Jump to content

Vurderer å skaffe hund - treskjeller/fuglehund og turkamerat


Ei tohi varjata

Recommended Posts

Hei der.

 

Er 16, 17 i Oktober, fullt i gang med jegerprøven og skal mest sannsynlig begynne med fuglejakt til høsten. I anledning dette har jeg begynt å tenke på det å skaffe en hund til treskjelling, altså halsing på fugl i trær.

 

Frem til August er jeg hjemmeværende (skal over på annen linje på VGS) og har dermed tid til hund "hele" dagen. Når jeg begynner på skolen igjen i høst vil jeg være borte fra 7 til 16 i ukedagene, og jeg forstår selvsagt at dette kan være en påkjenning og utfordring for hunden. Skal fra da av gå på skole i 2 år til jeg søker lærlingeplass. Som sagt så forstår jeg at tiden hunden må være alene på dagene kan bli vel drøy.

 

Jeg har absolutt ingen ting imot å bruke mye tid på fysisk aktivitet, turer og hjernetrim med hunden. Gjør meg ikke noe at den krever litt stell, men jeg foretrekker ikke å bruke fire timer hver dag på å børste pels eller stelle klør.. :|

 

Jeg kikker etter en rase som er rolig og snill. Trenger ikke være noen super selskapshund, men gemytt lignende f.eks Labrador Retriever er fint. Et problem er at det bor to katter her i huset og at dette åpenbart kan bli trøbbel. Er derfor ønskelig at den skal kunne tolere at det bor to andre kjæledyr her. Den behøver ikke ligge og kose med kattene, men den trenger heller ikke jage dem opp i et tre og forvente at jeg skal komme med hagla..

 

Vi har en stor hage som jeg ikke har noen innvendinger mot å sette opp en innhenging i. Dog ligger hovedveien kun ti meter fra husveggen og bare en liten del av hagen er "stengt". En levegg stenger en del av hagen mot det lille stykket gangvei og gress mellom hagen og veien. Er ikke noe problem å sette opp gjerder rundt resten og montere en grind.

 

Jeg bor på Karmøy (Sørvest i kongleriket - rett vest for Haugesund) og klimaet her er noe møkk. Sommeren kan være varm, men vinteren er sur og kald. Nødvendigvis ikke snø, men det blir fort ti blå grader. Derfor er det ønskelig med en hund som kan være ute når det er kaldt (da mener jeg turer, lek og jakt, ikke at den skal stå ute i minus ti :!: ).

 

Har ut i fra hva jeg har lest og fått med meg funnet ut at en Finsk Spisshund kan være et fint alternativ. Håper at dere med litt flere år bak dere og desto mye mer kunnskap om emnet har noen innspill.

 

Jeg vet og forstår at det ikke er optimalt å være 16 og å ville ha hund. Jeg beklager også om jeg opptrer som lite seriøs eller ignorant. Og ja, jeg har brukt søkefunksjonen, men fant ikke så veldig mye om mitt bruk eller om folk i lignende "situasjoner".

 

Håper på innspill og råd. :smile:

 

Mvh

Ole

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei du,du burde vel kasje vente med hund til etter endt skole og utdanning,men kansje du har noen snille foreldre som kan hjelpe til å holde hunden med litt selskap når skula krever sitt,en hun kan jo bli 15 år,og mye kan skje med deg innen skole og jobb seinere,men overtil saken.

Jeg har en svensk jæmt hund som jeg bruker mest til band hund og ettersøk på storvilt,og det er det den er preget mest med,ein kompis har en laika som er preget på storviltMen det som er det mest fantastiske ingen av dei loser på elg,men på jakt i finnskogen er dei to elg hundene fantastiske tre sjellere og har over 200 stor fugler på sammvittigheten som vi hat tatt på toppjakta tidlig høst og vinter.

