Jump to content

Extrema Ratio, Italiensk vidundermonster, slipevinkel?


nogenpluss

Recommended Posts

Hei alle knivsiklere!) Er det noen av dere som har en Extrema Ratio-kniv, min er modellen ssom heter shrapnel, italiensk "backupkniv" med over fire tommers blad som er 6,2 mm tYkt og tekloc-"slire". Det jeg veldig gjerne skulle ha visst er slipevinkelen på denne hvis noen har gode erfaringer,eller evnt. hvordan den kommer fra fabrikken..som er håndslipt derfa men d er vel d samme... Anyone? E R- knivene er HELT RÅFLOTTE det må jeg bare få sagt, det er mulig å få tak i "vanlig" slire om ønskelig og modellen er ypperlig til friluftsliv og helt sikkert mye jakting (EN skrue så kan du ta av håndtaket og lage spyd av den!:) Andre som har synspunkter på disse knivene, enten i krig eller (helst) fred? Er militærNEKTER, men elsker kniver og har sans for typen som kunne "tålt å " være i krigen, hvis dEt lar seg skjønne? Trenger noe nye evner her så Im starting it off right here. Mvh. Nogen pluss

Link to comment
Share on other sites

Fikk tilsendt ett par stykker for litt fifling og fofling ifb med tidligere arbeidsgiver, en redningskniv og ett eller annet digert spett. Ville knapt hatt de om jeg fikk de kastet etter meg, langt mindre betalt for dem.

 

Jeg er knapt nok vanskelig å be når det kommer til kniver og foretrekker langt på vei moderne uttrykk når jeg handler kniv, men E-R var fullstendig uinteresante for min del, det ble heller ikke noe for arbeidsgivers del.

 

Slik er det bare.

Link to comment
Share on other sites

NFM/Equipnor førte ER tidligere, men ser ikke ut som de gjør det nå lenger.

 

Har en Shrapnel selv. Artig kniv med interessant, robust konstruksjon.

Skaftet er for kort (og jeg har ikke noe voldsomme pailabber) og "choilen" for stor til at den er spesielt god.

 

Med stålet de bruker kan du legge total eggvinkel på 35-40 grader, det er for sprøtt til noe spissere.

Stålet de bruker er ikke egna til de større versjonene knivene har.

 

Edit: Lamnia fører mye ER og sender til Norge:

http://www.lamnia.fi/items.php?lang=en&gid=1&mid=80

Link to comment
Share on other sites

Ser at ER på akkurat denne kniven nevner lav eggvinkel som et spesielt fortrinn. Hvilket vel betyr noe sånt som at den ikke bruker 35-40 grader som funker fint på alt annet (hvorfor de "må" ha lav eggvinkel er litt utenfor min fatteevne), og at du må snu slipesettet til f.eks Spyderco opp-ned og i praksis ta det på frihånd.

 

Har et par kniver i N590 Co. De har omtrent 40', holder seg skarpe og er fornøyde med noen drag med slipestål. Hva jeg prøver å si er at med mindre eggen er helt gåen, så trenger du ikke jobbe så mye for å få kniven skarp.

Link to comment
Share on other sites

Ser at ER på akkurat denne kniven nevner lav eggvinkel som et spesielt fortrinn. Hvilket vel betyr noe sånt som at den ikke bruker 35-40 grader som funker fint på alt annet (hvorfor de "må" ha lav eggvinkel er litt utenfor min fatteevne), og at du må snu slipesettet til f.eks Spyderco opp-ned og i praksis ta det på frihånd.

35-40 grader totalvinkel er spissere enn de fleste produksjonskniver. Skal ikke se bort ifra at vanlig eggvinkel er 40+.

 

Takker for svar, du har rett i at håndtaket er i korteste laget, men de har en nyere versjon, shrapner OG UTEN den coilen du ikke liker :) Leste på hjemmesida at designeren ville lage en diskret kniv han kunne ha under armanidressen uten at den syntes...

Har du bilde av den nye versjonen uten choil?

Skaftet burde nok vært smalere om den virkelig skulle vært diskret. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen mann! Er såpass elendig på datamaskiner at jeg ikke klarer å få et bilde "herfra til hit" enda dessverre.. Den heter ihvertfall det samme, SHRAPNEL, bare med OG etterpå (SHRAPNEL OG) , og er lik bortsett fra ettpar nye farger f.eks desert.., og ar altså uten stopperen oppå, bare den enorme "jimpinga" er igjen. Fant den med ei gang jeg søkte i Google på Italian knifes extrema ratio. Lykke til med bildejakta, sett gjerne inn ettpar her for å friste de som ikke har sett en.. Har lest om en som slipte vekk hele greia og det blei visst helt finfint bortsett fra såklart den blanke delen på bladet der den used to be.. Liker å gå med buksene litt "nedpå" sjøl så å ha den sidelengs på ryggen funker ikke, men på sida vanlige veien funker fint faktisk, sjøl om det jo eeegentlig ikke er stort sett/strengt tatt nødvendig å sjule den så ofte:) Slipte den litt bråere jeg, femogtjue-vinkel og den skjærer hår og sikkert alt annet, er jo ikke akkurat for å filetere fisk dette jernet! Kult at folk svarte så fort og jeg takker alle, Kammeret er jo SUPERT!

