Jump to content

7,62 med spesiell merking


45 Colt

Recommended Posts

Dette er nok en svensk produsert redusert patron for 84mm. Svenskene benytter hvit merking for sporlys, mens nyere norsk merking er rød (tidligere oransje).

 

Hvis du legger ut ett bedre bilde av bunnmerkingen, så er det lettere å stadfeste opphav på patronen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, bla denne typen patroner (de reduserte 7,62 patronene til 84'rfk innlegg har jeg aldri sett med RA bunnstempel, kun med svensk merking), i tilegg har FFV produsert samme typen patroner for 9mm innlegg til M72(det er også redusert ladete sporlyspatroner), og skarpe 9mm patroner for det norske forsvar (det er de tre patrontypene jeg kommer på i farten).

Link to comment
Share on other sites

Det står 070 og 89 på den så vidt jeg kan se
Dette er nok en svensk produsert redusert patron for 84mm. Svenskene benytter hvit merking for sporlys, mens nyere norsk merking er rød (tidligere oransje).

Begge deler er helt korrekt.

FFV-har også produsert øvelsespatroner i dette kaliberet til innsatsløp i CG-84 systemet for det norske forsvaret. Disse patronene har samme bunnmerking (070) og farging, men med prosjektilspiss farget i samsvar med NATO-kode, altså rød prosjektilspiss for sporlys.

 

De fleste som har tjenestegjort i Forsvaret de siste tiår har stiftet kjennskap med disse patronene, vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

Nei, i 9 mm for innstikkløp i M72 har jeg også kun sett FFV-patroner med rød spiss (og redusert ladning). Berdan-hylser var det, uten noen fargekode i bunnen.

Setter tråden tilbake på sporet: patronen på bildet i første innlegg i tråden er til bruk i den svenske 84 mm RFK.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...