Jump to content

Revolver til felt - veldig vanskelig å få tak i?


Forumkongen

Recommended Posts

Jeg er jo først og fremst "pistolmann", men tok likevel på meg oppdraget med å hjelpe noen bekjente ferske entusiaster å skaffe revolvere til felt. Helst i god tid før stevnesesongen slik at de får trent litt og blitt kjent med de. Siden jeg ikke har fulgt så godt med på revolverfronten trodde jeg i utgangspunktet at det rett og slett bare var å ringe f. eks. en eller annen aktør som titulerer seg som importør og si:

"Hei, send meg 3 stk av den best egnede revolveren til feltskyting, d.v.s. som både imøtekommer reglementet og gir brukeren relle sjanser til å vinne - kjøpetillatelser er på vei i posten".

Det er jo slik man handler pistoler; pakker de ut av eksen og pang, pang!

Men revolver....... det viser seg at det finnes faktisk ikke ett eneste alternativ som er troverdig, d.v.s. som man kan pakke ut av esken og pang, pang. (med mindre man bestiller fra utenlandske custom-byggere a la Merkle og Spuhr etc, men det var ikke slik det skulle gjøres denne gang da sesong-start er rett rundt hjørnet).

Så over til plan B: jeg fikk fatt i noen "emner" i form av brukte, men "ikke-klådd-på" revolvere; m.10, m.14, m.686, m.629 (til Mag II) bestilte noen Aristocrat-skinner, fikk tak i et par series 100 Millett-sikter, "high-end" polygon blanks, fine skjefter, div fjærer o.s.v. - det meste er på vei og kommer vel snart.

Da melder selve utfordringen seg: hvem kan gjøre jobbene?

Er det noen her som kjenner til børsemakere (i Norge så vi slipper papirmølla med eksport/import) som har både kompetanse og utstyr til å gjøre jobbene? Og selvsagt, har referanseprosjekter å vise til?

Regner med at det er flere som lurer på det samme og blir takknemlig for litt innspill. På forhånd takk :-)

Link to comment
Share on other sites

Du handler inn deler, uten å ha konferert med kompetent personell? (siden du handler deler først, og spør etter børsemaker etterpå). :wink:

 

Smith avtrekk /tuning og endel ombygginger som t.d. beaver tail, sveising i ramme etc. ser etter det jeg kan se ut til å ha en adresse i Norge (Norén).

Montering av løp kan nok de fleste, og sikteskinner ligger til de som er vant til å jobbe med våpen for PPC.

 

PPC-skytter'n her på forumet (Bransjetilknyttet) burde være mer enn kompetent til å svare på ditt spørsmål (spesielt siden han selv er i stand til å gjøre endel av de tingene som nevnes).

 

Generelt er revolver til felt verdens enkleste sak, ring vinge, kjøp x antall S&W686. Bytt rebound fjær til 11ibs, eller bare send den rett til Norén med engang for avtrekkstuning / montering av LPA baksikte (det siste gjør en selv, men det koster ikke noe ekstra at N gjør det mens han først er i farta, spesielt siden han også selger de). LPA baksikte er forresten ikke nødvendigvis det beste, muligens kan ett Millett? (husker ikke helt) som ligner på org siktet men har bedre justeringer etc. være ett alternativ. Skinne løsningene har vist seg å ikke være noen pålitelig løsning om ladningene blir harde (nok folk omkring som har skutt av skinna si, så slikt bør limes om man først velger å montere de).

 

Skjefte bestiller man fra Karl Nill (eller kjøper det hos Børselars), etter smak og behag.

 

Forsikte byttes til ett rent partridge sikteblad.

 

Vips har man en meget god revolverfelt revolver.

 

Det som beskrives av komponenter har lite å gjøre i en felt løype (selv om de ikke gjør noen skade), da det i prinsipp egentlig virker være ett rent PPC bygge det her er snakk om fra trådstarters side.

 

Skal man kjøpe gode våpen rett fra esken, så kjøper man en Manhurin MR73 først som sist.

 

Trenger man noe for større never, kjøper man en S&W M27 / 627, og sender den til den vanlige adressen for tuning.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Winge våpen reklamerer med Smith&Wesson M686 Target Champion til kr 7990. Ventes inn i slutten av februar.

De kan vel og skaffe 686 weighted barrel til 11990 fra Performance Center. Er de nybegynnere trenger de ikke mere våpen enn det. En standard Smith duger vel lenge før de begynner å vinne likevel.

