Jump to content

Trenger litt hjelp til rifle kjøp/prosjekt


jogge1994

Recommended Posts

Jeg har aldri eid mitt eget våpen. Og har aldri jaktet, men jeg har skutt en god del med AG3. dette var da så gøy at jeg fant ut at jeg ville ha min egen rifle. Jeg vil ha en rifle som kan brukes på bane og på jakt. jeg har sett på både Mauser M 98 , Remington 700, Tika T3 og Howa 1500. Har også sett litt på Marlin med lever action :mrgreen: , men har egentlig slått dette fra meg, men nå kommer vi til spørsmålene 1. Hvilke kaliber bør jeg satse på. har lyst til å kunne bruke riflen som et langdistanse rifle. 2. Hvilke rifle bør jeg satse på. kunne godt tenkt meg et M 98 prosjekt (min far vil hjelpe meg med det jeg ikke kan. og resten kan en børsemakker gjøre), men tenker litt på hvor mye penger jeg må ut med for å få en Mauser jeg vil bli fornøyd med. Vis det ikke blir en mauser hva annet burde jeg satse på. 3. Hvilke kikkert bør jeg satse på. Håper å få alt til rundt 15000kr. 4. Hvilke oppgraderinger bør jeg gjøre vis jeg skal lage en langdistanse rifle (enten vis jeg skal ha et Mauser prosjekt eller vis jeg skal kjøpe en annen rifle).

 

Håper veldig gjerne på mange fine og informative svar. Og på forhånd takk for svarene. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Både Howa, Remington og Tikka har varmint versjoner som går greit nok rett ut av esken. Velger du remington så får du en mulighet for å pimpe riflen skikkelig opp over tid. Får alt fra sikring, avtrekk, stokker, løp etc i stort utvalg til remington. Kjøp en VSSF, LTR eller lignedende i 308.

Link to comment
Share on other sites

Alt dette kan du finne mye om ved å bruke søk på kammeret.

 

Kort fortalt til storvilt jakt gå for 6.5x55, 308 eller 30.06.

Skal du ha en rifle til både jakt og langhold ville jeg gått for en sauer eller blaser i 6.5.

Da slipper du en masse stress og arbeid riflen går fra dag en og du kan skyte i stedet for annet.

Uansett er det optikken (+ god montasje) som er viktigst i begge tilfeller.

Så til denne bruken bør du regne med en minst 15000kr + til kun optikk.

 

Anbefaler deg og lese innlegg og blogg til poacher og roe da de kombinerer mye det du er ute etter.

Link to comment
Share on other sites

Og hvis den største fristelsen ligger i et Mauser-bygg, se deg om etter en M-67 i 6,5x55 som utgangspunkt. Dette er match-oppbygde rifler for DFS-programmene som er blitt avleggs som følge av Sauer 200STR. M-67 får du billig, de har match-avtrekk og tungt matchløp, og arbeidet er skikkelig utført. Søk litt, så finner du flere prosjekttråder på dette temaet på forumet.

Link to comment
Share on other sites

Denne burde være ett greit utgangspunkt.. :arrow:http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=29778785" target="_blank

 

Dårlig forslag når TS åpenabrt ikke lader selv.

 

 

6,5x55 er kaliberet du skal ha (medmindre elgjakt er det du skal drive mest med); kjempeutvalg i amunisjon med topp kvalitet til bra pris. Og selv om det er kjedelig, en Tikka T3.

Skal du bare drive med langhold og jakt i jordekantene; Sauer 200STR (men da er 15000 inkl optikk litt snaut)

Link to comment
Share on other sites

ja har sett på T3 ganske mye, men jeg kan ikke fordra den syntetiske stokken.

Kjøp deg en T3 Sporter da vel. Styr unna Mauserprosjekt hvis du har råd til å komme igang uten, iallefall sålenge interessen er skyting og ikke bygging.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Begynn med å finne ut hva du vil drive med, velg våpen og optikk derifra.

 

En løsning kan være en brukt banemauser (1500-2000kr), 25-3000 til en børsemaker for å ordne med kikkertmontasje, sikring, bedding. Da har du med ditt budsjett ei dugelig børse og godt med kroner til kikkertsikte.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...