Jump to content

Forskjell på galte og sugge, øvelse gjør mester..


gard

Recommended Posts

Hei.

Skal forsøke meg på villsvinjakt og har forstått at det i mange tilfeller (mørke, og fart) kan være vrient å se forskjell på galte og ungeførende sugge (om man ikke ser ungene da).

Skal være noe med nesen på dyret i tillegg til kraftigere bogparti og selvfølgelig understellet eller medbrakte unger og at suggene løper først i flokken som er de tydeligste tegn på galte vs sugge. Men vil gjerne har mer..

 

Ofte finner man sider på nettet med ulike bilder etc der man kan øve seg, samt grundige beskrivelser på hvordan man kan lære seg å se forskjell, tips på å se forskjell etc.

Men dessverre har jeg funnet litt lite, selv på svenske jegerforbundet sin side var det litt tynt, og på jaktappen deres, som ellers er ganske kul og gratis..

 

Tips tas imot med takk.

 

Mvh

Gard

Link to comment
Share on other sites

Det er mildt sagt vanskelig å se forskjell på sugge og galte med 100% sikkerhet i skumringen og mørket... når de står stille på åte. I fart, blir det enda værre.

Det tryggeste er å holde seg til fjorårs gris (50-60 kg), ellers er det mange som skiller kjønnene mer på oppførsel, heller ikke et er 100%.

Jeg tok en fin galte i fjor, den så jeg to dager før jeg følte meg rimelig sikker på at det var skytbart vildt... :)

 

Skitt jakt

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt en fin gisse på drevjakt i Sverig. Hundeføreren kom frem, gikk bort til grisen og sa "Hvilken snygg galt!", snudde grisen på magen og sa "Men det e jo en sugga!". 3000.- i bot for å ha skutt sugge... Der jeg jaktet da på Dylta Bruk tar de 3000.- i bot for å skyte sugge og 10.000.- i bot dersom man skyter ei sugge med "dragna spenor", altså ei som har diende unger. Man ser greit om puppene henger og slenger, men det er kul umulig å se om en stor gris som kommer alene er en sugge eller en galte, dersom man ikke ser den bakfra. Voksne galter har solide baller, så da er man ikke i tvil.

I mørket på åteplassen... vel, vil du være sikker så skyt unggris. Ser du en enslig gris som er så bred som en låvedør (de vokser ikke i lengden, men blir breeeeede når de blir store) så må du nesten ta sjansen på bot dersom du vil ha et galtetrofé. De virkelig store som kommer alene er ofte galter, men man vet aldri.

Link to comment
Share on other sites

Var på dylta bruk for nøyaktig eit år sida, fyrste gong på villsvinjakt, bra opplegg, men tykkjer det er vanskeleg å sjå forskjell på gris, sjølv matgris og sugge syns eg var vanskeleg å sjå forskjell på. tippar dylta tjener veldig godt på desse sugge bøtane, trofeavgift for galte var 5000 med det tilbodet me fekk.

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å se forskjell i mørket. Hvis du ser konturene av understellet er det greit. Hvis det er sugge med unger vil en se ungene. En stor med mange små rundt, ikke skyt den store.

Enslig stor gris er ofte galte, evt i følge med en eller to litt mindre.

Flere mindre gris i følge kan være både det ene og det andre.

 

Dersom man er ute etter trofeet er det klart man vil skyte størst mulig galte. Men den er ganske ram i smaken, og bør lages pølse eller røkt kjøtt av.

 

De beste matgrisene er ca 50 kg og opp til max 70 kg.

 

Jakta er like spennende uansett om du skyter små eller store ! :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal skrive under på at det er vanskelig å se forskjell. Selv på åtejakt virrer dyrene rundt og du ser det et øyeblikk og i det neste er det borte for så å dukke opp igjen, blir jaggu ikke lett hvis man har en hel flokk innpå åtet. har kun jakta på steder hvor man kun bøtelegger kultingførende sugge- og tror ikke jeg ville jakta på et sted hvor de straffer skyting av sugge i sin helhet. For min del blir det klin umulig å se forskjell på sugge og galt. På sommeren er det en hel del enklere, nettene er lysere og man ser mye bedre. De fleste arrangører har belyste åtler, men du ser ikke all verden i det grønne lyset de bruker. Mitt tips er at hvis du har flere griser innpå så skyter du ike de største (med mindre du er på trofejakt) Tar du en av de mindre vil du få prima matgris.

Glemmer aldri første turen. Jeg fikk en kjempeflokk innpå og de løp runt som gale- inn og ut av lyset. Fikk til slutt se 2 som so ved siden av hverandre og så fort at den ene var en del mindre og skjøt denne. Det viste seg å være ei fin matsugge på 50 kg. dette var i den mørke årstiden og det var alt annet enn lett. På sommerstid har jeg opplevd store flokker hvor man enkelt kan plukke ut brune eller stripete unggriser.

Lykke til !

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

God artikke om dette i juli-utgaven av Svensk Jakt.

Et godt tips derfra er at hanngriser har "pukler" over bog og hofter mens sugger er generelt runde over ryggen. Dette er noe som det kan være mulig å se på åtejakt i skumring, i motsetning til pensel og spener.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...
På Wednesday, April 04, 2012 den 19.57, amatør skrev:

Jeg vil slå et slag for å bruke norske ord. Hanngris er råne, Hunngris er purke.

 

For meg betyr galte, en gjelda (kastrert) hanngris. De kjennes lettest igjen på at de mangler baller. :mrgreen:

Enig der, samtidig nedverdigende å kalle en stor staut Råne/Keiler for galte.

Galte, jeg ser for meg disse rosa smågrisene som blir kastrert.

 

Råne / Keiler 🐗👍

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...