Jump to content

Haglepuss


Clakz

Recommended Posts

Hvor ofte åpner dere hele satsen og pusser og gnikker inn med nye oljer? Og hvilke oljer \ renseredskaper bruker dere?

 

Er det viktigere med innvendig puss etter bruk på jakt ?

 

 

Lurer igrunn på det samme vedr. rifler ;)

Link to comment
Share on other sites

Dette varierer med fabrikat og bruk.

 

For eksempel pumpehagler som Remington 870 tar du ut hele avtrekksmodulen når du gjør hagla ren og slenger den i et bad eller blåser den ren med bremserens og sprayer den med olje hver gang. Samme med de fleste andre pumper eller automater.

 

For over/under, side by side eller enkeltskudds blir det vel noe slikt som en gang i året med mindre det dukker opp symptomer på at noe er galt. Forbehold for hagler som går tusenvis av skudd på lerduebane, da kan det muligens blir behov for mer vedlikehold. Bruk i sandete eller salte (sjø) omgivelser er også et godt incentiv for å rengjøre med bad eller bremserens og smøre på ny.

 

Det samme gjelder stort sett for rifler selv om jeg muligens er litt mer paranoid her. Jeg pleier som regel å ta fra hverandre bolten og gjøre ren tennnålskanalen hver eneste gang jeg gjør ren en rifle enten den er manuell eller automat. Jeg er ikke så nøye med avtrekksmoduler med mindre det er snakk om automater som blåser dritt alle veier. Da blåser vi rent og sprayer med olje hver gang rifla gjøres ren. Det bør nesten påpekes at jeg som regel skyter litt mer enn et par pakker patroner på en kveld.

 

Jeg bruker et utall forskjellige rensevæsker og oljer. Generelt sett har f.eks Birchwood Casey det meste du trenger, evt. kan du bruke Ballistol som er en av mine gamle favoritter. Det du ikke bør gjøre er å for eksemple stole på at Hoppes #9 er rusthindrende, det er den ikke. Nitro solventer er gode til å løse opp kruttslam, oljer er gode til å smøre, grease er godt for varme flater og flater som ikke trenger å være superglatte. Rusthindrende væsker er best for å forhindre rust. Det finnes kombinasjoner som f.eks Ballistol eller Breakfree CLP, men generelt er en væske som er laget kun for et enkelt formål bedre enn et kombiprodukt.

 

For å rense & avfette våpendeler (brukes også for ekstremt skitne løp type AK-47 og slikt) er bremserens (Aceton/Toluen) under trykk fantastisk bra for oss makelig anlagte. Dette brukes ikke innendørs med mindre man insisterer på å redusere IQen sin med 30-40 poeng. Andre muligheter er ferdigkjøpte bad med eller uten vibrator, men dette er noe dyrere å komme igang med. Våpenolje på sprayboks er et must, ikke bruk det innendørs hvis du er gift/samboer, det siste er et veldig godt råd. 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Nytt spørsmål, same gate:

 

Kva brukar dykk til å pusse metallflata med gravyren? Min Chapuis er blitt matt og blass i metallet og det har lagt seg mykje drit oppi gravyra...

feks en silikonklut ala kleenbore. ellers burde det gå av med litt våpenolje på en klut suplert med børste feks gammel tannbørste.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tar et par drag med Boresnake og tørker av etter endt hagledag enten det har blitt skutt eller ei. Grei vane.

Ser gjennom mekanismen et par ganger i året. Spar vekk kruttslam, tørrpusser og smører et tynt lag olje der det trengs både ut,- og innvendig. Pusser linsene titt og ofte.

Har en billig halvautomat uten treverk, så vedlikeholdet mitt er nok ikke representativt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg pusser alltid løpene, samt choker og chokeleie med Hoppes gun cleaner. Deretter setter jeg gjengene inn med Hoppes choketube lube, og løpene med Gun oil. Dette fordi jeg skyter gjerne mellom 150 og 200 skudd hver gang.Jeg har også et tynt lag med olje over de andre ståldelene. Demonterer børsene i romjula for inspeksjon og smøring. Ser ingen grunn til å tørrpusse før skyting, spesielt er det fint å ha olje i løpa under jakt. Det er jo ikke alltid at man får løsna skudd så tidlig på dagen. Når jeg kommer til hytta om efta'n, smeller jeg av 2 raske for å få ut evt fuktighet. Så er det ny oljeing til kvelds. På denne måten ser mine snart 20 år gamle våpen omtrent ut som nye. Har alltid likt å ta vare på våpna mine :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Pusser bestandig hagla til jakta og løpa er tørrpussa bortsett fra Saueren fra 32 som ikke har kromma løp der kan det fort bli rust men på jakt så er den også tørrpussa. Pusser gjerne gjennom løpa dersom hagla har blitt våt etter jeg har tørka de i roms temperatur eller ved siden av peisen når jeg kommer inn på hytta

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...