Jump to content

SmølaGåsa 08


Gåselokken

Recommended Posts

Gåsjakta begynte 26, og jeg fikk skutt en i går morges. Kun jakt på innmark i første omgang, med tidsbegrensning fra 4-10 på morgen/kveld. Sjekk med lokale bensinstasjoner om evt. jaktkort, eller snakk med lokale grunneiere.

 

J**la mye knott & mygg, vindstille, og vanvittig varmt der ute nå, men brukbart med gås. Dessverrre sitter gåsa mye ute på myrene, etter å ha blitt skutt på, og der får du vel ikke jakte før 10.aug.

 

P1010526.JPG

Link to comment
Share on other sites

Enig med bukkebrøl. Forferdelig my gås i myra, tror nok det er ett bra bær år i år, gåsedriten som jeg har sett, er blå også.

Ellers så ser det ut som det er en del mindre gås i år, enn i fjor. Har iallefall ikke sett samme mengdene.

 

Har skutt 7 til nå, 4 i kveld.

 

Masse mygg!!

Link to comment
Share on other sites

Faen og, jeg og en gjeng kompiser hadde snakka om å dra over den femte å skyte litt, men det er vel ikkje vits hvis den ikke begynner før den tiende. Flere som har vært skråsikker på at jakta begynnte fem dager tidligere på utmarka der borte........

Men hvis dere bor der ute vet vel dere det best.

Har ikke funnet noe om dette på hjemme siden til smøla kommune heller.

Link to comment
Share on other sites

I perioden 26. juli til 20. august er det ikke lov å jakte innafor de landområda som er definert som friområde i forvaltningsplana.

 

26. juli - 4. august

 

kl 0400 - 1000 og 1600-2200

Innmark med maskinell slått og gjødsla beite som er gjerda inn, samt 30 m randsone omkring disse. (Fast-Smøla, Kuli, Edøy og Glassøya)

 

5. - 9. august

 

0400-1000 og 1600-2200

Fast-Smøla med øyer og holmer som kan nås uten å bruke båt + Glassøya

 

Ordinær jakt 10. august

Link to comment
Share on other sites

Da falt nr 8 for min del. Skal vell egentlig være godt fornøyd med det, men jeg er uansett skuffa over hvor dårlig trekket har vært til nå. Dette kommer vell av det fine været, gåsa sitter i myra døgnet rundt, å spiser krekling. Jordene er for tørre, krysser fingrene for sørvest å regn snart. Da blir det vell fort mye mere action.

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte lokkegås ifjor for første gang.

 

Det er en "sammenleggbar" plastgås fra USA, ser nesten ut som et kremmerhus når den er montert, med halsen som stikkes i jorden.

 

Mine gjess er canadagås og ser ikke akkurat så ekte ut at det gjør noe sammenlignet med endel dyrere bulvaner. Men de funket som F på grågåsa!! 3 ganger hadde vi grågas på lokkegjessene på en morgen, rimelig bra uttelling vil jeg si

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...