Jump to content

Montere kula med 2mm friluft eller 5.3 mm?


måltrosten

Recommended Posts

Hei,

Jeg skal til å lade mine første skudd ever og er i litt villrede.

Kal. 223 rem (Howa Houge)

Kule:Berger 30 grs.

Krutt: N-130

Maks patronlengde i mitt kammer mitt er 57.44mm, med 2mm friflukt er den praktiske makslengden ca. 55.50mm.

Kulene er målt til 14.32mm

Hylsene varierer fra 43.66 -43.76mm

Har justert lee loaderen til å gi COL 55.50 men da stikker kula bare 2.42 mm nedi hylsa.

Kulene skal vel som hovedregel monteres 5.7mm nedi hylsa (for 223rem).

Hvis jeg gjør dette så vil friluftlengden bli 5.3mm og da vil bare 8.62mm av kula stikke ut av hylsen! høres lite ut!

Hva bør jeg gjøre? Montere kula med 2mm friluft eller 5.3 mm?

engangsskutte S&B hylser duger vel til en eller to omladinger?

Link to comment
Share on other sites

Ikke vits å ha lite friflukt om du ikke har hold i halsen. Lad en med 2mm friflukt, ta tak i kule og dra til og vips så har du svaret :D

 

Sammenlign også lengde på hva ladeboken anbefaler eller fabrikk ammo av samme kule hvis du er usikker.

Link to comment
Share on other sites

Ville ha gjenge opp i kulevekt, 30grs er ekstremt lett i 223. ikkje rart dei er for korte.

Løpslitasje er eit minus med høge hastighetar som du får med 30 grs.

Prøv med 50 grs i staden :)

Det handler jo mer om kruttmengde enn kulevekt. Sender du ut en 30grs kule med samme kruttvekt vil den ødelegge mindre løp enn en 50grs som er i løpet lenger og genererer høyere trykk.

 

Grunnen til 30grs regner jeg med er å unngå gjennomskyting? Hvis du uansett ikke bryr deg om resultatet er jeg enig i schultz, men av andre årsaker. En 50grs i 1000m/s vil nok være raskt nok 8)

Link to comment
Share on other sites

Kanskje trådstartar kan spesifisere litt kva han skal bruke patronene til. revejakt?

Regnet med at han ville ha 30 grs varmint til maks hastigheitar. det er sjølklart eit poeng i det sirhitalot skriv om at ein kan senke hastiheita til eit lågare nivå.

Nokon som har erfaring om 30 grs berger varmint ikkje får gjennomskyting i rev?

Link to comment
Share on other sites

Som trådstartar sjølv skriv, så er han heilt fersk på heimelading, vil berre fråråde han å heilpresse hylsene kvar gong. om ein skal tyne hylsenes levetid, burde ein ha god kontroll på inspeksjon av hylsene for å unngå hylseseperasjon. til ein nybyrjar vil eg ikkje anbefale å tyne hylsene mest mogleg, kast de etter maks 10 omladninger, og kjøp heller nye hylser, (norma/lapua ).

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal bruke kula til revejakt.

Har for øyeblikket "bare" lee loader så det blir kun halpressing.

Jeg har skutt to rever denne vinter 1 med 3006 med 180grs trophy bounded og 1 med 223 rem med 55grs halvmantlet blyspiss.

Jeg synes at skinnet er vel verdt å ta vare på så jeg begynner defor å bli lei av stygge utgangshull.

Hadde derfor tenkt å lade opp noen varmintkuler til resten av jakta.

Har hørt en del om berger 30 grs så jeg tenkte at denne var et bra sted å begynne.

 

maks hylselengde er 43,70,

i følge lade boken er det 44.50 mm og i henhold Lee er det 44.70 som er maks trimlengde.

Jeg skulle gjerne trimmet men har ikke trimmeren (var out of stock hos midway....kommer snart :cry: ).

Hvis dere mener det er farlig med 43.60 så venter jeg men, i følge literaturen skal det være i orden.

 

S&B hylsene ser jeg bare for meg å bruke en gang eller to, skal investere i norma fmj når turer til skytebanen blir aktuelt.

 

Er det ikke noen som har ladet denne kula?

Hvor dypt setter dere den og hva er COL?

Link to comment
Share on other sites

Berger 30 Varmint Match (MEF).

Remington hylse.

Vihtavuori N130 – Ladevekt 25,0 grn.

Vihtavuori 62 hette.

COL 56,5 mm – 1,3mm friflukt.

Kronografert til 1155 m/s.

 

Har aldri krympet 223 til boltrifler, hylser med lik lengde og passe kulehold er veien til presisjon.

I en Steyr AUG jeg hadde krympet jeg det meste av 55 grs FMJ med Lee factory crimp, er fortsatt ikke sikker på om det trengtes, men det ble nå gjort for å få fred i sjelen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ikkje for å øydelegge moroa sir, men denne kula har ikkje krymperille.

