Jump to content

FNH Five-Seven eksplodererte..


Ei tohi varjata

Recommended Posts

Fant en tråd på FN-forumet (http://www.fnforum.net) av bruker Fairchase som i forrige uke opplevde at hans FNH Five-Seven eksploderte. Tenkte at noen her kanskje ville lese det.

Link til original tråd på FNForum.net

 

Last week my FN Five-Seven blew up causing severe damage to my left hand (I am right handed). There are 6-8 pieces of shrapnel deep in my thumb and palm area which severed the nerves to my thumb and a portion of my palm. Surgery is required in an attempt to repair the hand by harvesting tissue from my leg. Wish me luck.

 

The “explosion” occurred on the last round of a 30 round mag loaded with the factory 40gr v-max stuff. On this particular day I only had three loaded magazines (70 rounds total) with me for the Five-Seven but had several other handguns to shoot after the Five-Seven. I began with a 20 round mag loaded with hand loads, then a 20 round mag loaded with factory ammo and finished with the 30 round mag with factory ammo. It was the very last round of 5.7x28 in my immediate possession that ruined my day ……. and a whole lot more!!

 

I have fired (600-700 rounds) both factory and hand loads through the pistol with zero issues since purchasing new in 2/2011. There are reports of the Five-Seven firing out of battery (OOB) which appears to be the case here but I am no weapons forensics expert. I am not a novice to shooting, handguns or reloading and have 20+ years of extensive experience with shooting and reloading.

 

I have been completely straightforward with FNH (i.e. Browning) so will now wait and see how they respond.

IMG_1288.jpg

IMG_1290.jpg

IMG_1291nos.jpg

IMG_1304.jpg

 

Virker som at det ble forårsaket av en blanding av en hissig ladning og at den ikke var 100% i lås. :shock:

Håper handa blir OK. :?

Link to comment
Share on other sites

Holy crap, det ser jo ut som at han mangler deler av tre fingre i tillegg ?

Stakkars skytter :cry:

 

"this is the second Five-seveN I've seen blow up on this forum"

 

Tråden til den første som eksploderte på det forumet.

http://fnforum.net/forums/fn-five-seven ... heavy.html" target="_blank

TS snakker da om den nyeste eksplosjonen.

"Actually the other person did get a positive response from FN. It was the owners fault and not FN's but he still got a new pistol. "

 

Synd det er så mye ladefeil ute å går her, kan det virke som.

Link to comment
Share on other sites

En kan jo fundere på hvordan det hadde gått vis Five-Seven hadde hatt ramme av metall og ikke polymer.

 

Akkurat det der var det første som slo meg i det jeg så topp bildet. Ramma har tatt veldig lite av smellen, i stedet splintret og gått i hånda på eieren (sannsynligvis).

Link to comment
Share on other sites

Ser eieren har ettermontert et rødpunktsikte på sleiden. Det kan ha laget ublanse i forholdet mellom rekyl og sleidevekt. Vedder på at FN kommer til å skylde på eier her også siden han har ettermontert et tungt sikte på sleiden. Finner ikke annet om 5-7 enn at den har forsinket rekyldrift, og da spiller vekta på sleiden en rolle.

 

Burris FastFire II veier 2 unser iflg optics planet, det er ca 57gram. + at jeg mistenker at det sitter et metallgrensesnitt mellom sleide og sikte som også veier noen gram. Når det fra tidligere er observert avfyring uten å være i lås, så ville jeg kanskje vært forsiktig med å øke vekta på sleiden.

 

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

En kan jo fundere på hvordan det hadde gått vis Five-Seven hadde hatt ramme av metall og ikke polymer.

 

Akkurat det der var det første som slo meg i det jeg så topp bildet. Ramma har tatt veldig lite av smellen, i stedet splintret og gått i hånda på eieren (sannsynligvis).

 

Det er akkurat derfor jeg er skeptisk til polymervåpen.

Kun dugandes til lavtrykkspatroner som .22LR.

