følgende:

 

1: 10 standplasser med 3 standplasser avstand mellom lagene. (det er vel normalen de fleste steder vill jeg tro?). Maks antal lag i løypa samtidig er 4.

 

2: = 5 skyteledere må til for å få full flyt, 6 eller flere skytledere vill gi de en pustepause mellom lagene (vi har i flere år kjørt med 3 skyteledere som sprang skoa av seg, og det er drepen samt at det går bort tid mellom hvert 4 lag, i år hadde vi 4 skyteledere, og det holdt nesten når man ikke hadde klistrere).

 

3: Klistrere sparer tid, (mye tid). Og antatt beste løsning er 2 klistrere pr skyteleder (vi kjørte i prinsipp uten klistrere i år, og har potensiale der).

 

4: Feltstevnet vårt gikk segentlig som planlagt frem til lag 13-15, da vi mistet skyteledere p.g.a. lag skyting, og skader.

 

5: Startet man i lag 2 (ca 1020), ble neste påmelding i lag 10 (ut ca 1330?). Med mellom 3 og 4 lag i timen, anser jeg at vi ikke var trege i forhold til bemanningen. Der var bare mange som ville skyte.

 

6: Utfordringer:

a). Å få til minst 5 (helst minst 6) skyteledere, slik at hver skyteleder som går ut har fått en liten pust i bakken før neste lag. (og at lagene starter nærmest mulig hverandre, mister man 5-6 min bort per lag blir det fort en time ekstra å vente etter 10 lag).

b). Få til 2 klistrere pr skyteleder, vil øke hastigheten betydelig gjennom løypa.

c). Få funksjonærer og hjemme skytere ut dagen før, slik at de kun konsentrerer seg om å få gjennomført stevnet. (= Bli kvitt skyttere, og glattere gjennomføring på stevnedagen).

d). Om man skal registrere resultatene fortløpende, må den som har denne jobben få være i fred (var advart på forhånd, men undervurderte likevl innvirkningen dette hadde på registreringshastigheten).

 

Utifra dette kreves det ca 6 skyteledere, 12 klistrere, 1 til påmeldinger/kiosk, og 1 til resultatservice. Altså ca 20 personer må til for å få ett rakst og glatt gjennomført KM.

Vpk gjennomførte med 4 skyteledere (planlagt), 1 klistrer (7 møtte ikke), 1 på resultat og 1 på påmelding. Altså 7 stk. Om alle hadde møtt, tror jeg vi hadde kommet godt fra dette.

 

Får vi til dette, vill jeg tro at potensialet ligger på over 4 lag i timen. I år skjøt ca57 personer 112 starter (17stk skjøt kun Mil eller revolver). Fra kl 1000 til ca kl? (noen som husker når siste lag kom inn?)

Link to comment
Share on other sites

Er helt enig med Vingemutteren, klistring tar tid og dei kommer som regel på etterskudd hvis det er for få klistrere. Å la alle skytterene lappe på blinkene blir bare tull,skytterene må få konsentrere seg om skytingen og ikke lapping.

Link to comment
Share on other sites

I en perfekt verden med mange mann vil dette fungere, realiteten i Møre&Romsdal er ofte slik det var på Vestnes, en knapp håndfull med ildsjeler til å arrangere. Å klistre skiva mi gjør jeg gjerne, bruker tilogmed ha med egne lapper.

Link to comment
Share on other sites

Å klistre sine egne skiver på feltstevner og kretsmesterskap burde jo være en kurrant ting for dei fleste, må som regel kjøre det samme selv :)

Håper vi klarer å få til mer aktive i år, er rart når man bare ser dei samme 5-6 personene gjennom hele året av 80 medlemmer o.O

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...