Link to comment
Share on other sites

Winge våpen reklamerer med Smith&Wesson M686 Target Champion til kr 7990. Ventes inn i slutten av februar.
Så annonsen og lurer litt på hva det er: På bildet er en gammel modell 686, trolig 686-4 eller 686-5. Det står i teksten at den leveres med LPA-sikte, men på bildet er den utstyrt med et series 100 Millett target sikte som gikk ut av produksjon for 4 - 5 år siden. (Forøvrig veldig bra sikter som går LPA en høy gang, men vanskelig tilgjengelig.) Videre er den avbildet med et skjefte produsert av Karl Nill med S&W logo, mens det står i teksten at skjeftet kan avvike fra bilde. Det står at de tilbyr disse "i samarbeid med Smith & Wesson", men er det sannsynlig at Smith sender ut så gamle modeller nå da? Kan jo være at forklaringen er så enkel som at de har kommet over et konkurslager ett eller annet sted. Jeg vet at Whisco fikk laget flere variasjoner over 686 (og andre Smith'er), men det begynner å bli noen år siden de konka. Wamex som er S&W's største agent i Europa nå har ikke fulgt disse tradisjonene videre. Ville vel heller satset på en gjeldende versjon av 686 (det er en grunn til oppgraderingene) som jeg ser Interarms selger for 6490,- og heller kjøpt et sikte og et skjefte for diff'en.
De kan vel og skaffe 686 weighted barrel til 11990 fra Performance Center.
Weighted Barrel er vel en klone av Competitor med nesten lik utvendig løpsprofil, men det er et standard løp og ikke LW. Ingen av de produseres nå, og Weighted Barrel er vel ikke et spesielt interessant alternativ uansett, men Competitor (686-6) hadde vært interessant.
Er de nybegynnere trenger de ikke mere våpen enn det. En standard Smith duger vel lenge før de begynner å vinne likevel.
Ja, hva kom først av høna og egget? De har ikke tenkt å forbli nybegynnere så veldig lenge, så da er det vel om å gjøre å skaffe seg brukbart utstyr med en gang slik at de kan utvikle seg og opprettholde motivasjonen. Valget landet jo på standard Smither, men med noen planlagte modifikasjoner som nevnt i startinnlegget.

 

Forøvrig, takk for alle innspill - jeg er som nevnt primært "pistolmann" og har veldig beskjeden kunnskap om revolvere og setter derfor stor pris på innspillene.

 

Tar gjerne i mot flere innspill på børsemakere som kan gjøre revolver-jobber.

 

PS El Gringo, den 586'en ble solgt på timen - var veldig attraktiv fordi den ikke var "klådd" på og kunne derfor vært et fint utgangspunkt til en billig penge.

Link to comment
Share on other sites

"Min" børsemaker har en 586 til modifisering for meg nå, til bruk i mag 1. Den blir laget med integrert picatiny skinne på løpet med intergret siktefot ala Weigand "quick change" og som det er orginalt på dx Smither. Samt hul underlug hvor vekter kan plasseres.

Han har forøvrig laget denne til meg:

 

Smithmod14spesial005.jpg

 

Forumkongen nevnte Whisco, denne er laget av det" børsemakerlauget" en mod 17, fin å se på,skulle være tunet.. Vel,etter litt arbeid begynner den å bli..

 

p7463.jpg

 

"Min" børsemaker kan lage en slik av et løpsemne og bedre en karane fra Whisco,garantert. Det er derfor jeg benytter han.

Hør med Dag Ole Ward, Spjeldbakkan 10, Støren.

Lykke til med prosjektet Forumkongen, mer morro med "selvbygd" enn semifabrikkcustom..

Link to comment
Share on other sites

Børselars bygger veldig gode revolvere, jeg kjøpte en S&W m28 med L.Walther løp og tunet avtrekk fra han i fjor vår.

Etter å ha samenlignet avtrekket med to Manhurin revolvere MR 32 og MR 38, så synes jeg at Smith avtrekket er noe glattere og renere enn Manhurin sitt.

Børselars har en m28 inne med orginalt 6" løp, og det er kommet Nill grep på den og avtrekk kule, så jeg ser ikke bort fra at det er gjort samme jobben på den som på min.

Har ikke tatt sjansen på å ringe å spørre noe om den enda, for da kommer den nok i posten dagen etterpå :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...