Jump to content

rådyrbukk hva er voksen bukk


kilden

Recommended Posts

Det er ikke nærmere spesifisert enn "voksen rådyrbukk" i sammenheng med den jakten som starter nå 10 august. Om det er kjønnsmodenhet det går i eller antall tagger på geviret man skal gå ut fra er ikke nevnt. Går vi til land lengre sør enn oss i europa ser vi en helt annen forvaltning, og hvor de konsekvent feller de voksne 6 taggerne eller de gamle returbukkene. Der feller de selvfølgelig ikke unge bukker, som er rekrutering for terrenget / reviret i fremtiden. Her i landet er ofte en voksen bukk ensbetydende med hanndyr med noe på hue, desverre. Noe som henger i fra gammel tid om matauk og ikke handler så mye om rett forvaltning. Hva som er ment med voksen rådyrbukk, er difust for mange normenn, fordi den tidlige jaktformen ikke spesifiserer hva som menes med voksen bukk. Men kanskje de fleste burde skjønne når de jakter ulovlig. Om det blir felt ut fra bestandsammensetningen i et terreng, ved felling kun av sekstaggere (som er den enkleste måten å bedømme om den er voksen på), ved å sikte inn på gamle returbukker eller ut fra om de er kjønsmodne eller ei, blir mere opptil deg selv å avgjøre. Rådyret blir kjønnsmodent allerede ved 1 års alder, og hvis noen da mener de er voksne så er det feil. Etter min mening kan ikke ordlyden forveksles. For meg er dette kun jakt på voksen 6 tagger, eldre-, eller gammel bukk. Derfor er det også kun tillat å benytte rifle under denne jaktformen for å få den så "oversiktlig som mulig" for jegeren før skudd avlegges. Jakten er også på grunn av det lagt til høybrunsten, hvor de voksne bukkene eksponerer seg mer enn hva de gjør normalt. En åring/piggbukk reker jo uredd rundt hele tiden, og på alle døgnets tider. Jeg mener det er helt feil å felle disse og det minner om slett forvaltning. Dette er ingen voksen bukk desverre, og heller ikke ment som det i skriften til jakten med start 10 august. Det mest riktige er vel å legge jaktutøvelsen til revirbukk og returbukk. Det tror jeg og er ment med "voksen rådyrbukk".

Link to comment
Share on other sites

Den oprinnelige definisjonen på "bukkejakt" er SVJH noe ala understående

 

 

Jakt på hornbærende bukk

 

Jakt på hornbærende bukk kom som en ny jaktform i 1994.

Da ble det lovlig å jakte hornbærende bukk fra 21 august.

I senere tid har det blitt flyttet først til 16 August, og siden til 10 August.

Jakten er kun lov på hornbærende bukk, det vil si bukk som har horn.

Edit: Bukk som har felt hornene er ikke lovlig før den ord jakta

Det er kun lovlig med rifle, og det er ikke lov med løs, på drevet halsende hund.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det har du full rett til å mene, Due!

Men andre har rett til å være uenig med deg...

Og nettopp det er problemet med så dårlige formuleringer, hvilke lover og forskrifter desverre er fulle av.

Så dette gir rom for tolkning.

Skulle vært artig å fått en spesifisering fra lovgivende myndighet

istedenfor bare hva hver og en av oss synes og mener.

Jeg mener, bare for å ha med det, at loven åpner for jakt på alle bukker med horn!

Om det er riktig forvaltning må hver jeger vurdere i forhold til bestand og forhold i sitt terreng...

Link to comment
Share on other sites

Ved jakt på annet hjortevilt her i landet, betraktes dyr på 1,5 år og eldere som voksent :D

Ja, eller ungdyr. :wink:

 

Jeg er fryktelig enig med Hr.Due i hans mening om riktig forvaltning, jeg.

På mitt rådyrvald har vi en uskreven regel om at vi sparer spissbukker til den ordinære rådyrjakten har startet. Det gir mye mer glede å felle denne for hunden etter en god los, enn å smelle den nedpå i bukkejakta.

Vi prøver forøvrig så godt det lar seg gjøre å fordele rådyrkvoten på kjønn og alder best mulig i forhold til bestanden.

Link to comment
Share on other sites

Ja, som sagt er riktig forvaltning et meget viktig poeng.

Men det varierer så sterkt fra terreng til terreng, og fra år til år.

Og siden trådstarter spør etter hva som "skrivene" mener (som jeg tolker som hva loven sier)

med voksen bukk er nok svaret en hver bukk med horn.

Link to comment
Share on other sites

Ved jakt på annet hjortevilt her i landet, betraktes dyr på 1,5 år og eldere som voksent :D

 

Det er vel ikke helt korrekt dette, ved RAPORTERING av felt hjort, elg og rein så er der en (under)gruppe: UNGDYR (1,5år), ved raportering av felte rådyr så blir 1,5års regnet som voksne.

Angående bukkejakt på rådyr så er der flere begreper som brukes : hornbærende bukk og voksen råbukk men siden 1,5års er voksen så blir det alle bukker som har utviklet gevir selv om det bare er et par cm.

 

Et annet spørsmål er hva med geit som har gevir ? Hvis den ikke har kje så blir den vel å regne som "hornbærende bukk", ingen kan dømmes for å skyte en slik i bukkejakta, man kan jo umulig sjekke hvilket kjønn den egentlig er. Vet heller ikke om ei geit med gevir kan få avkom eller om det er en "tvitutling" tvekjønn?

