Jump to content

Brotsje .308 win til .300 win mag?


Henrik123

Recommended Posts

Vurderer å skaffe ei pipe til min Sauer 202 med litt kraft på litt lengre hold. Har i dag 6,5x55 og 8x57. Er ikke interessert i å betale for mye for pipe, hylser eller kule. Tenkte derfor at .300 win mag ville være ett egnet kaliber å brotsje om en .308 win DFS pipe til? Har tillgang til rimelige børsjemakertjenester så prisen på dette er ikke relevant her.

 

Andre .30 kaliber jeg bør vurdere?

Link to comment
Share on other sites

Ja, hvis du er sånn noenlunde patronkulturell, må du jo vurdere 308 Norma Magnum! (noen mm kortere COL er ikke å forakte).

 

Du må først vurdere riflestigningen i DFS-pipene, i forhold til de kulevektene og -lengdene du bør bruke i et magnum-kaliber (180 eller 200 grs?). Og så må du anskaffe et sluttstykke som passer til magnum-diameteren på hylsene.

 

Du vil vel også ganske snart bli lei av å traske rundt med alt stålet i banepipa - og levere den inn til neddreiing. Ekstra kostnad - så du er langt på vei i et "spikersuppe"-prosjekt.

Link to comment
Share on other sites

8x57'en er kappa til 47 cm. Tenkte å ha ett kaliber med litt mer annslagsenergi på litt lengre hold med ett lengre løp.

 

Magnumsluttstykke hadde jeg jo ikke tenkt på. Da skjet det seg med det. Finnes det annet 30 kal som .308 kan brotsjes til? Uten magnum sluttstykke...

 

Neddreining er som sagt en liten kostnad. Dette skal også være en posteringsrifle med bra tyngde og løpslengde.

Link to comment
Share on other sites

Problemene, hvis de finnes, er jo omtrent de samme, uansett hvilken rifle man vil brotsje opp. Det er vel ikke særlig større patroner med "standard" støtbunn enn 30.06/9,3x62/35Whelen/9,3x66 (den blir lang). De vanlige .30-magnumene bygger jo på 375 H&H, og andre bygger på diverse "feite" patroner. Man kommer derfor ikke unna å endre eller skifte sluttstykket, hvis man vil ha "det lille ekstra". Det finnes kanskje noen kreasjoner med "rebated rim" (slik som 6,5/284 m/fl.), men det er å be om problemer.

 

Jeg har lurt litt på å brotsje opp en M/59 til .30 OAM. Den har kanskje ikke større diameter enn at det klarer seg at børsisen åpner opp sluttstykket litt? Spør opphavsmannen til patronen om det ("Arrowmaker" her på forumet - du kan få telefonnr. til han på PM).

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kan du bruke magnum patroner i en std 202 kasse? Jeg trodde man måtte ha den større magnumutgaven eller take down versjonen for å få plass til hylser med større diameter enn 308/30-06/9,3x62?

For langholds bruk er 6,5 eller 7mm med hylser på størrelse m 30-06 brukbart. 7x64, 270 win, 6,5x65 el.l. m.a.o.

Link to comment
Share on other sites

308 norma magnum har rebated rim,dvs.at hylsebunn er mindre enn hylsekropp.30-06 og 308 norma magnum har identiske mål på hylsehode.Har selv en Frankonia mauser som er brotsjet opp fra 30-06 til 308 norma magnum,og den har perverst god presisjon uten andre modifikasjoner eller selve oppbrotingen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...