Jump to content

Valgets kvaler: Sabatti eller Finn Classic kombi?


tunderbrd

Recommended Posts

Vært på messe i Stavanger idag, anbefales forresten, for å tafse på kombier!

Fikk et akseptabelt "messetilbud" fra Alms på en Sabatti lightweight og et fra Jakt&Friluft på en Finn Classic 512.

Kaliberet er, og skal være 12/76 og 6,5x55!

 

Er der noen store forskjeller på disse som jeg må vite om?

Prisen er omtrent lik på disse to, rett rundt 12 000,-

Er ikke sikker på om det er en så fryktelig god pris, men det får vi ta når handelen skal gjøres.

 

Kommer nok til å gruble fram mot messa i Lillestrøm i vår, planen var å handle da, men så dukka denna messa i Stavanger opp.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er kanskje litt urettferdig å sammenligne de to nettopp med tanke på vekta.

Heller i retning Sabattien pga det, og at Alm ligger en kort kjøretur fra der jeg bor mens J&F er timesvis unna.

Er bare så redd der skulle være noe med disse som gjør at man etterpå får høre:

"Ai,ai! Kjøpte du en sånn du..."

:oops:

Ingen grunn til å frykte det altså?

Link to comment
Share on other sites

Den gangen jeg jobbet i bransjen så fikk jeg tafse og slik mye på disse. Fikk også mye tilbakemeldinger fra fornøyde og misfornøyde kunder.

 

Solgte vel ett 20 tals sabatti våpen men bare noen få Finn Classicer. De eneste som jeg opplevde misnøye med var Finn Cl. Dette var pga kassene i det partiet vi hadde fått var plaget med mye rust. Selv om det var olje og slik. Vi fikk også inn 2 med tull med løpsvelgeren.

 

Sabattien fikk vi ingen klager på. De er lette og smekre. Presise som fy. Og skulle noe ryke på de så er importøren rask og sikkelig hyggelig å snakke med.(måtte ordne noe med han pga ei rifle som ikke ville samle sikkelig)

 

Så kjøp en sabatti. Du kommer ikke til å angre :wink:

Link to comment
Share on other sites

Den livstidsgarantien på alle metall deler fikk jeg nyte godt av, en av tennstiftene røk, så den måtte inn og byttes. Men jeg slapp og betale noe som helst. Men børsemakeren som gjorde jobben gjore den ikke skikkelig. Så nå kan jeg ikke bruke den siden tennstiften ikke er tilpasset skikkelig. Men dette har jo mer med børsemakeren/butikk og gjøren en våpen merke :)

Link to comment
Share on other sites

Finn Classic kommer i ny utgave i løpet av 2012 som heter 612. Kikket på den på IWA

 

I rein hagle veier den kun 3,0 kg og var rett og slett ett trivelig bekjentskap. Prisene vil være som idag etter det jeg forstod, med det samme bombesikre systemet for pipeskift, ulike stokker, avtrekk osv som Finn systemet alltid har hatt.

 

Etter det jeg forstod ville ikke kombi og riflepiper være klare før tidligst på slutten av 2012, men var som sagt ett meget hyggelig bekjentskap.

 

Sabatti kombier har vi solgt bra mange av opp igjennom årene og er trivelige foruten avtrekkene som pleier å ha avtrekksvekt som de fleste andre enn Tom Finger'n synes er drøy. Presisjon og kvalitet er alltid hyggelig på Sabatti varer, selvom jeg personlig synes de ser litt triste og kjedelige ut.

 

I kalibervalget ditt ville jeg på det sterkeste anbefalt deg en R patron i steden, men du er jo nok oppegående på egenhånd til å kjenne til bakdelene med en høytrykks rillepatron i ett brekkvåpen

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også kommet i tenkeboksen når det gjeller kombi, og har lest meg opp i tråder som tar opp emnet. I teorien ser jeg for meg att jakturen starter i hjorte skogen, fortsetter i orreskogen, og videre opp i rypeterrenget, altså beredt for alle typer jakt.

Men hvaslags våpen? Har lest mye positivt om italienerene,litt negativt om finnene. Men det som jeg har mest tro på som beste allround kombi etter alle komentarer og råd fra erfarne jegrer i kammeret er Hagle 12/76. eller 20/76 med Rifle7x57,eller6,5x55 og eventuelt med en kikkert m/lav forstørring, og sving/hurtig montasje. Jeg leser og lærer mye her på kammeret hver dag. På hagle siden blir behovet mest rype/leirdue, orre kansje en hare.(kansje reint hagleløp på kombien).Men har nokk mest lyst på rein hagle.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja, så denne 612en presentert i en katalog nylig og den ser bra ut!

Men den kommer ikke tids nok for meg :(

(Og i den katalogen er de en del dyrere enn dagens 512)

 

Mulig jeg gjør et stunt og kjøper en rimelig kombi nå, som Baikal, og en skikkelig kikkert

og så heller handler meg en slik 612 når disse kommer til landet?

For det er kombi først, så hagleløp som er min prioritering!

Kan ikke risikere å vente til jaktsesongen 2012 er over...

 

Det sies mye om rand kontra ikke randpatron.

Mange taler varmt for sin overbevisning!

Er det, helt ærlig, SÅ utrolig vanskelig å få ut ei 6x5-hylse ut av en kombi? :shock:

Har ikke prøvd, men jeg kan bare ikke fatte det...

Siden du poengterer "høytrykkspatron" vil du med det si at man risikerer at disse hylsene ekspanderer

og blir sittende fast i kammeret?

Link to comment
Share on other sites

har sabatti 12-6,5x55 og har aldri hatt nevneverdige problemer med å få ut hylsene. Kan kanskje være litt plundrete i en stresset situasjon med iskalde fingre, men med litt trening går det utrolig greit. Ellers veldig fornøyd med våpenet, skjøt to tiurer og en 6 spirs rådyrbukk første høsten med den :) Skyter meget gode samlinger med rifleløpet. Sjekk hvordan samskytingen mellom løpene er. Senter av hagleskuren ligger 10-15 cm under rifleløpet ved 25 m på min. sendte kombien til våpenhuset nygaard for avtrekkerjustering og syns avtrekket ble mye bedre etter dette.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 4 months later...

Har en 512 SD med både hagle og kombiløp (12-6,5x55)

Meget fornøyd med begge løpene, 6,5 samler nydelig på 100m med en Aimpoint Micro H1 2MOA

Eneste er at, ja, hylsene ekspanderer, men ikke noe stort problem å få dem ut (det som gjør at man bruker tid på dette er at utdrageren holder hylsa, ekspansjonen ikke så kraftig at hylsa henger igjen i kammeret), men de er ikke brukbare til lading etterpå.

Mulig at man vil kunne lade om raskere med en randpatron, men man bør jo uansett treffe godt nok på første skuddet...

 

Kan absolutt anbefale 512'en både som hagle og kombi.

Jeg for min del liker å ha litt vekt i våpnene mine, men det er jo smak og behag.

Ved valg av kaliber bør man se på type jakt og tilgjengelig ammunisjon.

Og husk, man tar ikke kombien på elgjakt, det har man rifla til :wink: skjønt det hadde vært dritkult med en kombi i .375 e.l.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...