Jump to content

Utvalg i ammunisjon til kaliber 20?Noen som har erfaringer?


kongle

Recommended Posts

Før jeg går fra en verden fra 12 til 20 lurer jeg på utvalget i ammunisjon til kaliber 20. Er selvfølgelig klar over at utvalget er mindre i 20 enn i 12, men hva er tilgangen/mulighetene?

 

Ser at Nordskog har Kent/Gamebore Tungsten Matrix både i 20/70 og 20/76. Dette ser ut til å være et godt alternativ på jakt, har selv erfaring med TM i 12 og fornøyd med effekt og resultat disse patronene gir.

 

Vismuth er uaktuelt på annet enn due og trost på moderate hold for min del. Ikke imponert ved verken jakt eller test på skytebana.

 

Fiocchi Tundra har div ladninger både i 20/70 og 20/76. Ingen erfaring med disse, virker som et greit alternativ. Noen med erfaring?

 

Bly utgår på jakt i Norge, tror nok at svenskene har det lettere med å finne bra ammunisjon til 20'ern enn vi i Norge. Hadde bare blyforbudet blitt reversert.............

 

Tungsten HD osv er vel bra saker, men Wingmaster har vel gått ut.......Samtidig er jeg skeptisk til harde hagel i matvilt, tenke litt på tenna også :roll: ....Men til vilt som ikke skal spises, bare stoppes er Wingmasteren gull :mrgreen:

 

Stål blir vel til leirduer. Noen som vet hvordan det er med leirduepatroner i 20?

 

Håper på svar og erfaringer fra 20'er folket :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har brukt Eley VIP Bismuth i min Ruger Red Lable på rypa og minken med godt resultat.

Til større vilt har det blitt cal 12, men den skal selges så jeg er også interessert i forslag til gode patroner til andejakt og hare.

 

Jørund Lien hadde jo en test i Jakt nr 10, 2011 der han kikker på Federal Vital-Shock High Density i cal 20, #2.

Og den får godt skussmål til feks rådyr og rev, og også til gås og storfugl.

Link to comment
Share on other sites

Hallo.

 

Har en Merkel drilling i 6,5/20.

Bruker konsekvent Tungsten Matrix på alt pelsvilt, gir gode skuddbilder , og god inntrengning i papir.

Har skutt en håndfull rådyr og etpar rever , men det er her som med gode gamle blyhagl:

Maks skuddavstand 30 m , korterer ved senhøstjakt= tykkerer vinterpesls.

Bruker ikke drillingen på fugl, så der har jeg ingen erfaring.

Vil vel anbefale at du kjøper endel skudd fra forskjellige leverandører og tester skudd-bilder og inntrenging i papir !

Det er så mye bra på markedet at det ikke skulle være noe problem å finne noe som passer i ditt våpen.

Og prisen vel ikke så nøye, skal du jakte pelsvilt blir det ikke mange skuddene i løpet av en sesong. (?)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...