Jump to content

CZ 455 American eller CZ 455 varmint, Avstemming


schultz_30-06

Kva for ein skal eg velge  

64 members have voted

  1. 1. Kva for ein skal eg velge

    • CZ 455 Varmint
      35
    • CZ 455 American
      31


Recommended Posts

Skal kaupe salong i 22LR, og det står mellom desse to:

 

CZ452varm.jpg

CZ 455 varmint

 

http://www.czub.cz/en/catalog/80-rimfir ... RMINT.aspx" target="_blank

 

 

CZ452amer.jpg

CZ 455 American

 

http://www.czub.cz/en/catalog/80-rimfir ... RICAN.aspx" target="_blank

 

 

Det kan virke som det er lettare å få tak i ekstra piper (17HMR, 22WMR) Til American modellen.

Fordelen med varmint er at den er tyngre, og kanskje betre å skyte med, då eg kjem i hovudsak til å bruke salongen til trening. Prisen er omtrent den same på begge to.

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner den ekstra tyngden som en ulempe, men siden du ser det som en fordel faller vel mitt argument der.

Har 455 American selv, og valgte bort både tung pipe og tommelhullsstokk

for å få ei lettere rifle som er greiere å dra med seg på lengre jaktturer.

 

Uansett er det fantastiske rifler samme hva du velger!

Lykke til :-)

Link to comment
Share on other sites

Ser veldig rart ut med de tynne løpene i en varmintstokk.

Men det går. De blir bare så grenselaust frittliggende! :lol:

Har egentlig aldri reagert på at stokken er noe særlig forskjellig på de to,

har ikke sammenlignet den side ved side.

Tror ikke forskjellene er særlig store...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 455 varmint med tommelhullsstokk og har et litt blandet forhold til den.

 

Fordelen er at den er presis og stødig ved liggende og sittende skyting med anlegg på knær, men jeg opplever den litt "kort-tung" ved skyting med lang arm. Skulle jeg valgt på nytt, hadde jeg nok kjøpe en utgave med std løp, særlig hvis behovet er en .22 til bevegelig skyting/jakt. På sikt er det ikke umulig at jeg bytter ut tommelhullsstokken med en mer std varmint stokk dersom noen lager en slik med god kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel betre at den er kort tung enn framtung 8)

Kjem til å bruke salongen mest til trening, då eg har ein kombi til fuglejakt, trudd kanskje at ei tyngre rifle var best til ståande skyting enn lett, men det er vel smak og behag..

Lars på Interarms anbefalte american, han meinte at varmint blei for tung, det var i allefall american han solgte mest av

Link to comment
Share on other sites

Det kan sjå ut som eg heller over på ein american, må innom interarms når eg får søknaden tilbake i posten. Thumbhole stokken syns eg ser gyseleg ut, men sikkert god å skyte med.

Er det mykje ubalanse i varminten? framtung?

enelege avgjersle blir i butikken då eg kan kjenne på godsakene sjølv :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nja, er ikke noe galt med stokken. Ikke er den ubalansert heller.

 

Men Varmint har rettere linjer og er som baikalgutten sa litt bredere. Den er nok perfekt for dem som liker å skyte med anlegg. American og Thumbhole har avrundet forskjefte og ligger litt bedre i handa - synes jeg. Uansett så er alle tre fine rifler, så kos deg med det du kjøper. :wink:

 

For meg så blir Thumbhole litt mer "balansert" mtp at jeg foretrekker mest vekt bakerst. Liker også selve tommelhullet, da jeg syns det er mer komfortabelt enn "vanlig" grep.

Link to comment
Share on other sites

American har litt tykkere løp enn standardmodeller. Usikker på hvor stort det er. Har iallefall åpne sikter.

Varmint (og Thumbhole) har varmintpipe, altså 22mm.

 

Varmint/bull eller ikke har lite å si i kaliber som .17HMR, .22LR og .22WMR. Jeg vil ha det kun fordi jeg liker vekta. :lol:

 

I Čz-rifler er pipene litt trangere enn hos andre produsenter, samt at de er kaldhamrede. Vet ikke om dette har noe å si på friksjon?

Link to comment
Share on other sites

Ja det blir såpass lite løpssvingningar i desse kalibra, at løpstykkleik er meir eller mindre uvesentleg for presisjonen.

Poenget er å ha ein salong med omtrentleg same tyngde som på jaktrifla, s&l classicen veg faktisk berre 2.8 kg, med forbehold om feil. slik sett passar american til det. men classicen er i det lettaste laget for optimal skyting.

 

Varmint 3.2 kg

American 2.8kg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Eg har ein 452 Varmint 22lr med 40cm løp og A-Tec cmm4 lyddemper.

Bruker den mykje til trening på skytebanen(100 meter).

Har aldri erfart at den kaster første skuddet.