Link to comment
Share on other sites

Tjaaaaaaaa, finnes jo endel tjenestepistoler (Glock, USP) med polymerramme rundt om i verden. Noe sånnt som 70-80% av politiet i USA bruker Glock i forskjellige kaliber, det hadde de neppe gjort dersom disse eksploderte med jevne mellomrom.

Hvor utbredt five seven pistolen er har jeg ingen formening om, den er vel ikke lov her på berget på grunn av kaliber??

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg har lest slike omtaler om stort sett det som finnes av populære håndvåpen. Det er stort sett en av to ting man kan lese mellom linjene: Enten hjemmeladninger eller manglende puss/vedlikehold. Beretta 92 har fått så ørene flagret, samme med Glock 22/23/27 osv osv.

 

Hva som har skjedd i de forskjellige tilfellene må fåglarna vite siden beskrivelsene er sterkt farget av den tidligere våpeneierens egne oppfatninger. I dette tilfellet kan det være noe så enkelt som at en av hjemmeladningene hans med slitt hylse eller en "Doh!" ladning har sneket seg inn blant fabrikkammoen i det siste magasinet.

 

Til slutt bør det vel nevnes at 5.7x28 er en av de mest kilne pistolpatronene man finner, det er absolutt ikke noe som hjemmeladere med begrenset erfaring bør prøve seg på. Høyt trykk og lite hylsevolum gjør dette til en patron man tar seg god tid med og det funker ikke bra sammen med våpen som tar 20-30 skudd i magasinet, evt. 50 hvis man har en P90. FN 5-7 har også en noe spesiell låsemekanisme som ikke låser løpet og sleiden i det skuddet går. En frisk ladning eller en ladning som bygger opp trykk hurtigere enn pistolen er laget for kan medføre våpenet åpner før man har et trygt trykknivå.

 

Vedrørende polymer vs. metall har jeg ikke sett noe annet enn synsing om det potensielle skadeomfanget når et våpen sprenges. Plastvåpen har vi hatt i 30 år nå uten at det har kommet fram noen entydig konklusjon om at våpensprengning medfører større risiko enn tradisjonelle stål/aluminiumrammevåpen.

Link to comment
Share on other sites

Glocker går i lufta nå og da uten samme konsekvenser, men så er 5.7mm også et helt annet beist enn de vanlige pistolpatronene. Mulig at den er for kraftig for plastrammer, et godt våpen bør tåle slike katastrofale feil uten alvorlige skader på skytter.

 

Kjenner ikke noe særlig til låsingen på 5-7, noen som har et vettugt bilde?

Link to comment
Share on other sites

5.7x28 ligger vel rundt 50,000 psi, som er f.eks 25% over .357 Sig og på samme nivå som .454 Casull. Dette er vel det vi kaller typisk riflenivå i dag. Uansett så er ikke selve kruttmengden noe over vanlig pistolnivå. F.eks 10mm Auto lades med noe slikt som halvannen gang så mye tilsvarende krutt med et trykk rundt 37,500 psi.

 

Jeg har mer tro på at det er selve mekanismen i pistolen som er synderen enn at selve patronen er et risikomoment - bortsett fra at den som nevnt har små feilmarginer for hjemmeladere.

Link to comment
Share on other sites

Du er inne på noe, Thor. Tok et raskt søk og fant flere bilder av Glock som hadde nesten like store skader. Tror likevel at trykket har mer å si for skadene enn kruttmengden, så det trenger ikke å ha vært overtrykk som forårsaket dette. 3500 bar mot plast kan bare gi ett resultat.

 

Men hva er så spesielt med låsingen på disse? Har som sagt ikke studert den nevneverdig.

Link to comment
Share on other sites

The 5-7 mechanism does appear to be unique. It sits somewhere between a recoil mechanism and a delayed-blowback mechanism. Like recoil, the 5-7's barrel moves during cycling of the mechanism, but unlike recoil the barrel and slide are never really "locked" together. Like delayed blowback, the 5-7's slide is heal closed only by the recoil spring and a mechanical disadvantage holding the barrel against the slide. Again, though, unlike traditional delayed-blowback weapons, the 5-7's barrel is not fixed.

