Jump to content

Våpensøknad med alternative kaliber.


RoarN

Recommended Posts

Hei.

 

Noen som har erfaringer med praksisen når det gjelder søknad hvor man ikke har bestemt seg for kaliber i søke øyeblikket?

 

Er en løsning med feks 6,5x55/308 win/ 30.06 spr. noe som kan fungere?

I dette tilfellet har ikke søker våpen fra før eller har en rifle i .223.

 

Er løsningen å velge ett kaliber for så gjøre det om når man har funnet rette våpen.

Ikke så enkelt for de av oss som ikke kan stikke innom våpenkontoret, men må levere på lokalt lensmannskontor for at de skal ruge på det noen dager. For så å sende det videre. Kan fort ta ett par uker før du har det i posten igjen.

Da kan noen andre ha kastet seg over godkjøpet.

 

Er en mulighet å skrive "kaliber lovlig til norsk storvilt". Forutsatt at søker ikke har storviltvåpen fra før?

 

Erfaringer :?:

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Jeg har erfaring med begge deler:

 

1) Jeg har skrevet .223Rem og 22-250 på samme søknad, etter å ha spurt på våpenkontoret. Det gikk greit med to kalibre på søknaden - om du får skrive på flere vet jeg ikke. Men kan du ikke bare spørre pent hos lensmannen?

 

2) Jeg fikk et knalltilbud på ny rifle uten å ha godkjent søknad, men det rykket godt i vil-ha-foten. Det var greit for butikken at jeg kjøpte rifla mot lovnad om å skaffe kjøpetillatelse. Men det krever sikkert at du treffer på den rette selgeren på den rette dagen, og at du er rimelig sikker på at du får innvilget søknaden. Jeg måtte betale rifla der og da, og hvis jeg ikke fikk innvilget søknad, skulle jeg få cash tilbake. Men jeg tror nok du må være forberedt på at du da evt. må ta til takke med en tilgodelapp.

Link to comment
Share on other sites

jeg leverte en søknad her på politikammeret i sarpsborg. jeg kunne ikke levere en søknad som inneholdt flere kaliber, men jeg kunne komme opp å gjøre om kaliberet om jeg fant ett annet kaliber jeg ville ha. Dette var ett våpen som skulle fylle en plass i jaktgarderoben, så jeg fikk beskje dom at det var likegyldig for politiet hva slags kaliber det var sålenge det var godkjent til jakt i norge...

Link to comment
Share on other sites

Etter de gjeldende forskrifter skal egentlig ikke Politiet bry seg med å registrere kaliber før i trinn to i søknadsprosessen. Dvs. kaliber er et spørsmål om lovlig/ikke lovlig, på samme måte som at løpslengde må være lovlig er ikke kaliberet noe man trenger å føre inn før man vet nøyaktig hvilket våpen man ender opp med å kjøpe.

 

Dessverre er det praksis hos svært mange politikamre å bruke gamle dagers regler fra den gang det var behovsprøving, da skulle man gde avgjøre om våpenet og kalibret du ønsket deg var nødvendig i forhold til de andre du hadde.

 

Sarpsborg er blant de første jeg har hørt om som begynner å nærme seg korrekt søknadsbehandling og riktig forståelse av den nye forskriften.

Link to comment
Share on other sites

Legg frem problemstillingen for personen i skranken, og spør om det er greit at du ringer og opplyser om det hvis du trenger å skifte kaliber. Det har jeg gjort. Helt smertefritt hos oss i hvert fall.

Evt ring på forhånd og spør om de vil hjelpe deg på denne måten.

Sjekk om det er klangbunn for forslaget om en fleksibel løsning, så har du i hvert fall et grunnlag for å spørre enda mer konkret om problemet her på kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Hmm...Må si det Bjørnar, at du har en pussig oppfattning av hva som er "enkle løsninger" hvis du mener at det å ringe Våpenkontoret er en enkel løsning. :smile:

 

Enklaste løysinga er vel å ta ein telefon til våpenkontoret?

 

Jeg har faktisk ringt og snakket med saksbehandleren på Våpenkontoret jeg hører til under.

Der fikk jeg svar at det ikke gikk. Svaret kan ha sammenheng med at saksbehandler i samme slengen opplyste om att garderoben hvar full. Søknaden var på våpen som gikk utover garderoben, og skulle brukes av en ungdom som ikke kan eie våpen selv. (alder)

 

Er forøvrig enig med de som mener at så lenge garderoben ikke er fylt og våpenet holder seg innefor det som er lov i norge, burde det ikke være nødvendig å føre på.

 

Helt innerst inne mener jeg at om jeg har 6 jaktrifler i 6,5x55, burde ingen legge seg i om jeg ville ha nummer 7. Men dette er vel for kontroversielt.

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...