Jump to content

Montasje av kikkertsikte


bjooern

Recommended Posts

Dette er et godt spørsmål. Jeg har selv spurt Zeiss om dette uten å få noe konkret svar.

I Europa måles moment i Nm. 10Nm er 0,981 kg, i praksis 10Nm=1kg.

 

Noe som er viktig ved montering av kikkert, er å krysstrekke skruene. På hver ring er det 4 skruer, og man må se til at det blir like stor "glippe" mellom ringene på høyre og venstre side. Dessuten sette inn skruene med gjengelåsing som er demonterbar med håndverktøy i etterkant. Det finnes gjengelåsing som er "permanent", dvs man må bruke varme for å demontere.

 

Jeg vil anta at på så små skruer som det er på kikkertmontasjer, vil 10Nm (1kg) være nok. For å oppnå korrekt moment, må man ha momentverktøy. NEI, INGEN HAR MOMENTET I "HÅNDA".

Link to comment
Share on other sites

13mm bolt? Mener du bolt med 13mm skruehode, eller boltdiameter 13mm?

 

Det kan godt hende som du sier at 10Nm (1 kg) er for mye på montasjeskruer, jeg brukte 10Nm på EAW svingmontasje på drillingen min. Det gikk bra. Men bedre å prøve seg frem, uansett

Link to comment
Share on other sites

INGEN har "moment i hånda". Det er gjort studier på dette, og man drar stort sett alltid til for hardt! Studien jeg så, viste at ved forsøk der man skulle dra til en bolt til 50Nm med 3/8" skralle og pipe, lå snittverdien på tiltrukket moment på 68Nm. De som var med i studien var profesjonelle mekanikere.

 

Å dra alle boltene til de sitter like hardt som du sier..... da MÅ man ha momentnøkkel....

Link to comment
Share on other sites

13mm bolt? Mener du bolt med 13mm skruehode, eller boltdiameter 13mm?

 

 

Tenker nok på 13 mm hode, ja. Rettere sagt 1/2" hode. Bolten er vel ca 6-7 mm, tenker jeg. Har forøvrig aldri sett noen kikkertmontasjer med 13 mm bolt :shock::wink:

 

Montasjeskruene er ca 3,5 mm, så da er det sikkert noen metallingeniører som kan si hvor mye moment en slik skrue tåler, kontra en som er dobbelt så tjukk. Jeg mener å huske at dobling av diameter firedobler styrken, men ikke ta det for noen sannhet. Men det stemmer med anbefalte momenter.

Link to comment
Share on other sites

2nm er nok, ja.

Men man han moment "nok" i handa for slike jobber.

Blir overaskende likt moment ved å dra til for hand. Dra alle boltene litt til hver gang til alle sitter like hardt.

 

INGEN har "moment i hånda". Det er gjort studier på dette, og man drar stort sett alltid til for hardt! Studien jeg så, viste at ved forsøk der man skulle dra til en bolt til 50Nm med 3/8" skralle og pipe, lå snittverdien på tiltrukket moment på 68Nm. De som var med i studien var profesjonelle mekanikere.

 

Å dra alle boltene til de sitter like hardt som du sier..... da MÅ man ha momentnøkkel....

 

 

Forskjell på likt moment og eks 8.5nm trekt kun på feeling...

Bruker man en liten "umbrako" nøkkel eller torx, bare samme utforming som en umbrakonøkkel, så klarer nok alle med litt vett i behold å ikke dra veldig mye over normalt moment.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg har gjort begge typer feil tidligere :)

Ikke skrudd hardt nok, kommet på fjellet og siktet har forsjøvet seg.

Skrudd for hardt, ødelagt skruen.

 

Har nå kjøpt dyr optikk så tenkte jeg skulle høre om det var noen mål for hvor hardt det skulle skrus.

 

Er gjengelåsing av mild type ett absolutt must? Eneste jeg har hjemme er loctice for å sette fast lager på aksling :)

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen problem å montere en kikkert uten momentnøkkel!

Selvsakt ingen ulempe om du har en for handen!

 

Sjekk link under, så er det oppgitt moment for forskjellige dimensjoner og hardheter på skruer!

Da vil du hvertfall se at 10nm er ALT for mye for en kikkertmontaje som er typisk str mellom 3 og 4mm

10nm er faktisk max for en 5mm bolt i 12.9 kvalitet!

