Jump to content

omkamring av 6.5 55 løp


Recommended Posts

Tja om du skal ha en vassere 6.5 så er det jo 6.5 x 65 RWS men det krever at du ladder selv ...er noen her som bruker kaliberet og må si jeg er veldig fornøyd. Hvor hardt du ladder er jo opp til deg selv..men passe lading med en 140 grain rundt 900 m/s svir ikke løpet alt for fort..

Og enda har du endel og gå på om du ønsker mere fart ...men da svir du løpet mye fortere.

 

I min rifle har jeg nå skutt ca 2300 skudd eller noe i den duren ( må sjekke i boka for nøyaktighet men er noe rundt der ) dette med 6.5 x 65 rws og fortsatt går den hull i hull på 100 meters blinken om skytter gjør sitt. Før du skifter til noe annet så sjekk max lengde på patronen du kan ha i magasinet ditt.

Mange alternativ om du vil ha en sprekere 6.5 ... :)

Link to comment
Share on other sites

Svaret er gitt.

Gå for 6,5*284!

Har gjort det selv, fikk brotsjet nytt kammer i et 65cm 19mm 6,5*55-løp, og jeg er svært godt fornøyd.

Ble fortalt at jeg måtte ha magnummagasin, men det virker uuutmerket med vanlig standard magasin.

Har ikke pris til deg, men vil anslå etpar tusen.

Børsa er en S&L classic dl.

Jakt og friluft kamra om pipa.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, men jeg har fått det for meg at dimensjonsforskjellene mellom 6,5x55 og 9,3x62 er såpass små at en kan kamre om et 6,5x55løp uten noe mer klabb. På den annen side-når en har kjøpt brosj, tolker og diesett har en brukt såpass med kroner at en like godt kunne ha kjøpt en ny pipe...

Link to comment
Share on other sites

Jepp, men jeg har fått det for meg at dimensjonsforskjellene mellom 6,5x55 og 9,3x62 er såpass små at en kan kamre om et 6,5x55løp uten noe mer klabb. På den annen side-når en har kjøpt brosj, tolker og diesett har en brukt såpass med kroner at en like godt kunne ha kjøpt en ny pipe...

9,3X62 er akkurat like "brei over ræva" som 30-06. Altså får du akkurat samme problemstilling som med 6,5-06. "litt stor trykkring" ;)

Link to comment
Share on other sites

Iflg div kammertegninger ligger 9,3x62 midt i mellom 6,5x55 og 30-06; fritt etter hukomelsen er det 0,2 mm større dia på 6,5xx55 vs 9,3x62 og 0,4 mellom 6,5x55 og 30.06.

 

Da snakker jeg om diameter nederst på hylsa rett over utdragersporet-ikke diameter på hylsebunnen.

 

edit-klaret ikke la ære; iflg DEVA kammertegnnger måler 6,5x55 12,2mm, 30-06 11,96mm og 9,3x62 12,1mm

Et 6,5x55 omkamret til 6,5x62 vil dermed få mindre tydelig "trykkring" enn en tilsvarende omkamring til 6,5-06 (og mindre tyrykkring enn 30-06 omformet til 9,3x62, noe som er en nokså vanlig praksis).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...