jæmt og laika er solide hunder,tåler godt tempraturer under 20 minus ute i hunde husa sine uten noen form for varme,annet ett tykt lag med halm å ligge på og en strie sekk som dør i opninga i huset.Sesielt jæmt hunden min er rolig av seg og lettvind å trene samtidig er det vel ein av spiss hund rasene som ikke står å gauler heile dagen i hundegården sin.Den er liker godt å ha folk rund seg og elsker unger,har selv 2 på 10 og12 år.Begge hunderasene jeg nemner er stort sett friske hunder som tåler god i hardt arbeid.Kansje laikaene er litt mere stie av seg og trenger en bestemt hånd og faste rutiner.Inbiller meg i disse ulve tider at en større hund kansje kommer ut av det i live vist den før besøk av en ulv,er det flere ulver så har dei ingen sjanse uansett,jæmten min hadde nær kontakt med ulv,jeg såg dei møttest,det vart et lite basketak mellom dei,med den kom av det med litt blod på nesen,men det var vel bra jeg fikk skutt i lufta for da stakk gråbeinet og min hund kom litt forfjamset tilbake.

Kansje ikke den idielle tre skjeller hunde raser jeg prater om her men veldig mangsidige jakt hunder.

Lykke til med jeger prøve og forhåpenlig vis ett rikt jakt liv :D

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Er veldig enig i det du sier der.

Min far jobber skift og er ofte hjemme på dagtid. Min søster er også tidlig hjemme, hvorav min mor jobber nogenlunde likt som jeg går på skole. Dermed er det nok en mulighet for at det kan fungere.

Forstår jo at det er et enormt ansvar å ta hånd om et levende vesen på sikt, og om kabalen ikke går opp så faller det meg naturlig å ikke la en hund stå alene 9 timer dagen. Da får jeg heller ta til takke med kattene.. :lol:

 

Har lest en del om både Jämthund og Laika, og de virker som veldig interessante hunderraser. Og da har jeg også lært at disse to fungerer ypperlig som treskjellere! :smile:

Det at iallefall Jämthund er stillere enn finnene (som kan være meeget bråkete) er jo ett plusspoeng, da.. :roll:

 

Har ikke "bestemt" meg for noe, så jeg skal lese og spørre så mye som jeg kan. Da er Jämthund og Laika to gode alternativer..

 

Tusen takk for innspill og takk, det håper jeg at det blir! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hei Ole

 

Ikke skaff deg noen hund nå !!!

Du har sikkert hørt at livet er for kort til diverse ting. Dette er ingen ting i forhold til ungdomstiden. Du har nå noen år foran deg hvor det er utdanning, biler og jenter som skal stå i fokus.

Ikke la en hund komme i veien for drømmedama !

 

Ta en prat med dine foreldre. Fortell at du har lyst på jakthund, men at denne varer til etter at du har passert 30, og derfor kan være til hinder for diverse lyster de neste årene. Spør så om de kunne tenke seg en jakthund. En hund som dine foreldre eier og har ansvaret for, men som du kan låne så ofte du måtte ønske. La de bestemme rase, kjønn osv.

Om de kan trives med en treskjeller, er det bra for deg. Men om de vil ha en stående hund, så legger du om dine jaktvaner.

 

På denne måten har du ikke ansvar for hunden. Du er fri til å velge utdanning uten å tenke på hunden. Og om du treffer drømmedama en fredag, er du hundefri den helgen. Og vil du jakte med hund, så står den klar hos dine foreldre.

Link to comment
Share on other sites

Har du lyst på hund så kjøp hund.Jeg fikk min første jakthund som 14 åring.Vi trenger unge jegere med innterresse for hundejakt.I mitt distrikt er det ingen under 30 år som har hund.Den gangen jeg var ung på åttitallet og begynte og jakte, så hadde nesten alle jakthund.

Skal du ha skjellende hund til skogsfugljakt så kjøp for all del ingen Jamthund, det er en elghund og ingen skogsfuglhund.Du kommer til og bli veldig skuffet.