 

Ok da har jeg bommet stort:

Lee 223 Factory Crimp Die crimps the bullet in place more firmly than any other tool. Tests demonstrate that even bullets which have no crimp groove will shoot more accurately. A firm crimp improves accuracy because pressure must build to a higher level before the bullet begins to move. This higher start pressure insures a more uniform pressure curve and less velocity variation.

http://leeprecision.com/reloading-dies/rifle-dies/factory-crimp-die/

 

Jeg har kun testet .223 i HA rifle, og winchester HP kuler UTEN cannelure ga meget variabel smell, dette pga at kulen ble dyttet godt inn når den startet kamringen, problemet forsvant da jeg begynte med factory crimp dien. selvfølgelig kan det ha med plassering av stjerner på himmelen, kvadratrøtter o.l. så beklager.

Interessant med denne factory crimpen, lee reklamerar med at den vil gje betre presisjon, har du gode erfaringar sir?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skønner ikke hvordan du kan få denne lengden?

Kula er 14.32 mm

 

Da må de ha forandret på lengden på kula, mine måler 15,7mm.

Setter du kulene slik at du får et inngrep på 4 - 5 mm bør det holde. De jeg har ladet sitter 3,8 mm ned i hylsehalsen og jeg har ikke merket noen problemer med dårlig kulehold. Korte kuler gir også lite moment på kulenesa under mating så det bør gå bra. Presisjonen har vært veldig bra.

 

Dette ble en liten "Obs!" på at en bør sjekke egne komponenter nøye før en bruker andre sine ladedata.

Produsentene forandrer på ting og det er ikke alltid forbrukeren får beskjed.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skønner ikke hvordan du kan få denne lengden?

Kula er 14.32 mm

 

Da må de ha forandret på lengden på kula, mine måler 15,7mm.

Jeg har en mistanke om at måleredskapen ikke er riktig, kan ikke begripe at engangsskutte S&B hylsene hans er

43,60 mm....

Link to comment
Share on other sites

skyvelær?? jeg bruker tommestokk :overrasket:

Ok da, jeg må inrømme en liten nybegynnerfeil.

La hylsa og kule helt "inne ved graderingen på skyvelæret slik at den lille hullet" i skyvelæret ble tellende (som man ser når skyvelæret er lukket). (sorry for lite teknisk beskrivelse).

Det vil si at kula nå er 15.50 og hylsa 44.60.

Diameteren på et kronestykket i følge mitt fine og kostbare biltema skyvelær er 21.00 mm.

 

kan ikke begripe at engangsskutte S&B hylsene hans er

43,60 mm....

Hva bør den være? sånn ca. ? i ladeboken står det trimlengdden er 44.50.

Ettan: Synes du jeg har alt for lange hylser etter 1 skyting?

Den nye lengde på 44.60 må jeg altså trimme hylsene før jeg lader.

Jeg får pent vente på lee sin trimmer som ligger i posten (den skal vel funke selv for de hjernedøde).

Liker ikke helt jeg bare 15.5 mm på kula når dere andre har 15.7.

Har tatt bilde men husker ikke hvordan jeg laster det inn igjen.

hvordan var det man gjorde det igjen? kan noen gi meg et hint

Link to comment
Share on other sites

kan ikke begripe at engangsskutte S&B hylsene hans er

43,60 mm....

Hva bør den være? sånn ca. ? i ladeboken står det trimlengdden er 44.50.

Ettan: Synes du jeg har alt for lange hylser etter 1 skyting?

Den nye lengde på 44.60 må jeg altså trimme hylsene før jeg lader.

Jeg får pent vente på lee sin trimmer som ligger i posten (den skal vel funke selv for de hjernedøde).

 

 

 

Nei nå får du samme mål på dine hylser som jeg får på mine når de er engangsskutt

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg målt 10stk rett ut av boksen 4 er 14,40, 1 er 14,30 og resten er 14,46.

Helt enig at bildet viser 14,46. Dette er er vel helt vanlige toleraser, men det er et godt stykke 15,7 som andre har, det er kanskje ikke samme kule?

Utenpå boksen står det BC=.119 hva betyr det?

Link to comment
Share on other sites

Fikk endelig trimmeverktøyet idag så nå er det gjort.

Hylsene måler nå 44,44 mm. Har også gjort en check på col og finnet ut

at col blir 55,00 med 2 mm friflukt.....høres det fornuftig ut?

Da er jeg klar ....bortsett fra at jeg ikke vet

det viktigste..hvor mye krutt skal jeg dumpe oppi. Jeg har n-120, og sett en annen på

Forumet bruke 20,5 grs men hvor mye lenger ned skal jeg begynne? 19 grs og øke med 0,5 om gangen? Har ikke kronograph?

Skulle ha kjøpt 40 grs kule og n-130 for der er litt flere tabeller

Kan noen hjelpe meg noen et start sted.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...