 

http://electronicfilters.tpub.com/TM-10-4330-237-13P/css/TM-10-4330-237-13P_105.htm

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg har gjort begge typer feil tidligere :)

Ikke skrudd hardt nok, kommet på fjellet og siktet har forsjøvet seg.

Skrudd for hardt, ødelagt skruen.

 

Har nå kjøpt dyr optikk så tenkte jeg skulle høre om det var noen mål for hvor hardt det skulle skrus.

 

Er gjengelåsing av mild type ett absolutt must? Eneste jeg har hjemme er loctice for å sette fast lager på aksling :)

 

 

Man kan jo legge noe mellom ring og kikkert! Før i tiden ble harpikspulver brukt til dette formålet

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen problem å montere en kikkert uten momentnøkkel!

Selvsakt ingen ulempe om du har en for handen!

 

Sjekk link under, så er det oppgitt moment for forskjellige dimensjoner og hardheter på skruer!

Da vil du hvertfall se at 10nm er ALT for mye for en kikkertmontaje som er typisk str mellom 3 og 4mm

10nm er faktisk max for en 5mm bolt i 12.9 kvalitet!

 

http://electronicfilters.tpub.com/TM-10-4330-237-13P/css/TM-10-4330-237-13P_105.htm

 

Ja, en fin guide og veiledning, men det avhenger av materialet også, f eks om montasjen er i stål eller støpejern om 10Nm eller 5 Nm er korrekt. Jeg trakk min montasje med 10Nm, funket fint.

 

Og for en som er helt ukyndig å skru så er det ett problem å montere kikkert uten momentverktøy.

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke veldig komplisert.

 

Bruk den nøkkelen som hører til skruene (unbrako eller torx). Når du skal teite så kryssteiter du, som noen skrev lengre oppe i tråden,

og bruk så mye kraft du greier med fingertuppene når du holder i den korte enden av nøkkelen. Da sitter det godt om du har gode ringer.

Holder du i den lange enden så har du mange ganger nok moment til å vri skruen rett av. Vanskeligere å sette skruene "likt" også med den enden.

 

Standard momentnøkler er ikke noe voldsomt til presisjonsinstrument/verktøy, du har max 15% (tror egentlig det er 25%) nøyaktighet på treff innenfor det angitte momentet.

Det er veldig mange faktorer som spiller inn for å få et riktig moment. Er skruen tørr? Er den satt inn med en type monteringspasta? grov eller fin overflate?

 

Det som er fint med momentnøkler er at de setter skruene helt likt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du spøkte, skjønner jeg. Som nevnt så er det så mange forskjellige faktorer som spiller inn, og ingen har "moment i hånda"

 

Det stemmer nok ganske så godt dette du skriver om at ingen har moment i hånden, men i denne sammenhengen synes jeg dette blir litt i overkant rakettforskning. De aller fleste av oss er utstyrt med moment i hånden på den måten at vi klarer å dra til flere skruer med samme kraft. Blander vi det med et snev av sundt bondevet og leser det som LongRange har skrevet en gang til så er vi i havn :)

 

En annen ting som kan være greit å vite er at det trengs større moment for å løse en bolt enn momentet den ble trekt opp med. Greit å ha i bakhodet når vi blåteiter en bolt for å være sikker på at den ikke løsner.

 

En tredje ting som er greit å huske er at anleggsflatene mellom ringer og kikkert bør være knusk tørre og fri for fett. Selv fett i fra fingertuppene våre er nok til å gi kikkerten bedre gli. Kan lønne seg å tørke ren kikkerten og ringene med f.eks rødsprit.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Dette er ikke veldig komplisert.

 

Bruk den nøkkelen som hører til skruene (unbrako eller torx). Når du skal teite så kryssteiter du, som noen skrev lengre oppe i tråden,

og bruk så mye kraft du greier med fingertuppene når du holder i den korte enden av nøkkelen. Da sitter det godt om du har gode ringer.

Holder du i den lange enden så har du mange ganger nok moment til å vri skruen rett av. Vanskeligere å sette skruene "likt" også med den enden.