Jeg hadde styrt unna Laika også.Halvparten an Laikaaene mangler jaktlyst. Og den andre halvparten som jager er først og femst elghund og/ eller rovvilthund.Laikaene kan skjelle fugl men de fleste av dem mangler de instintene som skal til for å bli en effektiv skogsfuglhund.

Skal du ha skjellende fuglehund er det først og fremst Finsk Spets som gjelder.Norbottenspets kan være et alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Godt mulig du vil bli fornøyd med en treskjeller men jeg vil tro at i ditt distrikt vil du få mye mer jakt ut av en stående fuglehund, jeg kunne selv tenkt meg en treskjeller i tillegg til mine stående hunder men her er det rett og slett ikke nok storfugl til å forsvare et slikt valg.

 

Det er derimot nok av orrfugl og ikke minst rugde og da er en stående hund uslåelig :)

 

Ikke det at en treskjeller ikke funker på orrfugl, bare at en stående fungerer bedre etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Treskjeller alene hjemme på dagtid med katter og naboer?

 

:lol::lol::lol:

 

Jeg vurderte det for et par år siden, men jeg kom fram til at jeg ikke orket å ha en treskjeller i leilighet i byen. Antall vinflasker og unnskyldninger om måtte ha blitt fordelt på naboleilighetene hadde blitt litt drøyt.

Når det er sagt, har man lyst på hund - så kjøp det!

Er drømmedama viktigere for deg enn jakt og hund og friluft?

 

En dame som ikke tolererer bikkjer er for meg ikke en drømmedame :mrgreen:

 

Det er fullt mulig å ha en flott ungdomstid selv med hund. Folk tar utdanning og får ting til å gå rundt selv med unger, så en hund er det minste problemet.

Livet er 10% hvordan du har det, og 90% hvordan du tar det :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hei Ole

 

Ikke skaff deg noen hund nå !!!

Du har sikkert hørt at livet er for kort til diverse ting. Dette er ingen ting i forhold til ungdomstiden. Du har nå noen år foran deg hvor det er utdanning, biler og jenter som skal stå i fokus.

Ikke la en hund komme i veien for drømmedama !

 

Ta en prat med dine foreldre. Fortell at du har lyst på jakthund, men at denne varer til etter at du har passert 30, og derfor kan være til hinder for diverse lyster de neste årene. Spør så om de kunne tenke seg en jakthund. En hund som dine foreldre eier og har ansvaret for, men som du kan låne så ofte du måtte ønske. La de bestemme rase, kjønn osv.

Om de kan trives med en treskjeller, er det bra for deg. Men om de vil ha en stående hund, så legger du om dine jaktvaner.

 

På denne måten har du ikke ansvar for hunden. Du er fri til å velge utdanning uten å tenke på hunden. Og om du treffer drømmedama en fredag, er du hundefri den helgen. Og vil du jakte med hund, så står den klar hos dine foreldre.

 

Ja, alt må jo selvsagt legges til rette for at det skal fungere.

 

Har du lyst på hund så kjøp hund.Jeg fikk min første jakthund som 14 åring.Vi trenger unge jegere med innterresse for hundejakt.I mitt distrikt er det ingen under 30 år som har hund.Den gangen jeg var ung på åttitallet og begynte og jakte, så hadde nesten alle jakthund.

Skal du ha skjellende hund til skogsfugljakt så kjøp for all del ingen Jamthund, det er en elghund og ingen skogsfuglhund.Du kommer til og bli veldig skuffet.

Jeg hadde styrt unna Laika også.Halvparten an Laikaaene mangler jaktlyst. Og den andre halvparten som jager er først og femst elghund og/ eller rovvilthund.Laikaene kan skjelle fugl men de fleste av dem mangler de instintene som skal til for å bli en effektiv skogsfuglhund.

Skal du ha skjellende fuglehund er det først og fremst Finsk Spets som gjelder.Norbottenspets kan være et alternativ.

 

Må si at jeg tenker det samme der. Å vente til jeg blir 40 før jeg kjøper hund går liksom litt i mot det at jeg har mye fritid og i god form , og vil helst gjøre noe ut av det snart.

