Jump to content

5-års uprøvd finsketispe, finnes det håp?


villdyret

Recommended Posts

Saken er som så: Ble sammen med dattera til bygdas store (forhenværende) harajeger, og mora hennes har ei finsketispe som burde fått prøvd seg. Tispa fikk bare ck som junior på utstilling, men slik jeg kjenner opprinnelig eier så satset han på jaktprøver og jakt :wink:

 

Så spørsmålet blir: Tør vi bruke tid på å jage inn en så "gammel" hund?

 

Edit. Bikkja er skeptisk på mannfolk, helt til jeg satte meg ned, da ble jeg trynsleikt til de grader :P Og da det ble hengt opp to skutte harer på veggen så spant tispa ned alt av panel...

Link to comment
Share on other sites

... og om ikke tispa skulle slå til for fullt, så blir sikkert ikke dattera vanskeligere å ha med å gjøre av at du bruker tid på og steller pent med bikkja i huset. Either way, you can not lose ;)

Link to comment
Share on other sites

Det er vel mulig å få til en jakthund av hunden, men det avhenger av at du selv vet hva du skal gjøre.

Det er ikke bare å gå ut i skogen og slippe.Du må begynne med begynnelsen, som om du har en valp.

dvs skogtrening, leite opp spor etter hare ,tidlig om morran nesten før det lysner etc.

Det er ikke sikkert hunden vil lose,om du får ut en hare ,før det har gått lang tid.Men jeg trur det kan være håp ,for den som er tålmodig :D

Link to comment
Share on other sites

Fikk i gang ei godt voksen tispe på et par mnd her i vinter sjøl, så håp finns om det ligger i hunden fra før :D

Skal bli spennende å høre tilbakemeldingene når eieren går ut med henne igjen.

 

Skader ikke med litt drahjelp i fra en erfaren hund i begynnelsen for å få inn tryggheten, og når den er på plass, så er det bare å la det stå til.

 

Tålmodighet og å kunne bevare roen er viktig.

Irritasjon merker bikkja tvert, og da funker ingenting.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! Lovte ett bilde av tispa, og her er hun. Har dere fortsatt tro på dyret? :mrgreen:

6izmme.jpg

Stamtavlen til Jusi var hyggelig lesning. 3 av 4 besteforeldre er jaktchampioner, og 5 av 8 oldeforeldre det samme.

 

Må nok bruke tid i skauen utover vårparten og sommeren, så får man se hva som skjer til høsten. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Tispa kan sitte normalt hvis hun vil :wink: Møtte henne for andre gang i går og hun var enda mindre sky da. Ville aller helst opp på fanget for å bli koset med :P Og jo mer man blir kjent med folk og hund, jo mer dukker opp! Bikkja er ikke "jomfru" i jaktsammenheng, hun har tatt ut og loset på hare, men er veldig lite brukt pga av opprinnelig eiers sykdom.

2yloc5f.jpg

 

Edit: Dattera i huset pleies etter alle kunstens regler, søt og kosen hun også.... 8)

Link to comment
Share on other sites

Da har vi fått sett bilde av bikkja, flott den.

Men kommer det bildet av dattera snart? :oops::oops:

 

 

 

 

 

 

Sorry, klarde berre ikkje å la den komentaren bli uskriven.

 

 

Skulle ikkje vere noko problem å få til bikkja sjølv om den er fem år. Ta med deg bikkje og dame og kom deg til skogs!

Lykke til med begge :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nuh er Jusi på besøk hos meg for aller første gang, og det virker da som hun slår seg til ro her :)

 

2198l0m.jpg

 

Vi bruker våren og sommeren på å bli bedre kjent tenker jeg, tilvenne henne å bli trent ved sykling, og få unnagjort den obligatoriske strømminga mot sau ( Hvis hun viser interesse, noe jeg tviler på). Mens jeg satt her og skrev kom hun tassende og la seg hos meg på PC-rommet. Skikkelig koselig bikkje som det skal bli spennende å følge opp! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...