Jump to content

Ladesett


alixero

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Hei!

For å komme igang uten at det koster for mye penger så ville jeg sett på Lee Challenger settet. Det er en O-presse som fint takler standard riflepatroner. Dette er et billig sett hvor du får mye for pengene. Det er mange som hater Lee blant hjemmeladere, men faktum er at det er helt greie presser å starte med(iallefall ser man bort fra de progressive pressene deres). Hvis dette er noe som fenger så kan du alltids bytte ut med RCBS, Dillon eller noe annet seinere. Jeg startet selv med Lee, og har fortsatt dies i mange kalibre fra dem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg benytter Lee Loader Kit i 308 Win. I tillegg til ladesettet har jeg en elektronisk vekt fra Hornady, hylsetrimmer og et gradfjerningsverktøy fra Lee. Dette kom seg på ca $60 fra http://www.natchezss.com/. Til sammenlikning koster Ladeboken like mye!!!

 

Plasthammer, skyvelær, krutttrakt og hylsebrett kommer i tillegg. Dette kan imidlertid kjøpes på Biltema/XXL etc.

 

Med dette utstyret kan jeg produsere ca 40-60 patroner i timen. Settet er solid og lett i bruk. Den eneste begrensing er at jeg ikke har mulighet til helpressing av hylser.

 

Hvis du skyter et begrenset antall skudd i løpet av året og du liker å bruke hendene så anbefales dette settet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har dette settet, Lee Anniversary: http://www.midway.no/epages/MidwayNorge.sf/seca61a858e51/?ObjectPath=/Shops/MidwayNorge/Products/423081&ff_pos=1&ff_origPos=1&ff_simi=100.0&ff_TrackGUID=4F5F1C38-40C8-3DC2-0D79-7F0000012893.

 

Det er vel det billigste "fullsizesettet" på markedet, men det er jo ikke helt komplett da. Du trenger diesett til kailberet, hylseholdere og trimpilot. I tillegg trenger du skyvelær (får rimelig digitalt feks hos Clas Ohlson), samt at jeg ville byttet ut kruttvekten med noe annet, selv om den ikke er umulig å bruke. Jeg stoler mer på digitalvekt selv. I tillegg er det kjekt å ha hylsesmøresett.

 

Summen går fort oppi 2 000,- før du har startet. Så trenger du kuler, krutt og tennhetter. Hylser har du sikkert noe av?

 

Så, sluttsummen før første patron er kamret, blir gjerne på nærmere tre tusen.

 

Settet fungerer greit. Det er langt fra det heftigste på markedet, men det holder til moderat hjemmelading. Jeg føler ikke behov for noe "fælere" utstyr enda, selv om jeg har litt lyst på en turretpresse.

 

Når du først har begynt å lade selv, og har skutt dine første tette samlinger med hjemmebakt ammo, er du i grunn litt solgt... :wink:

 

Nå er vel ikke akkurat dette i rette prisleiet, kanskje, i og med du sier du ikke har så god økonomi akkurat nå, men om du kjøper litt her og litt der over tid, og ikke har dårlig tid og vil begynne i går, kan du etter hvert få samlet opp nok utstyr til å kunne starte. Sjekk hva som er i de ulike settene og se hva du trenger, evt hør her, og følg med på salgsannonser her og på Finn.no feks, så blir det kanskje lading etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...