Finkjemmet jegerprøveboka, Canis.no og Wikipedia.no i går kveld etter å ha kommet hjem fra jegerprøvekurset. Finsk Spets virker som en flott hund både til jakt og turkamerat.

 

Godt mulig du vil bli fornøyd med en treskjeller men jeg vil tro at i ditt distrikt vil du få mye mer jakt ut av en stående fuglehund, jeg kunne selv tenkt meg en treskjeller i tillegg til mine stående hunder men her er det rett og slett ikke nok storfugl til å forsvare et slikt valg.

 

Det er derimot nok av orrfugl og ikke minst rugde og da er en stående hund uslåelig :)

 

Ikke det at en treskjeller ikke funker på orrfugl, bare at en stående fungerer bedre etter min mening.

 

Hei.

Jeg har ingen jakterfaring selv og jeg er rimelig blå på hvor mye hunden egentlig kan brukes her (Karmøy(Hvor det er lite bruk for den) og ved landstedet vårt i Tysvær (Hvor det er en del skog og mark, men fuglebestanden er rimelig kort)). Må ærlig talt også si at hunden blir en turkamerat fremfor jakthund mesteparten av året når det ikke er jakt. Takk for ditt innspill. Har ikke bestemt meg for X rase eller type hund enda, så det er fint at jeg får litt mer tips slik at jeg velger rett type..

 

Treskjeller alene hjemme på dagtid med katter og naboer?

 

:lol::lol::lol:

 

Jeg vurderte det for et par år siden, men jeg kom fram til at jeg ikke orket å ha en treskjeller i leilighet i byen. Antall vinflasker og unnskyldninger om måtte ha blitt fordelt på naboleilighetene hadde blitt litt drøyt.

Når det er sagt, har man lyst på hund - så kjøp det!

Er drømmedama viktigere for deg enn jakt og hund og friluft?

 

En dame som ikke tolererer bikkjer er for meg ikke en drømmedame :mrgreen:

 

Det er fullt mulig å ha en flott ungdomstid selv med hund. Folk tar utdanning og får ting til å gå rundt selv med unger, så en hund er det minste problemet.

Livet er 10% hvordan du har det, og 90% hvordan du tar det :mrgreen:

 

:mrgreen:

 

Nei, jeg har jo mine tvil om at det er ønskelig med en slik energibunt som skal gneldre når vi enten er borte eller naboer er hjemme.

Hund har jeg lyst på og om jeg får klarsignal så vil jeg nok mest sannsynlig prøve å skaffe en.

Drømmedama liker hund, jakt og friluft - hvis ikke, så hun ikke drømmedama. Da er det bedre å være singel enn å måtte velge bort hund, turer og skyting. :lol:

 

Så ja, jeg skal prøve å få kabalen til å gå opp. Og det håper jeg den gjør :P

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Som du ser av nicket mitt har jeg finskespets sjøl så jeg tenkte jeg skulle komme med noen tanker. Familien min (onkler, tanter, søskenbarn og vi sjøl) har hatt denne rasen siden tidlig 80-tall og de kommer selvfølgelig i alle varianter disse også som andre raser. Sjøl fikk jeg min første da jeg var 9 år, selvfølgelig godt hjulpet av mine foreldre. Det var veldig klart at hunden var min, med det ansvaret det medførte. Jeg tror dette har vært nyttig for meg senere i livet.

 

Du er jo "noe" eldre, men måten du tenker og skriver på gjør at jeg tror du er en reflektert og ansvarsfull person. Du er jo også i alderen da man tar en del viktige beslutninger i livet. Du sier du går på VGS. Hva skal du gjøre etterpå? Videre utdanning? Lærlingeplass? Førstegangstjeneste (er det noen som er inne til dette lenger?)?

