Jump to content

Den frie jakten på hav og fjord, fra flytebrygge/kai?


cult

Recommended Posts

I følge loven om "Den frie jakten på hav og fjord" går grensen til en hver tid der vann møter land. I tillegg er det lov til å jakte fra GRUNNER OG SKJÆR SOM DEKKES VED NORMALT HØYVANN.. Dette åpner etter mitt syn for diverse tolkninger..

 

Mine 2 spørsmål er som følger:

 

Kan jeg lovlig jakte tørrskodd langs vannkanten når det er fjære? (da nødvendigvis uten å ha grunneiers tillatelse)

 

og

 

Kan jeg lovlig jakte fra en flytebrygge (som er festet til land), eller en kai som stikker et par meter ut i havet, så lenge jeg har sjø under (og bak) meg??

Link to comment
Share on other sites

Klart du kan jakte fra kai.

Broer også.

Eller ?

 

Så lenge du er der land møter vann så kan du vel jakte i fjæresteinene.

Har mine tvil når det gjelder flytebrygger, med mindre den ligger under vann.

Samme gjelder vel for kaier også.

Jeg er neggu ikke sikker. Prøv...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke sikker på dette med brygge og flytebrygge. Jaktloven nevner båt ( uten motor) , så hvordan det forholder seg med brygge er jeg ikke sikker på.Foreks. hvem eier brygga? Men det med å vasse i fjærebeltet med foreks. vadere er jeg ikke i tvil om er lovlig. Men det er noe annet du må ta i betraktning og det er at en fornærmet grunneier godt kan finne på å anmelde deg likevel. Han har antagelig ikke kunnskap om jaktloven på dette feltet, og kanskje politimannen som tar i mot annmeldelsen heller ikke har den store juridiske innsikten. (Jevnfør alle annmeldelsene og straffeforfølgelsen for måneskinnsjakt på hjort)

Og det kan godt oppstå en situasjon der det blir påstand mot påstand om hvor langt du var inne på stranda da du ladet og skjøt. I mine øyne er slik jakt en risiko sport. Men hvis du gjør som jeg og reker langs fjæresteinene i en kajakk, eller ligger i fjæresteinene i ei lita pionerjolle med kamonett over, som jeg også har gjort, så er sjansen mye større for at til og med den mest sure grunneier skjønner at dette er lovlig.

Link to comment
Share on other sites

I følge loven om "Den frie jakten på hav og fjord" går grensen til en hver tid der vann møter land. I tillegg er det lov til å jakte fra GRUNNEPR OG SKJÆR SOM DEKKES VED NORMALT HØYVANN.. Dette åpner etter mitt syn for

 

Kan jeg lovlig jakte tørrskodd langs vannkanten når det er fjære? (da nødvendigvis uten å ha grunneiers tillatelse)

 

og

 

Kan jeg lovlig jakte fra en flytebrygge (som er festet til land), eller en kai som stikker et par meter ut i havet, så lenge jeg har sjø under (og bak) meg??

 

"grunner og skjær" er ikke SÅ vanskelig å skille fra "fjæra"? "så langt landet ligger tørt" har grunneier retten, så tørrskodd nytter ikke...

 

Flytebrygger hører normalt til grunnen den er festet til. Så der har grunneier rett igjen.

 

Det er også mange grunneiere som ikke begriper at de ikke eier vannet utenfor. Har fått kjeft for både jakt og for "å ro unødvendig nært"...(da ubevæpnet, midt på sommeren)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kan man foreta seg slik vassende skyting og fisking av fugl med fiskestang i områder som er merket friluftsområde?

F.eks en lite besøkt badestrand grunnet kaldt vær?

 

Jeg bruker robåt og den blir ganske stødig å skyte i fra når føreren grunnstøter :lol: Man skyter fint and på 120 meter i fra grunnstøtt robåt.. ;) Viktig å ha en robåt som man ikke er redd for!!!

Link to comment
Share on other sites

"grunner og skjær" er ikke SÅ vanskelig å skille fra "fjæra"? "så langt landet ligger tørt" har grunneier retten, så tørrskodd nytter ikke..

 

Skjær klarer til og med jeg å skille fra fjæra, selv om det også er et definisjonsspørsmål.. Men vil jo påstå at f.eks en langgrunn strand som ligger tørrt(over vann) ved lavvann, men dekkes ved høyvann, er en GRUNNE SOM DEKKES VED NORMALT HØYVANN... Eller??

Evt en liten hylle som dekkes ved høyvann, men fungerer som en jaktstol ved lavvann...??

 

 

 

Hvordan får man tak i skutt fugl hvis man ikke har båt? håpe på at de driver i land?

 

Bikkje! ;)

 

Fiskestang funker bra også som "jamez" sier! ;)

Link to comment
Share on other sites

Ikke helt lett å definere en grunne, men jeg har gjort meg noen tanker om det. Kjører jeg langs land med båt og går på grunn så er det en grunne. Må jeg kjøre mot land for å gå på grunn så er de en fjære/land.

 

Kanskje man kan hente skutt fugl med radiostyrt båt :lol:

 

Hva med å bruke fiskeredskapen oter til å hente fugl, det må jo funke som bare nøkken hvis det er mulig å går litt på langs av landet man jakter i fra. Noen som har prøvd det?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan får man tak i skutt fugl hvis man ikke har båt? håpe på at de driver i land?

 

fiskestang? :roll:

 

Ja!...............Ikke mange dagene siden jeg brukte fiskestanga for å lande en rev. "Sluken" var en bit kosteskaft med diger trippelkrok i begge ender :D(opprinnelig laget for å lande skutt bever)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nok det er å strekke begrepet "grunne" litt vel langt om du sitter på en fjærestein helt i strandkanten, men du kan i det minste få noen artige diskusjoner utav det. :-) Men flyte- eller annen brygge kan du ikke jakte fra uten grunneiers tillatelse. Brygger og kaier er eksplisitt unntatt fra den almenne ferdselsretten i friluftsloven.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...