 

Standard momentnøkler er ikke noe voldsomt til presisjonsinstrument/verktøy, du har max 15% (tror egentlig det er 25%) nøyaktighet på treff innenfor det angitte momentet.

Det er veldig mange faktorer som spiller inn for å få et riktig moment. Er skruen tørr? Er den satt inn med en type monteringspasta? grov eller fin overflate?

 

Det som er fint med momentnøkler er at de setter skruene helt likt.

 

Standard momentnøkler produsert etter DIN-norm har maks avvik på 4% fra 20% av maksverdi til maksverdi. Så, jo, det er presisjonsverktøy.

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer nok ganske så godt dette du skriver om at ingen har moment i hånden, men i denne sammenhengen synes jeg dette blir litt i overkant rakettforskning. De aller fleste av oss er utstyrt med moment i hånden på den måten at vi klarer å dra til flere skruer med samme kraft. Blander vi det med et snev av sundt bondevet og leser det som LongRange har skrevet en gang til så er vi i havn

 

Nei, studier innen momenttiltrekking viser at vi generelt ikke greier å trekke flere skruer med samme kraft. Derfor har vi momentnøkler......

Link to comment
Share on other sites

En må passe på å veksle mellom begge ringene når en drar til skruene på festet. Spesielt viktig er det for fester av original Weaver-type, med hake, og skruer kun på den ene side. ( Forøvrig noe av det beste du kan ha på børsa, men de er jo så rimelige at mange ikke vil være bekjente av å bruke dem ! ) Men altså, når en skrur til et Weaver-feste av nevnte type, så får en et sterkt vridningsmoment. Låser en så den ene ringen, får en vridningsstress i kikkertrøret når en skrur til den andre ringen. Det er jo også slik med disse festene at en må forlegge vinklingen på trådkorset en smule, for en drar røret radialt under tilskruing. Dette er jo kjent blandt de fleste veteraner, men det kan jo være noen skårunger her inne - så jeg bare nevner det.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Flytter tråden min hit:

 

 

Da var endelig ny kikkert i hus. xxl hadde 25% rabatt på alt her om dagen .

 

Når det kommer til montering så har jeg gjort dette selv. Føler egentlig at alt er rett og fint, men etter mye søk på nett osv så ser jeg at det er utallige meninger angående moment ved stramming av ringer. Ringene er optilock low og de sitter på en tikka t3. Kikkerten ble en zeiss victory ht. Jeg har kryss strammet ringene så nøye som jeg kunne og staret med å bare bruke den korte enden av torx/umbraco nøkkelen til moment. Syntes ikke at det ble helt optimalt og tok da tak i den lange enden og dro til litt. Har lest på optilock sine sider at "mellom foringen" i ringene er konstruert slik at men ikke skal herpe kikkerten ved tilstramming. Lurer egentlig på om det er noen som har noen dårlige erfaringer rundt dette med stramming samt hva som kan gå galt?

 

Har ikke rukket å prøveskyte enda.

Link to comment
Share on other sites

Flytter tråden min hit:

 

 

Da var endelig ny kikkert i hus. xxl hadde 25% rabatt på alt her om dagen .

 

Når det kommer til montering så har jeg gjort dette selv. Føler egentlig at alt er rett og fint, men etter mye søk på nett osv så ser jeg at det er utallige meninger angående moment ved stramming av ringer. Ringene er optilock low og de sitter på en tikka t3. Kikkerten ble en zeiss victory ht. Jeg har kryss strammet ringene så nøye som jeg kunne og staret med å bare bruke den korte enden av torx/umbraco nøkkelen til moment. Syntes ikke at det ble helt optimalt og tok da tak i den lange enden og dro til litt. Har lest på optilock sine sider at "mellom foringen" i ringene er konstruert slik at men ikke skal herpe kikkerten ved tilstramming. Lurer egentlig på om det er noen som har noen dårlige erfaringer rundt dette med stramming samt hva som kan gå galt?

 

Har ikke rukket å prøveskyte enda.

 

 

 

Har sett litt til på dette:

 

den lille nøkkelen som følger med optilock ringene er 5 cm lang i "langenden" (L formet). vil ikke 2nm da tilsvare at jeg fester eks fiskevekta i enden av den og trekker til slik at vekta viser 4 kg???

 

(2n-m = 20,4 kg-cm)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...