Jump to content

Kruttvekta viser feil...


nolimit85

Recommended Posts

Kjøpte rcbc scale check weigthts sist uke etter at jeg fikk mistanke om at 5-0-5 vekta ikke viste riktig.

Starta med å stille den inn på 10 grains. Så la jeg oppi til 20 grains og den viste litte granne for lite. Naår jeg la oppi alle 60.5 grains så viste den 0.5 grains formye. Det er ikke så veldig mye, men når jeg skal lade 375h&h med 70-80 grains så vil det nesten bli 1 grain feil :? Bordet vekta står på er stødig og i vater. Vekta står på samme plass hele tia. Lader bare til 375 og 223, så det er bare ladningene til 375 som vil få forlite krutt, men det er irriterende :evil: Noen som har noe tips?

Link to comment
Share on other sites

Viser den 0 når du stiller loddene på 0?

Er det trekk der du holder på?

Hva viser den i snitt på f.eks. 10 140grs kuler, eller noe annet med "kjent" vekt?

Har du prøvd å legge på vektene i omvendt rekkefølge?

 

Om du er sikker på at kontrollvektene er riktige, kan du jo bare justere den til 60grs, når du har på 60grs vekter og loddene på 60grs?

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da jeg la oppi alle 60.5 grains så viste den 0.5 grains formye. ( ) når jeg skal lade 375h&h med 70-80 grains så vil det nesten bli 1 grain feil ?

En av grunnene til at man ikke leser blindt av en ladetabell og går direkte for (nær) max-ladning.

Tettheten av forskjellige Lot-er av samme krutt, uansett fra hvilken fabrikk, og til hvilken pris, kan varere en god del.

Dersom det begynnes med en ladning godt under maks vil trykkindikasjonene trå inn før overlading oppstår.

Det er lite å hente på det ekstra grainet, uansett.

 

Neppe noen kruttvekt er 100% nøyaktig, det er mer snakk om hvor liten feilen er. En visningsfeil for vekta på O,5 gn (ca. 1/30 gram), på en kruttladning på 60 gns er nok ikke helt uvanlig. Har selv 3 vekter, en Lyman, en RCBS, og en Dillon. De viser ikke helt det samme, ved veining av samme oppmålte kruttmengde på dem.

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste er vell at vekta er presis slik at ladningene blir like. Nøyaktigheten er ikke like viktig da man ikke bør gå rett på maks lading fra ladetabeller uansett. Ved å veie samme mengde 10 ganger ser du om vekta da viser det samme hver gang. Gjør den det er den presis, og det er det som er viktigst.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...