Jump to content

Valg av kikkert til 6,5x55 til primert elgjakt


HoKo

Recommended Posts

Hei hei.

Jeg vet det er mange tråder rundt omkring, men lager en igjen. hehe

Trenger hjelp, noen med erfaringer fra elgjakt da jeg skal annsakffe meg børse.

Jeg har bestemt meg for å gå før en Tikka T3 Lite 6,5x55, men sikte er jeg usikker på.

Har aldri jaktet som jeger på elg selv.

 

Det jeg hadde først i tankene var en Laupold VX-II 4-12x50.

Men etter å tenke meg om så er det jo skjelden LANGE forhold til å skyte elg her jeg går da.

er endel krattskog samt noen enkle åpne sletter. Så har heller tenkt på 3-9x40.

Noen formeninger anngående det? kanskje enda mindre?

 

takker for hjelp :)

Link to comment
Share on other sites

Tenker du på hvilke forstørrelser og hva slags lysåpning som er mest egnet til elgjakt? Jeg ville også kanskje sett litt på valg av retikkel, bare for å tukle det litt til.

Har selv ikke erfaring med denne formen for jakt, men har lest meg til at elgen ofte kommer nært og raskt og da lave forstørrelser med stort synsfelt er bra. Ville kanskje sett på Leupold VXIII med circle dot retikkel.

http://www.leupold.com/hunting-and-shoo ... m-reticle/

 

Syns du skal lage en tråd også hvor du spør om kaliberet er egnet... :wink::wink:

Link to comment
Share on other sites

Har hat BSA og winchester på min Tikka 6.5x55 kjøpte i fjor den Zeiss`n fra xxl og ble veldig fornøyd. stor forskjell fra de andre jeg har brukt.

Angående kaliber Har jeg skaffet meg en mauserkasse og sysler lit med tanken på og få den fiksa i kaliber 9.3x64 da jeg synes att 6.5´n gir litt dårlig skudd tegn, serlig på de litt større dyra. Har ladda med Vulkan, der har bly og kobber separert seg. Mulig det blir bedre til høsten da jeg har lada opp med swift A-frame.

Link to comment
Share on other sites

1,5-6x42 er jo også et godt valg. Leupold har jo også VXII 2-7x32. Ellers er jo også VXII 1-4x20 som chiefen påpeker et godt valg til skogsjakt. VXIII 1,5-5x20 er vel ennå en tusenlapp dyrere, men et bra sikte.

Link to comment
Share on other sites

Uten noensomhelst førstehåndskjennskap til Elgjakt (men har jo fått ørene tutet fulle etter ett antall hete diskusjoner her og spesielt på SL om Elgjakt), så drister jeg meg til å si at kvaliteten på siktet bør være slik at en kan stole på det. Classic siktet til Zeis som nå kan fåes for en rimlig penge med 2.5-10x50, burde være en solid alrounder, med tysk retikel nr 4. Ellers er utgaver fra Meopta med forstørrelsesområde i samme lei gode og solide kikkerter. Men du vil ha ett grovt nr 4 retikkel, kansje med dot (synes en dot i tillegg gjør det enda lettere å få siktet hurtigt på plass.

 

Vet du ikke ba om dette, men jeg stusser litt på kalibervalget til noe som jeg har forstått primert skal være en Elg/skogsbørse.

Tikkanen du lurer på er god den, men om du skulle vurdere ett annet kaliber (spesielt siden det er elg du skal ha den til), ville jeg ha vurdert en Howa i 308w. Dette fordi 308w trives med kortere løp uten å miste futten, noe som igjen gjør den mere velegnet til dempermontasje. Og om en ikke skal ha demper, så har en uansett en kortere børse å dra med seg i skogen (men da spiller ikke kaliber valget så stor rolle lenger). 3006 går for meg ut av samme grunn som 6.5x55, trenger langt løp for å få ut potensialet. Og langt løp blir lett kronglete i skogen, langt løp med demper blir da svært kronglete.

+ at 308w er minst like lett å få god og rimlig amo til som 6.5x55 for den som ikke lader selv.

 

Howa fordi den garantert er det beste kjøpet krone for krone for tiden, og finnes med mange stokker til den (selv sitter jeg nå å sniffer på laminatstokken med tommehull, lett pipe, og selvfølglig i 308w). Alt dette med en presisjon som ingen T3 ville ha skammet seg over. :wink:

 

P.s. Har T3 Super Varmint i 223R selv men neste jaktrifle blir nok Howa).

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
XXL har en fin Zeiss til ca.6500.-

2,5-10x50.

 

tenker ikke så mye på hvordan merke osv.

Er mere ute etter "oppløsning" og slik hva folk har erfart hva som egner seg til jakt på elg!

 

Det er ikke helt irrelevant hva slags merke en velger - om jeg sammenligner min s&b classic 3-12*50 mot f.eks en Swaro Z6 2-12*50 er det veldig stor forskjell, spesiellt på lave forstørrelser. Benderen har utpreget dassrull effekt på laveste forstørrelse, Swarovskien har stort synsfelt uten dassrulleffekt.

Optimal all round kikkert slik jeg ser det: swarovski z6 1,7-10*42

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

howa 1500 du tenker på ja?

kjenner desverre ikke noe til børsa.

 

Har allerede bestilt meg Tikka T3 Lite Stainless i kaliber 223.

Sikte jeg har bestemt meg for der er en Laupold VXII 4-12x40..

