Jump to content

kjøp av ladeutstyr


doghunter

Recommended Posts

Jeg har en stund tenkt på å begynne å lade, da jeg har noen litt sære kaliber +det ser ut som en artig hobby :)

jeg har lest gjennom diverse tråder her på kammeret så godt jeg kunne, og endel spørsmål er besvart, men

 

hvilken presse?, vil ha ei slik karusellpresse, for har andre ting å gjøre også :wink:

hvor skal jeg kjøpe kuler, krutt og tennhetter?

kaliberne jeg tenker jeg etterhvert kommer til å lade: 308, 30-06, 6.5x55, 7x65r, 9.3x74r, 338win.mag(starte med hva?)

lønner det seg å kjøpe ei slik pakke med masse utstyr?

hvilke alternativer har jeg, hva vil det koste, hvor skal jeg handle?

budgett: er slettes ikke rik, men betaler det det koster for kvalitet og funksjonalitet

jaja vet jeg skal kjøpe ladeboka :!:

Link to comment
Share on other sites

Eg har ei Lee Classic Turret presse, med 2 4 stasjons turreter. Har nettopp begynt å lade og er helst fersk i gamet.

Men pressa fungere fint den. Den var riktignok brukt denne som eg har, og den var nok allerede lada x antall tusen skudd med. Men den er grei nok for meg.

Tja eg kjøpte dier til dei rifle kaliberene som eg hadde, som kunn ladast. Og det er vel ikkje så dumt. Men det er jo greitt å kjøpe dier til dei som du skyt ein del med.

Kuler og slikt får du tak i blandt anna i dei fleste våpen butikker, men sjekk ut hjemmelading.no, dei har bra utvalg i alt av ladeutstyr og tilbehør. Dei har blandt anna Lee utstyr der, til ein fornuftig penge. Ellers så kjøpte eg ei lita kasse med diverse frå USA nettopp og det var på factorysales.com.

Kva det koster, det spørs kor mykje du skal ha, men skal du ha dier og slikt til alle kaliber du har, så svir du vel sikkert av 5-7.000 blanke tenker eg. Snakk med han Trond på hjemmelading.no, så får du sikkert eit godt pakketilbud. Han held til i Porsgrunn.

Lykke til, det er ein knakande kjekk hobby. Er nettopp kome frå skytebanen og har testa ut min andre heimalaga lott med patroner. Og no begynner det å komme seg. Samler på kronestykket på 100 metern med heimelaga no.. :D

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg kjøpte Redding Big boss deluxe.

Den koster litt mer enn gjennomsnittet, men synes kvalitetsfølelsen er kjempemessig.

Det lønner seg garantert å kjøpe sett.

Du bør også se på muligheten på å kjøpe fra statene hvis du ikke skulle ha dette i går. Er ikke all verden å spare på det, men du får kanskje med deg et diesett eller to for samme prisen uten i norge.

 

Ellers synes jeg du bør satse på en 1-stasjons og lære hvert enkelt steg. Det høres ut som om du har tenkt å gjøre dette fort å gæli, hvilket kan by på problemer. Husk du skal KOSE deg med ladingen.. :D

Hvis du pbor på vei til sverige avdeling østfold - svinesund er nok Winge Våpen stedet for deg å handle. Har inntrykk av at de er rimelige. Hvis du er i drammensdistriktet har også jaktdepotet en god del komponenter til en billig penge.

Valg av kaliber: Hva skyter du mest med, kontra hva som koster mest å kjøpe ferdigrulla. Så er det bare å bygge opp samlingen derifra.

Mitt sett kostet i underkant av 3000 ferdig tollet og fraktet.

Da var det som sagt redding big boss deluxe, samt et redding deluxe diesett (3 dier)

I denne pakken følger også hylsetrimmer med piloter, som du før eller siden må ha, og koster vel en drøy høvding utenom. Så kjøp en pakke som har det i seg.

 

Jaktdepotet selger denne pakken for 2995 mener jeg. Men da er det ikke diesett, så du får kjenne etter om du synes det er verdt det. Deluxe diesett koster vel +/-900 kr.

 

Krutt, tennhetter og kuler får du vel i alle prisklasser..

Tennehetter: Det vanligste er vel CCI til ca 300 kr for 1000 stk.

Krutt: Avhenger av fabrikat og type. Det er som jeg har skjønt tørke i kruttmarkedet om dagen, så kjøp noen bokser hvis du finner noe som passer deg.

Kuler: Alle prisklasser.. Selv lader jeg 223 og kjøpte en pakke med partizan SP for 70 øre stykket...

 

Skyter nok billige skudd med min oppskrift, men skyter desto mere, så vinninga går vel opp i spinninga.. Moro er det lel! ;)

 

RCBS er det mange som sverger til, samt LEE for de som ikke lader ekstremt mye. Men jeg trork ikke disse har hylsetrimmer.

 

Lykke til med valget uansett hva du velger!

PS! Du bør også kjøpe Jeger Hund & Våpens Hjemmelader DVD. DEnne tar for seg hvert enkelt steg i tillegg til tolking og måling av trykktegn som er helt nødvendig å vite litt om.

Her får du også se på kloss hold hva som skjer i de enkelte prosessene. Anbefales på det sterkeste.

 

EDIT: Jeg kjøpte hos DNRsports.com

Link to comment
Share on other sites

tusen takk for svar :D fatter ikke folk setter seg ned og skriver lange svar for og hjelpe andre, det setter jeg pris på;)

 

men vil fortsatt ha en presse med fler stasjoner, og fins det og lønner det seg da med ladesett?

 

bor i eidskog, vet ikke helt hva som blir nærmest av butikk., men er endel i ski så xxl er tilgjengelig, ellers er det jo snart jaktogfiskedager så jakt og friluft har kanskje ok priser? handler der det er best og avstand hefter meg ikke noe sånt fælt :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er jo bare moro å hjelpe vet du! ;)

Blir engasjert selv! :P

 

 

Skjønner du har bestemt deg for turret, og det finnes pakkeløsninger for disse også.

Har ikke noe erfaring med slike presser selv. Men mener fortsatt du bør ta en og en arbeidsopersjon av gangen i begynnelsen. Det kan du gjøre med en turret press og bruke den som en enstasjons. Da har du jo muligheten for serieladninger når du føler deg klar for det. ;)

 

Bare å spørre om alt du lurer på. Er nybegynner selv, og det er ikke alt som er like klart. Da er det jo fantastisk flott emd et forum med mye hjelp..! :)

Link to comment
Share on other sites

Først så holder hjemmelading.no til Notodden ikke porsgrunn, i Porsgrunn ligger derimot Interarms.

La nettopp igjen en pen slump med penger hos trond og litt vekslepenger hos interarms (kjøpte forøvrig min Lee classic cast presse hos interarms, og Resten hos factorysales).

Interarms selger forøvrig ett kit med Turret pressa også.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

heisann. er ny å ladingen selv.. kjøpte meg et sett som heter lyman tmag2 sett hos jaktdepotet. er nesten som ei karusell presse.. er plass til 6 dier i toppen.. fulgte med hylsefres med 9 styringer. elektronisk ladevekt. kryttmål. hylsebørster. å diverse snacks. kostet ca 4000 pluss diesett..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...