Jump to content

Førstegangs hjelp: lengde på .308 hylser?


x-bolt hunter

Recommended Posts

Dette er første gangen jeg forsøker å presse brukte hylser, og jeg har kjøpt meg et LEE Breech Lock Challenger sett.

 

Kaliber: 308W

 

Jeg har presset 4 norma-hylser som jeg selv har skutt fra før. Hylsene er Oryx og Jaktmatch i en salig blanding.

 

Jeg har montert die`en, skudd den ned til den treffer, og skrudd die`en 1/4 omgang extra, og så låst.

 

Hylse-lengdene jeg får er følgende:

 

51,07mm

51,12,mm

51,15mm

51,21mm

 

 

Er noen av disse lengdene OK? I Hornadys ladebok så oppgis det at hylselengden på .308 er 51,18mm, men at den skal trimmes til 50.92.

 

I så fall er den fjerde alt for lang. Det rare er at trimmeren som fulgte med i ladesettet, ikke kommer helt ned med knivene, og "oppgir" derfor at hylsen ikke trenges å trimmes. Dette gjelder alle 4 hylsene.

 

Kan noen komme med noen innspill på mine nybegynner spørsmål, så er det glimrende.

 

Tusen takk

Link to comment
Share on other sites

Ladeboka 5 oppgir trimmelengde til å være 51,0 millimeter

max lengde 51,2 millimeter

 

tydeligvis mange forskjellige mål som er ute og går her.

Det viktigste er at hylsene er like lange og ikke så lange at de, som tidligere nevnt i tråden, går i brystningen (stopper mot kammeret med hylsemunningen).

Link to comment
Share on other sites

Det er bare at trimme-verktøyet som fulgte med ladesettet "hevder" at hylsene ikke trenger å trimmes i det hele tatt. Enten stemmer dette, eller så misforstår jeg bruken: Det er en LEE CASE LENGHT GAUGE & CASE HOLDER. Knivene når ikke/treffer ikke munninen - ikke engang på hylsen som er for lang. Det er god klaring mellom knivene og munningen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg trimmer mine 308 hylser med Lee trimmepilot og hylseholder til og montere på drill. I bunnen på den nye hylseholderen var det en liten tapp etter maskineringen hos Lee. denne bygde ca 0,5mm etter at denne var fjernet måtte jeg fortsatt ta av piggen på piloten ca 0,25 mm for å få hylsene til å måle rett under 51. Sjekk om du har den lille tappen etter dreinga på hylseholderen.

Link to comment
Share on other sites

Forskjellige hylsefabrikat kan ha litt forskjellig tykkelse i bunn, derfor vil piloten til Lee gi litt forskjellig lengde på forskjellige hylser. Foreslår at du pusser av piloten i bunn slik at du får akkurat 51 på de hylsene du har og trimmer alle likt en gang. (forutsatt att du ikke har mange forskjellige hylsefabrikat da). Det går an å måle hvor mye plass det er til hysehals i kammeret ditt også, dette kan variere en god del.

Link to comment
Share on other sites

Er du helt sikker på det? Variasjoner i hylsebunntykkelse vill gi forskjellige trimmelengder med en LEE Trimer (har noen slike selv). Men alle hylser fra samme lot/fabrikant vill bli like hvergang.

 

Man bruker jo ikke hylsebunn men hylseholderen som stoppunkt, eneste som kan skape forskjell er om hyllsebunnen er kon i den forstand at om man legger en linjal over så vil ikke hjylsebunn ligge ann over det hele og vil gi en noget kortere hylse målt fra tennhettehullet ferdigtrimmet

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...