Jump to content

valg av kikkert til håndvåpen


Ole_Netland

Recommended Posts

Går ut fra der er en del her har eller har brukt optiske sikter på håndvåpten, enten til jakt i utlandet, metallsluett eller andre ting.

 

Så spørsmålet er da hva folk kan anbefale? jeg skal sette sikte på min Ruger Black Hawke i 38spes/357mag/9mm, skinne er på plass med weaver spor, pr nå har jeg prøve montert et rødpunkt sikte (skal egentlig sitte på pumpehagla) men ikke skutt med det. Ser vel egentlig for meg at jeg burde hatt kikkert etter som at målet er å kunne skyte på 100m (med anlegg da), ja kanskje på lengre hold og. Rødpunkten jeg har i dag er lite egnet til håndvåpen ser jeg, så anbefaler du rødpunkt så si gjerne hvilken...

Link to comment
Share on other sites

Amerikanerne har lenge brukt Burris sine LER-modeller på håndvåpen. Har ingen egne erfaringer. Leupold har også LER-kikkerter så vidt jeg husker. "LER" = "Long Eye Relief", altså man kan holde kikkerten på litt avstand uten at siktebildet krymper til et knappenålshode. Samme type som benyttes på "Scout"-rifler.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

ett litt mer utfyllende spørsmål til dere med erfaringer...

 

stående skyting med en eller to hender, hvor stor forstørrelse er ok å skyte med? ser for meg at for mye blir bare noe rot.. flere sikter selges med fast 2x, er disse mest beregnet på stående skyting?

 

planen min er å kunne trene med våpenet stående på 25m på pistol treninger, samt å skyte på 100m når det er mulighet for det.

 

Må så klart demontere kikkert for å skyte stevner, men det er en jobb jeg heller får ta...

Link to comment
Share on other sites

Håndvåpen og kikkert er en tohåndsøvelse. Mht til forstørrelse, så har jeg sett 4x fast, men fast 2x er vel normen. Hvis du skyter sittende "Elmer Keith" style, så kan du kanskje ha nytte av 4x:

08-19-09-02.jpg

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Eit sikte eg ville tatt ein nærare kikk på er Trijicon RMR. Eg har eit slikt på ein FA, og er imponert over dette siktet. Kompakt, høg kvalitét og mange bruksområde. Eg kjem nok til å investere i endå eit slik i næraste framtid til ein S&W X-frame. Elles så har eg Leupold FX-II montert på ein annan FA, kompakt til kikkert å vere, og har stått imot tusenvis av harde magnumladningar utan problem. Men RMR'en er førstevalet mitt.

 

DSC03885.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har selv et Leupold VX-III 2,5-8 x 32 mm handgun kikkertsikte som jeg bruker nå og da på en Ruger Super Redhawk i 44 mag. Dette har fungert bra for meg så langt, har skutt flere hundre skudd med denne uten problem. Kan være vært å vurdere, burde nok også kunne stå mot rekylen fra en .460 uten at jeg har praktisk erfaring med dette. Med de ringene som fulgte med min Ruger kan jeg fjerne kikkerten, for så å sette den på plass på nytt, og det er bare små justeringer som må gjøres mellom hvert bytte. Meget fornøyd kan man si. Håper dette kan være til nytte.

 

Med vennlig hilsen Lobo

Link to comment
Share on other sites

Mitt første sikte var et Burris 3-7, skulle bruke det til jakt i Afrika, men det tålte ikke bombeladninger med 310gr kule i 44mag, retikkelet dreide inne i kikkerten.

Har en aimpoint 9000sc som jeg brukte istedet,og fikk låne en Leupold 2X, men det blir for lite forstørrelse syns jeg,intrykket var at det ikke forstørret i det hele tatt.

Har nå en leupold 2,5-6 på min .454, bra og bomsolid sikte, men Burrisen var "enklere" å finne frem i.

Ser Bushnell Elite får mye skryt på amerikanske fora, ganske prisgunstig og.

Angående forstørrelse ville jeg absolutt valgt en variabel, skal være dreven for å skyte med høyere forstørrelse en 4x på frihånd, men greit å skru opp litt når man har anlegg og for presisjonstesting.

Kjappeste siktet er helt klart rødpunktet, men det begrenser holdet noe.

Link to comment
Share on other sites

Generelt vil jeg vel også si, styr unna billig kikkerter. De har jeg dårlig erfaring med. P.t. har jeg 4X Weaver, 2X Leupold, 2-6 Bushnell Elite, 2,3,4,5 og 7X Burris Target/PA, samt 2,5-7X Target/PA, 2,5 Redfield, 4x TC og antagelig et par til. For konkurranse og ammo testing, velger jeg 4X, eller høyere. Om jeg skulle brukt til jakt, hadde nok et rødpunkt, eller lav forstørrelse vært mest aktuellt.

Link to comment
Share on other sites

Mitt første sikte var et Burris 3-7, skulle bruke det til jakt i Afrika, men det tålte ikke bombeladninger med 310gr kule i 44mag, retikkelet dreide inne i kikkerten.

Har en aimpoint 9000sc som jeg brukte istedet,og fikk låne en Leupold 2X, men det blir for lite forstørrelse syns jeg,intrykket var at det ikke forstørret i det hele tatt.

Har nå en leupold 2,5-6 på min .454, bra og bomsolid sikte, men Burrisen var "enklere" å finne frem i.

Ser Bushnell Elite får mye skryt på amerikanske fora, ganske prisgunstig og.

Angående forstørrelse ville jeg absolutt valgt en variabel, skal være dreven for å skyte med høyere forstørrelse en 4x på frihånd, men greit å skru opp litt når man har anlegg og for presisjonstesting.

Kjappeste siktet er helt klart rødpunktet, men det begrenser holdet noe.

 

Jeg bruker 350 grains NEI kule(kuletanga fra VJ :D ) og har ikke hatt trøbbel med min Burris.Er ikke kjent for å ligge på minimums ladninger med mine våpen :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...