Jump to content

Montering av kikkert på rifle til langhold


Blaser_308

Recommended Posts

Hei,

 

Blir kikkerten montert skjevt, så blir det bom når holde strekker seg utover.

 

Hvordan justerer dere inn kikkerten i montasjen?

 

 

Tenkte og vatre opp på låskassen, og montere kikkert ved hjelp av laser vater som lyser mot veggen.. Eller finnes det noen enklere metoder??

Link to comment
Share on other sites

At man bommer på langt hold hvis retikkelet er (litt) skjevt montert i forhold til riflen er en myte.

 

Det viktige er at retikkelet er i vater når du skyter.

 

Med det sagt så er det like greit å få ting montert i vater med en gang, så unngår en problemstillingen.

 

Jeg bruker løvblad (?) fra Biltema mellom skinna og erektorhuset, da blir dette i vater mot hverandre.

Link to comment
Share on other sites

At man bommer på langt hold hvis retikkelet er (litt) skjevt montert i forhold til riflen er en myte.
Om det er et problem, skal jeg ikke si, men myte er det ikke.

 

Hvis børsa har siktet montert skeivt, men skytes inn med trådkorstet i vater, betyr dette at børsa skytes inn med kanting. I utgangspunktet ikke noe problem, så lenge man fortsetter å skyte på samme avstand. Men, hvis man ønsker å skyte på lengre hold, og bare skrur på høydejusterineng på siktet etter en tabell, vil man få avvik sideveis.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Blir kikkerten montert skjevt, så blir det bom når holde strekker seg utover.

 

Hvordan justerer dere inn kikkerten i montasjen?

 

 

Tenkte og vatre opp på låskassen, og montere kikkert ved hjelp av laser vater som lyser mot veggen.. Eller finnes det noen enklere metoder??

 

Hvis det er det du har så funker det helt fint. Jeg har brukt forskjellige vatere, loddsnor og vater satt opp her og der. Jeg har skutt på hold mellom 50 og 500m og merker ikke noe avvik i side som ksan skyldes at noe er skjeft. Men, det er alltid like rart å ta opp rifla etter at man har vatret opp ting. Det kjennes ofte feil og jeg stoler ikke alltid på at det er rett, selv om det er det siden alt stemmer ved mye opp og ned justering på kikkert og skyting på varierende hold.

 

Jeg bruker løvblad (?) fra Biltema mellom skinna og erektorhuset, da blir dette i vater mot hverandre.

Bladsøker/bladføler.

Link to comment
Share on other sites

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge.sf/secdb4aa8c05c/?ObjectPath=/Shops/MidwayNorge/Products/529349

 

Jeg bruker denne kjøpte fra Midway. Enkel og billig. Den vatrer låskassen og kikkerten. Eneste aberet er at den passer bare til boltrifler, og små låskasser som foreks. Vixen sin , ( som jeg har) passer ikke låskasse vateren til. Men kikkert vateren kan brukes likevel. På rifler der ikke låskasse vateren kan brukes, bruker jeg loddsnor for å rette opp.

Link to comment
Share on other sites

At man bommer på langt hold hvis retikkelet er (litt) skjevt montert i forhold til riflen er en myte.
Om det er et problem, skal jeg ikke si, men myte er det ikke.

 

Hvis børsa har siktet montert skeivt, men skytes inn med trådkorstet i vater, betyr dette at børsa skytes inn med kanting. I utgangspunktet ikke noe problem, så lenge man fortsetter å skyte på samme avstand. Men, hvis man ønsker å skyte på lengre hold, og bare skrur på høydejusterineng på siktet etter en tabell, vil man få avvik sideveis.

 

 

Jeg er uenig. Er retikkelet i vater er også klikkjusteringen i vater gitt at det ikke er produksjonsfeil på kikkerten.

Dette er uavhengig av om børsa under kikkerten er vinkelrett i forhold til kikkertsiktet eller er montert skjevt.

 

Bare for å gjøre det klart, min påstand er at presisjonen til våpensystemet (også på lengre hold) ikke blir negativt påvirket av en montering av kikkertsikte som ikke er perfekt i lodd med våpenet monteres til, sålenge skytteren skyter inn med retikkelet i vater og følgelig deretter har kikkerten i vater under videre skyting.