Hvis du har staket ut en kurs som tilsier at det er greit å skaffe hund nå, ja så gjør for all del det. Dersom du vurderer universitetsutdannelse i Oslo/Trondheim eller annen hybeltilværelse så ville jeg kanskje ha tenkt meg godt om. Du skjønner sikkert hvorfor. Hvis du allikevel velger å skaffe hund (altså i en liten leilighet/hybel) så er nok spisshunder generellt ikke det lureste. Det kan selvfølgelig gå, det finnes finskspetser og andre spisshunder i Oslo også.

 

Rasen er generellt sett mye hund i liten kropp, selv om det er farlig å generalisere. Mora til min forrige var sofagris og rolig som en smellfeit sanktbernhard helt til hagla ble tatt av veggen. I det huset bodde også en border collie, en finskestøver, skogskatt av type stor og 70 sauer (disse bodde seff ikke inne..). Ikke noe problem. Eieren skaffet seg også senere to skipskatter og dette gikk også bra. Hunden min (Jussi) er alene kjæledegge, bortsett fra at vi fikk ei datter for et år siden. Jussi er nå snart 9 år så jeg grublet litt på hvordan det skulle gå å få barn i huset, men heller ikke det var noe problem. Han er desverre litt mer av den stressede typen, og har veldig lav terskel for bjeffing. Jeg bor i utkanten av et byggefelt, og har snakka med naboene. Ingen klager selv om det kan være litt leven da elgen eller særlig de 50 kattene som bor på feltet går forbi. Faren min (som også selvfølgelig har spets) bruker bjeffehalsbånd (strøm) i hundegården med stor suksess. Et par karameller første gangen og så har det vært stille. På med Astro-halsbåndet i skogen og da er det full los.

 

Vi (altså kjerringa og jeg) jobber jo som de fleste i Norge begge to. Dette betyr at hunden er alene mens vi er på jobb. Som de fleste hunder i Norge er. Da han var liten hadde vi han med oss i bilen på jobb og gikk ofte småturer, men da han ble større ble det bygget stor hundegård som han trives i. Uansett vær, spetsen har skikkelig underull så kulde er ikke noe problem. Den forrige jeg hadde var også i hundegård da vi var på skole/jobb.

 

Angående jakt så tror jeg finskspetsen er av det mest allsidige man kan kjøpe. Den kan preges på alt, og brukes til veldig mye forskjellig. Fugl, elg, ekorn, mink, mår og grevling er vel de mest vanlige (mye snadder i svenske jaktblader). De siste årene har svenskene også begynt å bruke de på villsvin, med suksess. De er raske og spretne, noe som trengs mot disse dyrene. Det er aldri en kjedelig dag i skogen med spets, sjøl om rasestandarden tilsier at det kun er fugl som skal jaktes på. Ønsker du mer allsidig jakt er ikke dette noe problem. Min kunne også fungert som kortdriver på rådyr, med 3-4 minutters forfølgelse. Skulle ikke forundre meg om den funker på bjørn heller, mange er ganske tøffe i skolten. Tipper det er en del smått rovvilt (som feks mink og mår) i dine områder, og dette vil fungere aldeles utmerket. Orrfugl vil dog ikke sitte spesielt godt for spetsen (aner ikke hvorfor).

 

Vi har også Jussi med på turer som ikke inneholder jakt. Fisketur til Hardangervidda og kanotur i Rogen-området i Sverige, da med flytevest på hunden. Fin turkamerat. Apropos turkamerat; mora til min forrige finskpets (som jeg fortalte om litt tidligere) var også med på orrhaneleik uten å si et ord! Dette er nok ganske enestående, men det viser at med litt innsats så får man det til. Denne hunden var forøvrig knallbra i skogen og gjorde det meget bra på jaktprøver. Du skriver at du er hjemmeværende helt til høsten og sånn sett er det vel et perfekt tidspunkt å skaffe seg hund på. Mye innsats på valpen gir et lettere hundehold senere i livet.