Personlig synes eg at varmint'stokken er bedre å holde/skyte med enn American.

Mulig stokken er litt lengre og bredere under løpet på varmint,men det er eg ikkje sikker på.

American er vel 400 gram lettere enn Varmint,så det kan jo være ein fordel om ein skal ha salongen med på rypejakt i fjellet. Uansett kven av dei du kjøper,så tipper eg du blir nøgd. :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ser det er forskjell i stokken på dei to, kva for ein stokk er best?

Kommer an på, jeg har begge to i 452 (American i 22lr og Varmint i 17HMR), men stokkene er like.

De jeg har er maken til de avbildede stokkene lenger oppe.

 

Først av alt, tommehulsstokken er vel en Bodys sak, og passer ikke meg og mine hender så godt (jeg er lang og har Large/XL hender). Men kort sagt så er min erfaring med den stokken, at den ikke er å foretrekke.

 

Så til Varmint og American med skikkelige stokker:

American er slank, lett, rett, pen. Men ikke så lang, og med ett forskjefte som ikke egner seg så godt til å smekke ned på nærmeste grein/stein/skytestøtte som Varmintstokken. Faktisk ønsker jeg meg en varmintstokk på min American (det hadde vært perfekt for meg).

 

Varmintstokken er ikke noen spesielt stor og tung stokk, men den har ett bredere og mere "firkantet" forskjefte som passer meget godt til anlegg mot altmulig man måtte finne på jakt (og er selvsagt å foretrekke på bane). I tillegg er den litt lenger (om stokken har den tykke utgaven av kolbekakke).

 

For meg passer Varmintstokken rett og slett bedre enn American stokken, og gjør rifla litt mer voksen ( i den grad man kan si slikt om en 17HMR) i håndteringsegenskapene.

 

Jeg anbefaler at du finner en butikk med begge stokkene inne, og at du der prøver og selv føler deg frem til hva som passer deg best. Da kun du kan finne ut hva som passer deg best.

Link to comment
Share on other sites

Takk for meget gode utfyllande svar frå alle :)

 

Eg kjem ikkje til å bruke salongen til rypejakt, då foretrekker eg kombi i .222 eller rifle i 30-06. blir fort over 75 meters hold på rypene. pluss at det er ein del hare og rev der eg jaktar.

 

Avstemminga var utruleg jamn, det ser ut som at american er den beste rifla til jakt i rypefjellet, mens varmint har dei beste eigenskapane på banen, og ved skyting med anlegg.

Uansett bør ein justere avtrekket som nevnt i dei fleste andre trådar om CZ..

Link to comment
Share on other sites

Det skulle vise seg at det var vansklegare å oppdrive varminten enn det eg hadde trudd, bestillte varmint hjå interarms fredag før påskeferien. Ringte til dei i dag, og det hadde seg slik at leverandøren var tom for desse.

Det kan sjå ut som det blir noko lang ventetid.

 

 

Fant ein test av 452 varmint, som nå til dags er blitt erstatta av 455

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/ ... 290066.ece" target="_blank

 

 

455 varmint har noko tykkare løp enn 452

 

http://www.cz-usa.com/products/view/CZ-455-Varmint/" target="_blank

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Thumbhole har varmint løp og jeg likte den best. American syntes jeg virket litt vinglete, det syntes jeg sist jeg holdt i den også. Jeg har en rifle som veier ca like mye som american og den virker ikke vinglete på samme måte som american, så er nok vektfordelingen på american som gjør at jeg føler den blir vinglete.

Link to comment
Share on other sites

Heilt enig med deg, har berre tafset på american utan kikkertsikte, følte at det var meire ei borne leike enn rifle. ser her i denne tråden at det er diverse meiningar om thumbhole, tippar den er fin til skyting med anlegg, men behovet mitt for skytetrening ligg helst i jaktmessige skytestillingar.

 

Skal ha ein leica er 2.5-10x42 på tsjekkeren, kva for ei høgde er å anbefale av montasje?

Link to comment
Share on other sites

Jeg holdt på å kjøpe Thumbhole til min 455 American.

Men angrer litt. Kjenner at tommelhulet hadde vært greit for meg.

Siden jeg får en rar vridning på håndleddet at det er litt vondt vis jeg ikke slapper av nokk.

 

Kanskje kjøpe senere, eller vis noen vil bytte stokk kanskje :D ?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

jeg var å prøvde American og varmiter her en dag, og jeg syns varmiteren ble fremtung, og vis jeg da setter på demper vil den bli veldig tung eller tar jeg feil?

 

følte at american var mere vellbalansert.

fikk da ikke prøvd thumbhole stokken men er den no tyngre bak?

kikkert skal vel ikke innvirke no serlig på balansen?

 

ser at GRS har kommet med stokk til 455. noen som har prøvd denne i forhold?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...