Jump to content

tips til bleking av skaller.


Kristoffersen

Recommended Posts

Jeg har en rev hengende og tenker å bleke skallen men er ikke sikker på hvordan jeg skal gjøre det. har hørt at skallen skal kokes og skjære av alt kjøtt/fett slik at den er helt ren før bleking men hva er blekningmiddel, hvor får jeg kjøpt det og hvordan skall jeg gjøre det??

fortell gjerne hvordan dere gjør det!!

er takknemmelig får alle svar :)

Link to comment
Share on other sites

Driver og renser en haug gaupeskaller fra siste bestandstopp nå. Kokte disse noen timer og pella av det grøvste for hånd. Inkl hjerne og nesebrusk. Pinsett og spyling med vannslange. Blanda sterk kraftvask og la de en kort tid i dette (minutter). Da blir kjøttet som gele. Når de er helt rene bruker jeg domestos fresh (h2o2).

 

Ungdyr er vanskeligst ettersom beina ikke har satt seg helt. da må en beregne kortere koking eller puslespill med limtuben etterpå...

Link to comment
Share on other sites

Takk for det, får ta en tur på apoteke igjen da:) har hatt et gevir i garasjen i et par år som eg fant en gang, så det er nesten hvit på gevire..

Kjøpte hydrogenperoxid, mn den var bare 3% koste 129 for 250ml. Kom ikke på og spør om di hadde sterkere..

Link to comment
Share on other sites

Jeg koker hodene ca 3 timer.

drar ut løse tenner. (så jeg ikke mister de)

bruker høytrykkspyleren forsiktig så skallen då forsvinner kjøttet..

bruker trykkluft inni hodet.

 

så bruker jeg hydrogenperoxid 30%

legger skallen og løse tenner i en isboks og en liter med hydrogenperoxid 30%.

lar skallen ligge i 1 døgn. Med bommul så kommer du ikke så godet til inni hodet, så det kan fort begynne å lukte litt.

Når jeg er ferdig, så heller jeg hydrogenperoxiden tilbake til flasken å bruker den igjen..

 

Tips:

Det kan være lurt å lese HMS databladet ved bruk at hydrogenperoxid.

 

Så legger jeg skallen og løsse tenner i vann minst 1 døgn.

 

limer sammen underkjeven og setter i tennene med en dråpe lim i hver..

Disse blir bra syntes jeg..

 

1334501181_resized.jpg?width=720&height=478

1334501201_resized.jpg?width=720&height=478

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei jeg har brukt både hyroperoksyd , men først har jeg kloret skallen i et døgn slik att lukt fra kjøttrester,og legger den til tørk på avispapir,det kann hende att en slipper å bruke hydroperoksyd.

 

Hilsen Arne :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Tips:

 

Skrap / skjær av det meste kjøtt og flesk FØR koking.

Kok så i vann tilsatt litt kaustisk soda (veldig liten mengde, kanskje 1 ss på 10 liter vann).

 

Når du har småkokt i mange timer så er det nesten gullrent.

Da børster / skraper man resten og tørker alt godt før bleking i hydrogenperoxid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...