 

For å underbygge min påstand har jeg laget en illustrasjon.

 

(Se bort fra at jeg på siste eksempel har glemt å skrive "C" under, jeg kaller eksempelet for C.

 

kantingavkikkertsikte1.jpg

 

Eksempel A: Kikkertsiktet er montert helt i lodd med våpenet. Justeringer på tårnene vil, gitt et godt kikkertsikte, være presise.

 

Eksempel B: Kikkertsiktet er montert tilnærmet 45 grader skjevt med hellning mot høyre. Justeringer som gjøres hvis våpensystemet (altså optikk + våpen) opereres slik vil være ubrukelige da f.eks høydejustering vil gi justering sideveis også på grunn av vinkelen på retikkelet (som amatør sa).

 

Eksempel C: Her er samme våpenet, men vi holder nå våpenet slik at retikkelet i optikken er i vater. Justeringer man gjør i høyden vil nå kun slå ut i høyden. Det samme med sideveis justeringer.

Er man skutt inn på 100m med denne kombinasjonen med .308 og klikker opp 4.5 MIL kan man forvente å være på plata på 500m.

 

De skarpøyde vil legge merke til at det oppstår et mellomrom/en distanse mellom senter av kikkertsiktet og senter av løp desto mer vi kanter kikkertsikte. Hvordan slår dette inn som feilkilde?

 

Her er en illustrasjon:

 

kantingavkikkertsikte2.jpg

 

For å demonstrere hva som er opp og ned på kikkertsiktet har jeg tegnet inn tårn med H for høyde og S for side.

Altså høydetårn og sidejusteringstårn.

 

Eksempel A: Nok en gang et eksempel på montering helt i lodd.

 

Eksempel B: Her har vi vridd kikkerten 90 grader til høyre! Sidejusteringstårnet vil nå peke ned mot våpenet. Vi går videre til...

 

Eksempel C: Våpensystemet er fremdeles montert som i eksempel B, men vi holder børsa slik at retikkelet nå er i vater igjen.

Som vi ser er nå våpenet til høyre for kikkertsiktet når det holdes slik at retikkelet i kikkerten er i vater.

 

Hvilken skarpskytterrifle minner dette oppsettet deg om?

 

M1D.jpg

 

 

Jeg lener meg på Todd Hodnet: "The most important thing is keeping the reticle level to the world, not level to the gun".

 

 

Selv etterstreber jeg alltid å montere kikkertsikter helt i lodd med våpenet.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Enig i at kikkert må være i vater med verden og at rifla ikke trenger være i vater med kikkert, men kom til å se denne

http://www.longrangehunting.com/articles/reticle-alignment-1.php

 

Her påstås det at dersom kikkert ikke er på linje med senter løp i horisontalplanet vil det kunne oppstå feil treffpunkt på lange hold.

 

Enkelt å teste med å skyte på en vertikal linje og justere høyde ha samme siktepunkt og se om skudda treffer linja lenger opp.

 

Har ikke tenkt over at dette kan være problem.

Noen som har erfart noe slikt?

Link to comment
Share on other sites

Her påstås det at dersom kikkert ikke er på linje med senter løp i horisontalplanet vil det kunne oppstå feil treffpunkt på lange hold.

 

Det er relativt ivrig debattert i en annen tråd (som jeg ikke har tid til å søke fram nå).

Ja, det er en feilkilde om man har veldig høy og veldig skeiv montasje (det relevante er den horisontale avstanden til siktelinjen, ikke den vertikale), samtidig som man skyter på andre hold enn hva man er skutt inn på. Men denne forskjellen er i de aller fleste tilfeller ekstremt liten, og kan for alle praktiske formål ignoreres. Unntaket er om du har forutsetningene som nevnt over, pluss f.eks har skutt inn en langholdsrifle på 100m, mens du klikker deg opp til 1000m (neppe spesielt vanlig), da kan det være relevant om man ellers er ekstremt dyktig og har helt nøyaktige data for alt annet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...