 

Okay, enough prelude. Here is how I understand the 5-7 to work. The barrel and slide are "linked" by a lever. Before the slide can travel rearward, the lever must first rotate towards the shooter thereby releasing the slide. However, the lever is held rotated forward by the barrel. When the 5-7 is fired, the bullet catches the rifling in the barrel. The friction between the bullet and rifling in the barrel is enough to create a force which wants to push the barrel forward. (Think Savage pistol, where the bullet's friction with the rifling prevents the barrel from rotating to release the slide). The barrel being held forward means that the lever cannot rotate reawards, which means, in turn, the slide cannot be released rearward. Thus, the slide is delayed from opening the breach until the bullet leaves the barrel. Only once the bullet leaves the barrel does the friction holding the barrel forward cease.

 

Må være noe av det mest logiske/illogiske jeg har hørt om på lenge :shock::lol:

Virker som om at en for kraftig ladning kan føre til at den går ut av lås før kula har forlatt løpet - altså når den vanligvis vil ha lavt trykk? :?

Link to comment
Share on other sites

Du er inne på noe, Thor. Tok et raskt søk og fant flere bilder av Glock som hadde nesten like store skader. Tror likevel at trykket har mer å si for skadene enn kruttmengden, så det trenger ikke å ha vært overtrykk som forårsaket dette. 3500 bar mot plast kan bare gi ett resultat.

 

Men hva er så spesielt med låsingen på disse? Har som sagt ikke studert den nevneverdig.

 

Jeg vil ikke tro at 2600 bar med halvannen gang kruttmengden er særlig mindre ødeleggende. Om en aluminiumsramme hadde klart seg noe bedre er også et åpent spørsmål. Det begynner å bli langt mellom tjenestepistoler med stålramme i dag. Noe diagram uten opphavsrettigheter kan jeg dessverre ikke finne.

 

Jeg har et par CZ'er liggende som kan ta ladninger over 2900 bar (tsjekkisk M48 mp ammo i 7.62x25mm) med samme rullelåsing som MP-5. Såvidt jeg vet, har det ikke vært rapportert noen fantstiske ka-blammer med disse heller. Riktignok godt, gammeldags stål, men dog ...

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at Cz.52 bruker forsinket rullelås (som f.eks MG34/42/3/53 og G3-familien((A)G3, Hk33, MP5 mm)) er vel nettopp at 7,62 Tok er ei ganske hissig patron :?:

 

Har hørt om enkelte Cz52 som har "eksplodert", men som regel er det bare at kammeret revner i toppen (vanligvis bakerst).

 

Utenom de ekstremt sjeldne tilfellene (har hørt om 2 tilfeller, og begge var forårsaket av altfor hissige ladninger) er vel alt jeg har hørt om Cz52 er at tennstiften brekker meget lett, og at den er strukturelt svakere enn Tokarev TT33 (grunnet at det er litt tynt med stål på undersiden av kammeret(?)).

Link to comment
Share on other sites

Man må vel ha i mente at disse skyterene er 50-60 år gamle og ikke alle som er solgt er like godt vedlikeholdt eller lagret. Jeg har ikke tilgang på hverken CZ-52 eller TT-33 før jeg er hjemme igjen, men såvidt jeg kan huske er ikke stålet noe tynnere i underkant av CZ'ens kammer. Angående russisk versus tsjekkisk stålkvalitet har jeg også mine meninger ...

 

Tennstiften i CZ-52 er laget i sprøtt "støpejern" og fungerer greit nok hvis man lar være å tørrklikke med pistolen. Jeg har byttet mine ut med replicas i herdet stål.

 

TT-33 har forøvrig samme låsing som 1911 (barrel link) og tilsvarende rekylfjærsystem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...