 

Dette ble et langt "skryteinnlegg" for finskspets, men det er en fantastisk rase for de rette personene. Finn ut hva du ønsker å gjøre de neste årene av livet ditt, snakk med familien din og legg planer ut fra dette. Du kan alltids kjøpe deg hund senere hvis du tror det blir vanskelig nå, eller kjøpe finskspets senere dersom rasen ikke er den riktige nå. Norbottenspets som er nevnt her, går for å være litt roligere enn finskspetsen. Den er dog litt vanskeligere å få tak i.

 

Ta gjerne kontakt med klubben (http://www.nsfn.no/). De vet om paringer fra oppdrettere og har også kontakter mot Sverige/Finland hvis det kniper på valper i Norge.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Spets-

 

Hei du!

Jeg begynner på elektro til høsten. Mest sannsynlig går jeg to eller tre år på VGS før det blir et par år som lærling. Ergo vil jeg bo hjemme de neste 4-5 årene. Flytter jo ut senere, men det vil jo vise seg etter hvert om det blir hybel/leilighet eller om jeg leier hos noen. Forsøker jo da å finne noe som er kompatibelt med hunden. Hunderasen avhenger jo litt av hvordan den kan fungere her hjemme hvor den da mest sannsynlig må være minst fem dager i uka..

 

I juni reiser vi til utlandet en tolv dagers tid. Dermed bør jeg vel vente til etter vi har landa igjen før det blir noen hund. Dog så er det jo meget mulig å kikke på valper før turen og så eventuelt hente en etter vi har kommet hjem!

 

Vi reiser ikke mye og som regel går de få turene vi tar i helger og ferier til hytta vår. Turen til hytta hjemmefra er på rundt tjue minutt - fem minutt til kaien, og så rundt ett kvarter med båt. Dermed så er det jo meget mulig å få far min til å kjøre meg til kaia, så kan hunden og jeg ta båten og være på hytta i helgene. Mye skog og mark der den står. Grunneier er en veldig grei person, så det er nok mulig å få lov til å ha hunden der ute samt å jakte. Tenker at Tysvær er nogenlunde bedre turområde enn nord-Karmøy som er full av sauer, veier og bebyggelse.

 

Godt å høre at det med kattene kan løse seg. Som deg bor vi i utkanten av et mindre byggefelt. Noe som kan bli et problem er at ungene til en nabo ved flere anledninger har løpt gjennom hagen - for å drive bøll eller for moro, vet ikke jeg. I høst opplevde vi at disse barna knuste blomsterpotter og lykter nede på terassen. Da vi spurte dem hva de holdt på med så ble det vist fingrer og freidige fraser kom fram. Når vi bodde i utlandet 2009-2010 var båten vår imidlertidig degradert til plencruiser hos naboene (mine besteforeldre). Da prøvde ungene å rive av leideren på båten, og stjal en del verktøy som lå der. Dermed så frykter jeg at de kan finne på å slippe hunden løs om den står i hagen/hundegård. Tror ikke at de kommer til å gjøre det på púr faen, men de er små barn som ikke helt vet hva de gjør og det er ikke så veldig betryggende at dette kan skje i og med at veien ligger fem meter borte.

 

Angående jakt så håper jeg selv at det kan bli noe utav det, men det vil vise seg hvor mye det egentlig blir. Her i distriktet så er det begrensede jaktmuligheter.

Blir nok da mest turer og aktiviteter i skog og mark.

 

Skal ta en prat med folket nå i dag. Skal begynne å kikke etter valper også.

 

Takk for innlegget og takk for det! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hei er litt OT men amarok kan du vise til noe dokumentasjon på att halv parten av laikaene mangler jaktlyst og att den andre halvdelen bare jager storvilt?

Mener att skal du uttale deg om en rase så burde du holde deg til fakta uansett om det er positivt eller negativt det du har å komme med..

Link to comment
Share on other sites

Vi har forsøkt før og det har også minst fem andre naboer.

De er relativt nyinnflyttede innvandrere. De nekter for at deres barn har gjort noe galt og ber heller oss passe på vår hage. Utover det at hagen vår er "tilgjengelig for hvem som helst" så er det visstnok relativt normalt å gå gjennom andres hager. :|

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...