 

 

--

Link to comment
Share on other sites

Ved jakt på annet hjortevilt her i landet, betraktes dyr på 1,5 år og eldere som voksent :D

 

C.E.A. skrev:

 

Et annet spørsmål er hva med geit som har gevir ? Hvis den ikke har kje så blir den vel å regne som "hornbærende bukk", ingen kan dømmes for å skyte en slik i bukkejakta, man kan jo umulig sjekke hvilket kjønn den egentlig er. Vet heller ikke om ei geit med gevir kan få avkom eller om det er en "tvitutling" tvekjønn?

 

 

--

 

Var på et ettersøk der en jeger hadde skutt på en fin rådyrbukk tidlig i bukkejakta . Dyret gikk alene på innmark men den stakk så han tilkalte meg med hund . Sporet ca 300 m da jeg såg 2 rådyrkje stakk ut og der lå "rådyrbukken"........rimelig fortvilt jeger som fikk se han hadde skutt en hornberende rågeit med 2 kje.

Geita hadde melk i juret så det var nok kjea som stakk .

Det er nok noen slike som blir skutt under bukkejakta.(dyret hadde 4 tagger)

Jegeren hadde observert dyret en stund før han fikk skutt så han var sikker på at dyret var alene..... men den gang ei :? .

Link to comment
Share on other sites

ok så da er det i juridisk forstand såpass enkelt att allt med horn er lov.

 

så får en følge med itillegg om grunneiger har mere spesifike ønsker.

 

Utrolig hvor vanskelig det skal være å få et entydig svar på et enkelt spørsmål på dette forumet...

 

I juridisk forstand er det såpass enkelt at alle voksne hanndyr over 1 års alder er jaktbare i bukkejakta fra 10.august til og med 24.september.

 

At en kan bli tilgitt for å skyte geit med gevir, kan så være. Det gjør det ikke lovlig i juridisk forstand. Jakttiden er ikke knyttet opp mot om bukken har gevir eller ikke. Så får folk mene akkurat hva de vil om hva som bør og ikke bør skytes.

Link to comment
Share on other sites

Den oprinnelige definisjonen på "bukkejakt" er SVJH noe ala understående

 

 

Jakt på hornbærende bukk

 

Jakt på hornbærende bukk kom som en ny jaktform i 1994.

Da ble det lovlig å jakte hornbærende bukk fra 21 august.

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Eeeehh høm. Det passer vist ikke helt. Da jeg startede med at jagte råbuk i Norge i 1991 startede det d. 21 august, så du bliver vist nødt til at rykke nogle år tilbage :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

hei. litt OT, men prøver meg her.

jeg vet at noen jegere med eget terreng skyter kun spesifikke kjønn. f.eks ingen geiter. så mitt spm er: hvordan ser man forskjellen på bukk uten gevir seint i jakta og geit på langt (skyte-) hold? kanskje et dumt spørsmål, men har ikke noe stor erfaring/observasjon med rådyr...

Link to comment
Share on other sites

Geita har en tydelig "dott" :oops: som peker ned fra akterspeilet om du ser ho bakante. Bukken ser du redskapen på fra sida, under magan. Ellers så kan en se at hodeformen er litt forskjellig. Geita er slankere i hodet, med lenger snute. Bukken virker litt kortere i snuta på grunn av hønntomta. Men en må ha god tid for å se dette. Dessuten er det nesten hærverk å skyte gevirlause voksne bukker. Har flere ganger latt de gå. Håper å få se de neste år med gevir.

Link to comment
Share on other sites

Helt personlig oppererer jeg med utrykkene spissbukk/ungbukk og voksen bukk. De jeg jakter sammen med oppfatter dette som 1,5 åringer/småtasser (gjerne 2,5år) og store voksene bukker, med stor kropp og7eller fine oppsatser.

På et av bukkekortene mine sto det foresten avkrysningsmuligheter for felt spissbukk/ungbukk og voksen bukk i år :D

Link to comment
Share on other sites

Ett mer riktig etisk spørsmål, er etter min mening om det er riktig å jakte bukk, midt i høybrunsten?! Rådyr har såvidt jeg har hørt, ikke noen etterbrunst, som eks elgen, det er kun en dag de kan bedekkes og om en da skyter revirbukken en dag i forkant (som mange gjør rundt 10 august), så kan en fort risikere at geita ikke blir beddekket og bukken får hvertfall ikke båret genene videre.

Så mitt spørsmål blir da, har vi bukkejakt av forvaltnings hensyn, eller av hensyn til jegerens ønske? :?:

Link to comment
Share on other sites

Problemet med rådyr er at gevirstørrelse og alder ikke henger sammen. Eneste sikkre metoden er tenna, og disse er vanskelig og sjekke før skuddet.

 

Noen år setter bukkene opp små gevirer selv om de har vært store året før og kan bli store igjen året etter.

 

Hvaserbukken, tidliggere norgesrekord var bare 2,5 år.

 

Mange returbukker har kun små tapper og kan lett forveksles med en returbukk.

 

Du skal kjenne alle dyra i terrenget svært godt for å drive målretta avskytting av rådyr. Forskning på rådyr tilsier at dette er vanskelig og heller ikke særlig avgjørende for en sunn og frisk rådyr stamme. Cederlund m.flere.

 

Hold deg til hornbærende bukk så er du safe.

 

@fiskstøver. Rådyret har etterbrunst!

 

Skitt jakt!

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...