Jump to content

Kvitte seg med ulovlige våpen


Gjest9191

Recommended Posts

Hei! Noen som vet hvor en kan kvitte seg med ulovlige våpen? Regner med at en får straff (bot/fengsel) hvis en går til politiet med et lass ulovlige våpen. Dessuten vil de helt sikkert vite hvor våpnene eventuelt kommer fra, pluss pluss. Er det en annen måte en kan kvitte seg med disse på?

Uten å nevne hvem og hvor, så tror jeg det er snakk om et par pistoler og et par rifler av noe slag (?)

Link to comment
Share on other sites

Kast dem på sjøen. Det gjorde folk under krigen (de som ikke gravde dem ned med kaffegrut i løp og låskasse).

 

OK, jeg legger til dette slik at dette ikke blir tatt som oppfordring til noe ulovlig: Når man først har gjort seg til kjeltring ved å bevisst anskaffe ulovlige våpen vet jeg ikke hva jeg skal si. Jeg kom selv i en situasjon hvor jeg kom i besittelse av noen håndvåpen og en hagle fra en avdød. Det var ikke noe amnesti, men jeg trappet allikevel opp på politistatsjonen i full åpenhet og ba om destruering. De var bare glade for at jeg brakte dem inn og etter forklaring ble det ikke noe mer sak. Dette var i storby.

Link to comment
Share on other sites

vis det er uaktuelt å gå å levere disse til politiet så er det vel bare å finne noe som kan uskadeliggjøre dem da.

vinkelsliper, dynamitt, smelteverk, hva du skulle hatt for hånd.

 

vis der er gamle våpen som aldri har blitt registret så har det vel gått bra å levere dem inn til onkel blå.

men høres ut som det kan bli et forklarings problem her. (høres ikke bra ut i det hele tatt)

Link to comment
Share on other sites

For å være ærlig vet jeg lite om bakgrunnen til disse våpnene. Godt mulig det "bare" mangler papirer på dem, at det er mulig å ordne det på et vis. Hørtes ut som vedkommende var mest interessert i å bare få det bort da, og hvis politiet er alternativet så er det mulig det blir slik. Var mange gode forslag her da, det skal jeg absolutt bringe videre.

 

Det er vel kanskje et alternativ at noen andre enn personen selv leverer dem inn?

Link to comment
Share on other sites

Vil anbefale deg å ta en telefon til den lokale politimyndighet og forklare saken, og at du i dette tilefelle er mellommann, står vel noe i forskrift eller våpenlov om at politiet kan ta imot uregistrerte våpen utenom amnesti etter nærmere avtale. Det er jo tross alt i politiets interesse å ta hånd om disse våpnene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg antar poenget med tråden er å finne ut hvilke lovlige alternativer som finnes, (for å opprette en forumtråd for å finne ut hvordan man mister en svartsekk på havet er vel verken nyttig eller smart?). Og da er det innlevering til politiet på en eller annen måte som gjelder. For så å slippe straff er det to muligheter: 1) forklare ting som de faktsik er, og dette viser seg å ikke være straffeverdig (selv om det sikkert finnes en eller annen paragraf som du har brutt)

2) ha en gyldig grunn til slippe å si noe som helst om hvor våpnene kommer fra ("husker ikke" og "fant dem" tror jeg ikke holder, men man er f.eks ikke uten videre pliktig til å gi forklaringer som vil sette nærmeste familie i trøbbel, man kan kanskje levere annonymt via en tredjepart etc.)

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg snakket litt med kona, som arbeider innen politiet.

 

Som hon sier så er dette på en generell basis ikke noen problemer at få levert inn før destruksjon. Trenger ikke tenke på rettslige følger her siden det er i alles interesse at denne type av våpen kommer vekk fra "markedet".

 

Det er som sagt generelt svar jeg fikk fra kona. Når våpen leveres inn på denne måten, og hvis det er nyere våpen så sjekkes det alltid opp mot register før at stemme av hvis di er brukt i kjent kriminell virksomhet.

 

Som jeg tolket dette så er det snakk om gamle våpen som nå har "dukket" opp.

 

Hvis det er tilfelle burde dette ikke være et problem.

 

Et annet alternativ er og at levere dem inn til plombering hos børsemaker. Jeg har ennå ikke blitt spurt om våpen kort når jeg har gjort dette.

 

det man ska huske på hvis man velger og grave dem ned eller på annen måte kvitte seg med dem så løper man og risken at noen finner dem og hvis dem da blir brukt til kriminell virke, så har du og gjort deg skyldig til noe ulovlig.

Link to comment
Share on other sites

Våpnene det er snakk om er et par "vanlige" pistoler og et par rifler. Det som ikke er lovlig i denne sammenheng er at de ikke er registrerte. Hvis det er så enkelt og greit å ta det til politiet er det nok dette som blir gjort, eventuelt vil de bli plombert.

Det er vel også muligheter for å bygge dem om tror jeg. Vedkommende selv har sjekket ut den muligheten, så det er mulig de blir omgjort slik at de ikke kan brukes.

Jeg lurer på om arbeidet i et så tilfelle må godkjennes?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...