Jump to content

Feil sluttstykke


GoHunting

Recommended Posts

Hej - håper på lidt hjelp på dette norske forum :D

 

Jeg har i dag hentet 2 kongsberg hos en våbenforretning (Danmark) - 22-250 og 308W

Jeg tror jeg har fået udleveret et forkert sluttstykke til den ene af riflene.... :overrasket:

 

Længst tv. - mit gamle 7mm rem mag sluttstykke (Jeg har 2 kongsberg i forveien)

 

Midten - det ene af de "nye" sluttstykke fra cal. 22-250 riflen - minder mistænkeligt meget om mit 7mm magnum sluttstykke på diam. i bunden.

 

Til højre - det sluttstykket fra 308W'eren

 

7LIxXHUH

 

Er der nogen kongberg/lakelander-ejere herinde med f.eks 6,5'er/308W eller 30-06'er der kunne poste et billde af deres sluttstykke eller bare bekræfte at det ligner det længst th.??

 

Sluttstykerne har ingen numre og et 7mm remmag bundstykke passer fint i en 22-250 riffel.

 

Håper lidt hjelp - takk :)

Link to comment
Share on other sites

Det er nok feil sluttstykke ja, 22-250 og 308 skal vel bruke samme? Har du prøvd 308-bolten i 250'n?

 

Ja, 308 og 22-250 burde ha samme sluttstykke vil jeg mene. Alle passer sammen: 22-250, 308w, 7mmrem, 338wm

Men der er alt for meget "Space" til en 22-250 patron i det sluttstykke der var med.

 

Er der nogen kongberg/lakelander-ejere herinde med f.eks 6,5'er/308W eller 30-06'er der kunne poste et billde af deres sluttstykke eller bare bekræfte at det ligner det længst th.??

 

med venlig hilsen

Morten

Link to comment
Share on other sites

Er der nogen kongberg/lakelander-ejere herinde med f.eks 6,5'er/308W eller 30-06'er der kunne poste et billde af deres sluttstykke eller bare bekræfte at det ligner det længst th.??
Hei Morten

Ja du har rett i at det er forkert sluttstykke til børsa i 22-250. Men.. om utdrageren får tak i hylsen og utkastet fungerer tilfredstillende kan det hende at sluttstykket til denne riflen kan ha blitt forvekslet tidligere og blitt brukt med det sluttstykket du fikk med riflen.

 

Nå skal vel magnumsluttstykket ha et ekstra gass-evakueringshull (eller to) langs stammen . Så om sluttstykket ditt har disse hullene er det et originalt magnumsluttstykke som er feil levert.

Link to comment
Share on other sites

Hei Bamrud,

Takk for innlegg.

Ja, utkaster fungerer, men ikke gott. Faktisk har begge sluttstykker - vanlig og magnum samme antal gass-evakueringshuller - 2 stk.

 

Sluttstykket fra min 338WM går fint i 22-250 børsa.. :shock:

 

Jeg må kontakte våpenhandleren i morn

 

De avtrykk der er i sluttstykket ser det faktisk ud til at der har vært brukt 22-250 patroner før i detta Magnum-sluttstykket

 

 

med venlig hilsen

Morten

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke nummererte sluttstykker til disse Kongsbergerne.

 

Så selv over mine sluttstykker nå, og det er to hull på magnumbolten. Ett hull på min ene 389 i kaliber 308w og to huller på sluttstykket til riflen som er kjøpt som 22-250, men som for tiden har et annet kaliber.

Det er tydeligvis ikke noe "system" på disse gass-evakueringshullene.

 

Alle sluttstykkene passer om hverandre som hånd i hanske. :)

Jeg har ekstra sluttstykke til min enkeltskudds Kongsberg som jeg veksler mellom 6mmPPC og 6,5x47 eller 6,5-284. Ekstrasluttstykket bruker jeg aldri. Utdrageren fungerer perfekt til 6mmPPC selv om støtbunnen er en 308w type. Har også testet magnumbolten til 308w, og det går også fint.

Link to comment
Share on other sites

"Lite og fett - men farlig" :mrgreen: - som en Viper familien af slangerne - hehe

 

Skal nok holde dere oppdatert på prosjektet - riktikt fint og hyggeligt forum her - mange takk :smile:

 

Her en "prototyp" af 257GT-Viper med en vanlig 6,5x55 (GT står for Gammeltoft - oppfinneren)

 

VEClP5Fi

 

med venlig hilsen

Morten

Link to comment
Share on other sites

Hej Morten

Er du sikker på at ham der skal bygge, ikke er ham som konen kalder stor, fet og ikke specielt farlig 8):winke1:

 

Lidt mere seriøst:

Anvendelse af sluttstykke med for stor udboring i bolthovedet, redusere sikkerhedsmarginen i tilfælde af overtryk i betraktelig grad. Formodentligt vil sikkerhedsmarginen blive reduceret fra ca 9000bar til under 5000bar

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

har talt med Våpenforretningen.

Dere har ikke det et vanligt sluttstykke liggende som passer til 22-250 - så dere mener att det er det riktige jeg har fått med (Magnum).

Våpenforretningen har dog et Varberger Sluttstykke liggende med 6 låsklacker liggende (uten att ha en Varberger på lager!)

Dere er nå ved att undersøke om de har solgt en Varberger med ett Kongsberg sluttstykke :trist:

 

Mystikken breder seg!

 

Med venlig hilsen

Morten

Link to comment
Share on other sites

Happy endning :)

 

Jeg skrev efter nogle dager, en e-post til sælgeren med kopi til deres direktør, med dokumentation fra Kongsberg Small arms omkring feil sluttstykke. Jeg listede 3 scenarier op jeg ville være tilfreds med.

 

- de finder et nytt sluttstykke

- jeg finder selv et sluttstykke og får nogle penger retur

- handlen anullers inkl. avgift til våpentill.

 

Der kom omgående svar fra direktøren, at vi nok skulle finde en løsning, men at sælgeren først var tilbage om nogle dager. Hvis jeg ikke ville vente skulle direktøren nokk tage en beslutning.

 

Jeg svarede at jeg naturligvis godt kunne vente.

 

Sælgeren ringde i dag, at de gerne ville tilbyde en pæn rabatt på børsa om jeg selv kunne finne et nytt sluttstykke.

Det sagde jeg ja til.

 

Det endte fint.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tjuvlåner denne tråden da overskriften var meget passende!

 

Da jeg kom hjem fra elgjakt i dag oppdaget jeg at jeg hadde tatt med feil sluttstykke. Har en tikka t3 i både 6.5x55 og 308w(ikke spør hvorfor). Tok med børsa i 6.5 og sluttstykket til 308'n. Har det blitt baluba om det hadde kommet elg på post? Grøsset litt da jeg oppdaget det, men for alt jeg veit kan det være helt uproblematisk. Dette er greier jeg ikke har peiling på og jeg blir raskt "utrygg" da jeg tenker at alt som ikke er A4 er livsfarlig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...