Link to comment
Share on other sites

http://www.extremaratioknivesdivision.eu/english/prodotti/shrapnel_desert/img/principale.jpg" target="_blank

 

Her er et bilde (HVIS jeg fikk det til ) Av Desert-versjonen av SHRAPNEL OG

Du blander sammen fingerværnet oppe med choilen.

Choilen er innhugget mellom fingerværnet nede og starten på eggen. Man får en vektstang effekt som reduserer kraften man klarer å få på kutta, når denne øker.

På shrapnel'en er dette så stort at det blir tungt å fjerne større mengder treverk/plast/tau.

 

Slipte du 25 grader totalvinkel, eller 25 grader per side?

N690 er ikke istand til å fungere med en totalvinkel på 25 grader på annet enn kjøtt og skumgummi. Den vil chippe når eggen blir belastet sideveis.

Link to comment
Share on other sites

Aha, da er je redd jeg ikke har noe lurt å si i det heletatt. Femogtjue på hver side, muligens i bratteste laget men hadde forsvunnet så mye av kniven synes jeg hvis jeg skulle brukt tjue, og kumgummi eller fritthengende sigarettpapir er ikke det jeg kommer til å bruke den mest til akkurat, avispapir gikk veldig fint og den er like spiss som jeg kunne drømme om:) Takk for nu og vi trefes sikkert!

Link to comment
Share on other sites

Kom på forresten at når JEG bruker den til "flisespikking" så holder jeg over begge fingerstopperne med pekefingeren akkurat I den såkalte coilen og tommelen OVER stopperen og ute på toppen av bladet! Det funker utmerka ihvertfall for mine hender når det er noe nøyaktig/ekstra krefter som behøves..

Den underste guarden er jo unektelig littegrann i veien i noen sammenhenger, og med hansker vil jeg tro kniven er vrien å få godt tak på med det korte skaftet. Likevel en juvel i mi samling, jeg har en eldre versjon med den digre eldste teclok-slira og svart med geo-camoblad som jeg veit er gått ut av produksjon. Kvitter meg ALDRI med den, men innrømmer at jeg HAR lyst på den råeste av folding-kniver med 6 mm tykt blad og håndskrue for å gjøre den om til fixed blade..er det RAO den heter tro? Oioioioi! !)

Link to comment
Share on other sites

Jeg var heldig og fant en almost mint en hos Pentagon i Oslo på kommisjon fra en "kun det beste av de beste-samlerne" som sikkert har fått kone og unger og dårlig råd... Innom ukentlig på jakt etter kupp! Vet ikke om NOEN som selger dem annet enn kanskje noen hos militæret? Vat de kan ta inn litt av hvert og mye rart. Før denne var det Cold Steels recon 1 plain tanto folder jeg sov med om natta :) Den ER et årntlig beist den også, samma hva folk sier om merket, eller ikke minst markedsføringa som jo er klart på kanten og egentlig litt uproff spør du meg! Kniver kan de lell! Men som ei avslutning her, ingenting slår en kvalitetskniv i buksa på stolen mens man er komplett opptatt med ei overgår ALT flettfri og nyslipt ( Y ) helt uten slire/slark på NOEN måte...right boys??) -NP

Link to comment
Share on other sites

Extrema Ratio er først og fremst en produsent av militære kvalitetskniver, og etter manges mening en av de beste. De har mange knivmodeller i sortimentet sitt, men til sivilt bruk er det vel mange andre knivprodusenter som har mer interesange kniver å tilby. Extrema Ratio er også, i likhet med mange andre knivprodusenter, overpriset. De ønsker å fremstå som produsenter av litt eksklusive kniver, og ønsker heller å selge få dyre kniver enn mange rimlige.

Jeg kjøpte meg alikevel en Extrema Ratio Venom for en tid tilbake. Det er en utmerket militærknivdesign, og er vel den kniven jeg ville ha valgt å ta med meg om jeg hadde vært noen år yngre og hadde skullet dra f. eks. til Afganistan og gjøre en innsats der, eller om jeg hadde skullet dra på en lengre ekspedisjon i den Afrikanske eller Sør-Amerikanske jungel for den saks skyld.