 

Men det er da 6,5x55 jeg ikke har bestemt meg noe for enda. jeg har søknads pappirene ferdig stemplet.

Så blir litt vanskelig å endre kaliber nå!

Link to comment
Share on other sites

Leupold 1-4x20 eller en annen kikkert i omtrent samme størrelse, perfekt på en skogsbørse!

 

Støtter denne fullt ut. Har en slik en på 338WM`n. God øyeavstand, grei optikk(men ikke noe mer), solid som få. Har skutt et par-tre elger, men har aldri hatt bruk for mer enn 4x forstørrelse, og jeg har skutt elg på litt langt hold, for å si det slik :wink: Motargumentet er jo at en vil se om det er piggokse/okse på litt lengre avstander, og derfor vil ha mer forstørrelse. Men er det ikke den en har håndkikkert til da?

Link to comment
Share on other sites

Elgjakt er dagjakt og ofte trange pass og poster.

Leupold VXIII anbefales, enten det som Chiefen nevner, eller 1,75-6x32. Velg heavy duplex eller tysk "4 retikkel.

 

Lysstyrke og linsekvalitet er ikke kritisk på elgjakt, men du har igjen for å velge et solid sikte som står for en trøkk, er vantett og som har grov retikkel.

 

Leupold VXIII fyller dette til fulle og anbefales ( basert på 30 års bruk av Leupold sikter :D )

Link to comment
Share on other sites

Den 6,5x55 skal primert til elg, da jeg har allerede bestilt meg en 223.

Er desverre lite med hjort, dådyr osv her i tromsø å jakte på.

Er en og annen rev en sjelden gang å se. men det kan jeg jo bruke den 223 på.

Den har jeg nesten 100% sikkert bestemt meg for å gå på en Leupold VXII 4-12x40 Fine duplex til 223 altså.

 

Grunnen til jeg må finne kikkert til den 6,5x55 nå er for at jeg skal bestille begge siktene samtidlig og haster litt. Jakta starter jo snart. :D

Så litt på VX-III 2.5-8x36 Duplex eventuel VX-II 2-7x33 Duplex til den 6,5x55. den kan jo være en litt mer allsidig kanskje? iallefall langt mindre og hendig en det jeg tenkte å bestille VXII 4-12x50 i første omgang.

Link to comment
Share on other sites

Her er smaken som baken.....delt i 2, men det kommer veldig an på om du får en trang post, eller en stor post.

 

Får du en trang post ville jeg vurdert 1.5-6x

Får du en stor og romslig post ville jeg sett på en 3-12x eller 4-16x

 

Linsestr. så kommer det jo an på om det bare blir i dagslys dere jakter. Men jeg ville ikke hatt noe under x40 på ei jaktrifle. Har jakta med x32, og det går jo uten tvil bra det også, men......

 

En kompis av meg har en 1.5-6x20 og er glimrende fornøyd med det utifra de posta han sitter på. Han får visst en hel elg inn i kikkertlinsa på ca. 20 meters avstand. Jeg ville også valgt et trådkors med lys i midten. Da er det lettere å se midten av korset mot en helt svart elg, da ting blir litt stressende. Som f.eks. er jeg plaget av "litt" jaktiver og høy puls.

 

Nå jakter ikke jeg elg, men rådyr, og jeg har valgt 2.5-10x50 med kors og opplyst retikkel. På posten min får jeg hold opp til rundt 150-200 meter, så jeg kommer nok til å bruke den på rundt 2.5-4x et sted. Skyter ikke på noe særlig mer enn 120 meter, for jeg har trent altfor lite, så ferdighetene er ikke der dem bør være. Til opplysning bruker jeg også 6.5x55. Og det er et knallbra kaliber :D

 

Ønsker deg lykke til i jungelen av kikkertsikter :D

Link to comment
Share on other sites

Ingen krise med 6.5x55 og T3 lite kommer du nok til å like enten det er i 223R eller 6.5x55 (har prøvd den i 6.5x55, god å skyte med, og hendig uten demper).

Men det er en ting jeg er rimlig trygg på, og det er at du kommer til å bruke 6.5x55 til mye mere enn du i dag tenker deg. Det kaliberet er særdeles anvendligt til det meste (spesielt med postjakt og demper), og tåler vind bedre enn 223R (i tilfelle Gåsejakt og litt lengre avstander kommer på menyen (kansje sel?). Tror Swaro sitt Z6 i passende versjon på mange måter for tiden er siktenes 6.5x55. God til det meste, men så var det prisen da. Så jeg mener du bør ha i bakhodet at den rifla kansje kan bli mere brukt enn du tror, når du velger sikte (spesielt siden det er en Lite utgave du tenker deg).

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha brukt mye tid på slike funderinger har jeg falt tilbake på at det ikke spiller så stor rolle.

 

Jeg har skutt flere av elgene mine med fast 4x, også på trange poster. Det betyr at et 4-12x56 burde gjøre jobben? Og den elgen jeg ikke treffer på lange hold med 4x, den er så liten at den bør få gå!

 

Helt personlig så foretrekker jeg kikkerter med små fysiske mål på elgjakt, men ikke så liten frontlinse at en vanndråpe dekker hele tuten. Har en Leopold 2,5-8x36 som er bra. 1,5-6x42 er fint men jeg føler de blir litt for klumpete på elgbørsa. En europeisk 4x32 med Tysk#4 fungerer bra for meg, på alle hold.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...