Jump to content

Hva er dine ladedata for 139gr Scenar i 6,5x55?


fredrik

Recommended Posts

Hei

Oppdaget noe merkelig her i dag. Gikk over notatboka mi, og oppdaget at jeg hadde ladet mine 139gr Lapua Scenar med 45gr N-160, noe som er nesten 4gr mer enn hva som er oppgitt til max i Lapua/Vit sine ladetabeller:

http://www.lapua.com/en/products/reload ... odata/5/56

 

Jeg har null trykktegn, og hastigheten i mitt 50cm løp et 740ms.

 

Så, hva er deres ladedata i samme kaliber?

 

Her er mine:

139gr Lapua Scenar

45gr. N-160

COL: 78mm.

Norma hylser

Federal Large rifle hetter.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hva slags børse du har, men ser du i tabellen 6,5x55SKAN, så står det 43,8 som maks.

dvs, fyrer du i ett moderne våpen, så er du vell ikke over rødstreken, selv om du kansje lukter så vidt på den.

 

det JEG ikke skjønner, er at noen krutt/kule komboer lades hardere i "vanlig" tabellen, og noen andre hardere i Sauer tabellen..

Lurer litt på om de har hatt med seg noen patroner inn i saunaen...

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til den lave hastigheten er vel at løpet ditt er i korteste laget.Dataene på 160 kruttet er litt rare, da maksladning i vihtavuori sine data er nesten lik maks krag ladning i ladeboka.Jeg har prøvd ladeboka sin kragladning i banesaueren,den ga endel høyere hastighet en hva ladeboken oppgir.

 

mine data til 139 grs scenar er

 

-lapua hylse

-fed hette

-col 78mm

-49,5 grs n-560

-880m/s med 74cm pipe.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lader 139 scenar med Norma N-4, så det varierer litt etter hva lott jeg bruker. Men det kan jo hende den VV N160 du bruker ikke er så kjapp etter "normalen" og at det går bra med ladningen din. Du får teste litt til å se, men husk litt på temperaturen nå også - hvis det er nylig du har testet - kan jo hende den virker litt inn hvis patronene er kalde....

Link to comment
Share on other sites

Howa brukte iallfall tidligere Scan-kammer. Jeg setter 1mm dypere og bruker 43-44 gr. Hva skal du med mer fart? Ventetiden på treff er bagatellmessig hvis du ikke skyter veldig langt. Knapt nok tid å tenne i en røyk engang :lol:

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

jeg bruker ladedata fra tabell eller fra kruttboks. N150, N4(RA4), N19, N15(RA15), NC96M er krutt jeg i farten husker jeg har brukt. Det man må huske på er at invendige mål på løpet også innvirker på trykk og hastighet og dermed hvor hardt man kan lade og hvilken hastighet man får med ladningene sine.

(i tillegg til at man får 2-3 msek tap pr cm løp man mangler i forhold til tabellen.)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Drar opp denne tråden igjen da jeg har et lignende spørsmål.

 

Jeg har ladet en del 139gr Scenar i 6,5x55, da har jeg stort sett brukt N19 krutt. Jeg har brukt ladetabellen på boksen å tatt utgangspunkt i 140gr Sierra, noe som har fungert bra.

Men så kjøpte jeg meg noe N160 krutt å sjekket ladetabellen til Vihtavuori, da fikk jeg egentlig flere spørsmål en svar.

 

Hvorfor er ladningene til 139gr Scenar med N160 så lave i Vihtavuori-tabellen, sammenlignet med andre kuler med tilsvarende kulevekt?

Ladeboken ligger også godt over ladetabellene til Vihtavuori.

 

130gr Norma N160 43gr - 47,3gr

139gr Scenar N160 37gr - 41,2gr

139gr Norma N160 42,1gr - 46gr

140gr Sierra N160 43,4gr - 46,7gr

 

(Jeg ser at tabellen for 6,5x55 SCAN har maxladning på Scenar litt høyere (43,8gr))

 

Er det noe spesielt med Scenar kulene?

Burde jeg tatt hensyn til dette når jeg bruker N19 krutt (startladningen til 140gr sierra er over max for scenar)?

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Bruk VV ladedata, eller ladedata på Norma-boksene. Ingen av delene har gitt meg problemer og jeg har brukt dem i over 30 år, og mange titusen skudd. Lading godt over går fint i moderne våpen, i Mauser og Krag kan det blir surr med bare litt over.

 

Det fins to trykkstandarder for 6.5x55. Egentlig 3. SAAMI 6.5x55 Swedish, CIP 6.5x55 SE, og 6.5x55 SKAN, som er den Norma bruker på boksene, VV oppgir begge, både SE og SKAN i sine tabeller. Du vil se forskjellen.

SKAN er den høyeste, og tillater et maxtrykk på 380MPa.

 

Så er det slik at mange moderne riflepatroner er laget for langt høyere trykk, f.eks. 435Mpa, som 308Win og andre har som makstrykk. Hylsene er derfor laget for å tåle dette, og 6.5x55 hylser fra Lapua og Norma er også det. Det medfører at man i mange våpen, Sauer, Tikka etc. kan lade langt forbi standarden, og altså målte ladedata fra fabrikkene, uten å få tegn til overtrykk.

Ladebokens data er laget på denne måten ved å lade til en får "trykktegn", og privatpersoners ladedata er laget på samme måte. "Privat-maks" vil derfor som regel være en del over kommersiell maks.

 

Jeg kunne tenke meg å kalle all 6.5x55 lading over 380MPa for 6.5x55 +P. Eks når enkelte skyttere bruker 48gr N19, istf. de 46 som står på boksen, og får "godt over" 900m/s med Norma DL-kula - de har da egentlig laget sin egen "villkatt" - men ikke forandret hylsa.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har ofte lurt på hvorfor 6,5 skal tåle mindre trykk enn nyere patronkonstruksjoner, men aldri fått et godt svar. Så når jeg lader Accubond med 45grs N19 og max på boksen for 140grs sierra er 44.7 så er det lang innafor sikkerhetsmarginen i et moderne våpen(med gardenakobling)?😳😄

Link to comment
Share on other sites

Men jeg lurer fortsatt på hvorfor Scenar kula er ladet så forsiktig.

 

Startladningen på f.eks. 140gr Sierra MK er jo langt over max på 139gr Scenar.

 

Ikke at dette betyr så mye, jeg fortsetter å lade slik jeg har gjort.

Forstår bare ikke dette... :lol:

Link to comment
Share on other sites

"Gamle" Scenar er jo vesentlig hardere enn SMK, det er nå en ting. MAntelen er tjukkere, og hele kula er mer solid, SMK er bløt som pudding. Kanskje har den litt større diameter også. Amerikanerene påstår av og til på diverse forum at de finske kulene går bedre i enkelte løp fordi de går trangere. Det "maker jo sense" i og med at den nordiske 6.5-dimensjonen (iallefall Sauer) har hatt en tendens til å være større enn i USA. Jeg vet ikke.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...