Exrema Ratio Venom er en knivdesign som med hell kan brukes i både militær og sivil sammenheng.

Jeg har imidlertid ikke brukt denne kniven nevneverdig ennå og kommer kanskje aldri til å gjøre det. Jeg kjøpte jo denne kniven først og fremst fordi jeg hadde lyst til å ha en god renraset militærkniv i "samlingen" min. Jeg har derfor ikke gjort noe brynearbeid på eggen. Den kom forøvrig med en ganske god egg og jeg ville derfor bare gitt den noen få brynestrøk for å perfeksjonere eggen.

N690 cobalt rustfritt stål er et bra rustfritt stål, men de fleste gode carbonstål er vel bedre til det meste bortsett fra det at de ruster lett om de ikke passes godt på. I militær sammenhengkan dette til tider være et problem. De fleste moderne militærkniver lages derfor i rustfritt stål.

Generelt, med hensyn til eggvinkel, kommer det mye an på hva du skal bruke kniven til. Jo mindre eggvinkel jo skarpere egg, men den blir også svakere. En større eggvinkel gir en solid egg, men den blir ikke så veldig skarp. Skal du f. eks. bruke kniven slik at eggen ofte kommer i hard kontakt med harde materialer vil det være hensiktsmessig å prioritere en solid egg fremfor en veldig skarp en. :)

Link to comment
Share on other sites

Joa, noen samler og noen samler OG bruker og noen samler på det de bruker. Ingenting galt med noe der. Jeg hogger i skogen og spikker barkebåter med dattera og snur soyapølser på grillen om nødvendig, og synes ikke E R-kniven min var overorisa i det heletatt..sjønt jeg handla den "samlingsbrukt" for rett over tusenlappen.. Lett å slipe, som jeg ser på som et stort pluss på militær/overlevelseskniver, god i MI hånd og dette deilige feite full tang bladet som veier en halvkilo nesten...

Alltid moro å lese hva andre synes om disse knivene så jeg håper fortsatt på flere svar, om enn kanskje ikke så mye om slipinga lenger:) Nyt favorittbladene deres og ha ei S U P E R helg!

Link to comment
Share on other sites

De eneste som påstår ER er det beste er nok groupis. :wink:

 

Prisnivået er helt greit i forhold til arbeidet bak. De produserer på en mer krevende måte enn de fleste andre fabrikker. Ikke at det gjør knivene tilsvarende bedre.

 

Militære kniver er i overtall i karbonstål, da seighet og pris er viktigere enn rustmotstand.

Ka-bar og Original Eickhorn er noen av de største leverandørene av kniver til slikt bruk, og bruker hhv SAE 1095 og 55Si7.

Link to comment
Share on other sites

Halla Metallurgen! Groupies lyder negativt i mine ører.. E R kniven min liker jeg kjempegodt det stemmer, men jeg kommer aldri til å si at NOEN kniv/merke er verdens aller beste!) KA-BAR USMC kniven er jeg for eksempel ingen stor fan av sjøl, men moro og ha og lett å forstå at det har blitt en slahs klassiker.. Stål (som du av navnet ditt ihvertfall har peiling på) kommer jo i så utroooolig mange varianter at for meg blir det håpløst å lese meg til et godt blad, jeg må prøve det fram hva jeg mener. Med så mye forskjellig blir dette håpløst uten å være Lars monsen og millionær på tur jorda rundt på knivtesting året rundt...noe som forøvrig hadde vært DRØMMEJOBBEN:) Moro at folk svarer når jeg lurer på noe, Kammeret FUNKER så absolutt! Takk for det! :)

Link to comment
Share on other sites

Det med groipies var ikke myntet på noen her direkte, men at man i miljøer rundt diverse produsenter får en gruppe som sier dette er "verdens beste" uten noen forutsetning får å kunne vurdere kvaliteten på en riktig måte.

De fleste knivene innen dette "high end" spekteret har gjerne avanserte, høylegerte, rustfrie stål. Dette er stål med lav seighet, og god eggholdbarhet så lenge de blir brukt på mykt materiale. Stålet står ikke i sammenheng med den overdrevne røffe bruken de mener produktene skal utsettes for. Til dette er det som regel kjedeligere stål er bedre, men det ser ikke like bra ut i reklamen.

 

Nevnte Ka-Bar og Eickhorn i hovedsak da de er noen av fabrikkene som leverer størst volum til formålet, og samtidig bruker enklere stål. De er på ingen måte bedre i konstruksjonen, men stålet egner seg noe bedre til militært bruk enn S30V og N690.

 

Har fler ER selv og det er artige kniver med en helt egen design og konstruksjon, men trenger jeg en funksjonell og solid kniv til bruk er den langt nede på lista. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...