Jump to content

Pris på godkjent kjøtt vs. ikkje godkjent?


YnStee

Recommended Posts

Hei.

 

 

Fleire og fleire ha tatt godkjenningskurs for hjortevilt, for å da kunne selge godkjent kjøtt til hotell, butikk osv.

 

Men korleis prisar dykk det dykk selge nå, i forhold til da dykk solgte utan godkjenning? % vis auke hadde vore interesant å vist, eg skal sjølv ta kontakt med mine kjøpere nå, men ønsker å høre litt hvordan folk har justert prisen etter godkjenning.

 

Tenker da både salg til forretning og private, kor mykje har dykk lagt på prisane?

 

Håper på respons :)

Link to comment
Share on other sites

Var på ein rundtur til ein del viltmottak i Trøndelag i fjor, der dei har hatt feltkontrollørordninga lengst. Her hadde fleire mottak innført ein prisauke på fem kroner kiloet til jegerar som leverte feltkontrollerte slakt. Korleis dette påverka ut-pris til forbrukarar etterpå, veit eg ikkje.

Link to comment
Share on other sites

Kan egentlig ikke skjønne at prisene skal være noe høyere. Om jeg skulle kjøpt kjøtt hadde jeg ikke betalt ei krone mer om det var godkjent.

Har aldri solgt til annet enn privatpersoner så vet ikke hva prisene ligger på til hoteller eller butikker.

 

Prisene vi opererer med er 80 kr kg med kjøp av en halv elg, den kan leveres grovpartert.

Ferdig partert og kvernet 100 kr kg. (Da er endel bein kassert)

Link to comment
Share on other sites

Forbrukeren kjøper jo nå kjøtt med den sikkerhet om at det skal vere av topp kvalitet, og papir følger dyret på at alt skal vere rett gjort, jeg må jo si da at jeg synes ikke det er urimleg at prisen går opp litt. Og jeg tror mange mer enn gjerne betaler litt ekstra for kjøtt som er godkjent.

Link to comment
Share on other sites

Eg kjem ikkje til å skru opp prisen på hjortekjøt som eg selger til private (75 kr kiloen). Men forskjellen før og etter dette kurset er jo at eg ikkje lenger er avhengig av at mattilsynet godkjenner kjøttet mitt om eg vil selge det til restauranter eller andre aktører. No kan eg faktisk selge det direkte til dei med min godkjenning (så lenge det er mindre enn åtte parterte deler) og prisen blir naturlig nok skrudd opp til det samme som dei ville gitt om det var godkjent fra mattilsynet. Mellom 120-130 kr kiloen er vel ikkje uvanleg da.

 

Er det foresten godkjent viltmottak i området rundt Stryn?

 

 

Hjortetrekk

Link to comment
Share on other sites

Ser den, men tenkte jo da å legge meg nokre kroner under markedsprisen. Har ikkje satt meg skikkelig inn i dette, og i følge mattilsynet på kurset er det ikkje lov med organisert salg (Maks tre dyr kunne vi selge som var planlagt). Synes det er vanskelig å forstå regelverket på dette. Kjenner fleire jegere som har mulighet til å selge fleire titals hjorter viss dei vil, men det har dei da ikkje lov til.

 

Tipper dette var eit tema på dei andre kursa også? Kva sa dei til dokke?

Link to comment
Share on other sites

Tenkjer da mest på salg til hotell og butikk jeg nå. Og ja, har alltid levert prima kjøtt, men spørsmålet er om det er gjengs oppfating at man burde kunne skru opp prisen når man selger godkjent kjøtt, man har da tross alt tilegnet seg kompetanse for å kunne levere topp råvarer for salg til sluttforbruker.

 

 

Hjortetrekk: Vet ikke om det er i nærheten her, vi har solgt til privat personer sålangt, så har ikke hatt behov for å levere på mottak. Har du funnet den prisen noen sted eller er det antagelse? Jeg ser jo at det vil være kurrant å legge seg oppunder prisen på kjøtt som kjøpes fra mottak/mattilsyn godkjent.

 

 

Kan ikke si jeg husker at det var satt noen grense på kurset jeg var (skogbruksinstituttet) på hvor mange dyr man kan selge, det er jo i grunn irrelevant om du selger 1 eller 5 godkjente hjort til hotell bør strengt tatt ikke ha noe å si.

Link to comment
Share on other sites

Prima kjøtt kunne en godt øke prisen på, dvs dyr på 3,5 år og ned og uten det MINDSTE snev av vomspill under slakt.

 

Godt voksne dyr på 10 år og opp burde ha en prisreduksjon da dette egentlig er produksjonskjøtt.

 

Å ja, her sitter jeg på begge sidene av bordet, jakt/kommersiell bruk av kjøtt

Link to comment
Share on other sites

Noen grunn til at vi skal selge for 75,- når butikkene selger samme kjøttet for 400,- ?

Ja. Jeg vil også betale noe mer enn 75,- per kilo om jeg kan få akkurat ønsket mengde og type levert i mitt nærområde akkurat når JEG ønsker det. Slik jeg kan via butikken. Om jeg skal kjøre langt og måtte kjøpe et kvart eller et halvt dyr, kanskje inklusive deler av dyret jeg egentlig ikke ønsker, da vil jeg betale mindre per kilo enn i butikken. Det er vel ganske klart, butikken leverer en verdifull tjeneste i forhold til tilgjengelighet som mange er villige til å betale en del for. Man ser jo allerede i denne tråden at det er forskjell på hele dyr og ferdig partert og vakuumpakket.

Link to comment
Share on other sites

Klart prisen bør være høyere om det er godkjent.

Samtidig er kjøttprisene galskap i forhold til hva man betaler i butikk. Noen grunn til at vi skal selge for 75,- når butikkene selger samme kjøttet for 400,- ?

 

Om kjøttet er feltkontrollør-godkjent er vel egentlig ikke det viktigste. Det viktigste er om skrotten er såpass at den kan innleveres på godkjent viltkjøttanlegg. Her på Innherred får vi i allefall ikke komme i nærheten av viltkjøttanleggene med skrotter der det kan mistenkes at det har vært skutt hull på tarm eller mager/vom. Vi hadde ett slikt slakt i høst, og reduserte prisen på dette fra 65,- til 60/kg til en privatperson som uansett skulle skjære ned selv, og som var innforstått med at han antakelig måtte kassere noe av slaktesidene.

 

Her i området er det viltkjøttanleggene som er "prisdrivende", og når de varsler lite mottak og dårlige priser blir det tungt å selge elgkjøtt. Vi hadde problemer med å finne kjøpere til 65 kr/kg i år, mens tidligere har vi fått opp mot 70 kr/kg for fine slakt levert direkte på mottak helt i slutten av jakta...

 

Med 65 kr/kg blir prisen fort godt over 100 kr/kg før kjøttet er i fryseren - for både hakk og indrefilet, og alt i mellom... Jeg synes ikke elgkjøtt er spesielt billig. Men godt, da...

Link to comment
Share on other sites

burde ikke gå opp ei krone..

men det som ikke er godkjent burde vel selges billig.

for det er vel skada dyr, vomskutte dyr og sånt.

jeg ville ikke betalt det samme for det :lol:

fullt mulig å få folkemat av et vom skutt dyr, men jeg vil helst ikke ha det selv.

selges til de som liker mye "vilt" smak :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...