Jump to content

Spørsmål om skudd fra jakttårn/jaktstiger


x-bolt hunter

Recommended Posts

Jeg holder på å lage meg et jakttårn/jaktstige, og lurer på om noen kan forklare meg følgende:

 

1) Ved skudd nedover; vil ikke sjansen for farlig rikosjett være større enn vanlig fordi kula treffer bakken tidligere enn ved horisontal skyting?

 

2) Er det noen patroner man bør styre unna? (teit spørsmål)?

 

3) Hvordan oppfører en blyspisskule som f.eks Norma Oryx seg når den treffer bakken i skrå vinkel?

 

Andre fjottete spørsmål jeg har glemt å stille?

 

Takk for hjelpen, jeg vil bare tenke sikkerhet, og har ikke nok erfaring :)

Link to comment
Share on other sites

Aldrig dumme spørsmål, bare dumme svar...

 

Er nok tryggere å skyte fra tårn, og ikke større rikosjett fare.

 

Hva skal du jakte og hvilket kaliber? Ligger mye god informasjon om patron valg her på kammeret, prøv å søk litt.

 

Takk for svar :) Jeg tenkte å jakte rev, fordi jeg har et par måneder på meg :lol: (.308 kaliber)

Link to comment
Share on other sites

1: Nei.

 

2: Nei, ikke på grunn av dette.

 

3: Den, som de fleste andre, vil forsvinne ned i torva

 

Forøvrig kan jeg på det varmeste anbefale skytestige / tårn når en bedriver posteringsjakt.

Bedre oversikt, en sitter godt, en avsetter ikke så lett lukt, skytevinkelen er bedre med tanke på rikosjetter, stødig anlegg, ikke så lett å oppdage da ihvertfall hjortedyra vanligvis ikke kikker så mye opp i trærne, osv osv... :D

Link to comment
Share on other sites

rent fysikk messig så vil jo kulen treffe bakken, om mestsansynlig legge igjen mye av energien sin der.

en "vanlig" flatt skydd har jo masse energi til den treffer noe. jo større vinken den treffer bakken jo mere energi legges igjen.

men her finnes det en tonn med variabler.

 

har brukt oryx på rev. knall og fall der. garantert.

Link to comment
Share on other sites

Bare husk å legg skuddet litt høyere i dyret ved skudd fra tårn ol. På tette hold.

F.eks skudd på rev fra 5m høyt tårn og reven er på 30m vill et skudd som er plassert i "vanlig" punkt i bogen fort gjøre lite skade før den går ut på undersiden av dyret.

Link to comment
Share on other sites

Bare husk å legg skuddet litt høyere i dyret ved skudd fra tårn ol. På tette hold.

F.eks skudd på rev fra 5m høyt tårn og reven er på 30m vill et skudd som er plassert i "vanlig" punkt i bogen fort gjøre lite skade før den går ut på undersiden av dyret.

Jeg bruker ekstra høy montasje for å få på kikkerten, så på 30m ligger kulebana ca. 1.75tommer under siktepunktet når innskutt på 100m, så dette er jo ikke feil. For min del gjelder dette uansett på dette holdet. Men dette har vel også litt med den vinkel-saken man lærte om på jegerprøvekurset... dette med å trekke en rett linje fra siktepunkt til hjerte-/lungeregionen. Fort gjort å skyte litt for lavt om man sikter direkte på hjertet med faktoren du nevner inne i bildet. Noen ting har jo selvsagt større vital sone da, så jo større dyr jo mindre å bekymre seg over. Men jeg jakter hovedsakelig rev, så fem cm blir fort mye. Elg derimot :mrgreen:

 

Vet ikke om du har planer om å ta vare på skinn, men min erfaring med .308 oryx er at det har blitt vanskelig å bevare et pent skinn. andre har sikkert bedre erfaring enn meg med akkurat dette. Selv likte jeg Winchester Super-X 150gr Power-Point, da det virket som den hadde noe tregere ekspansjon og dermed et mindre utgangshull. på størrelse med en norsk femmer ved skudd i bringa. Koster 150-200kr for ei pakke også, så er litt rimeligere i drift. Lett å misforme blytuppen om du har dem liggende løst i lomma, og skjærer du den av snakker vi en drastisk økning i ekspansjon(måtte jo prøves for å "redde" kula :oops: ). Men det skal sies at jeg har en kompis som bruker oryx til alt, og det funker jo dét også. Utgangshull blir det vel uansett med det kaliberet, og det blir vel knall og fall uansett hvilken ekspanderende kule du bruker i .308, så lenge kula sitter skikkelig.

 

 

Ellers er det jo mange som snakker om at kula treffer høyere ved skudd i krappe vinkler(ikke at jeg tror du har et monstertårn eller en bønnestengel det skal klatres opp i, men husker flere motsigende, men velmenende råd om dette fra jeg startet å skyte med rifle);

Dette er(tatt etter min hukommelse fra fysikk på skolen) visstnok fordi gravitasjonen er konstant og påvirker derfor ikke så mye hvor langt kula flyr i direkte linje som teller, men hvor langt kula flyr etter x-aksen, altså rett frem. Så det er ikke den totale avstanden som teller inn i forhold til innskyting på f.eks 100m, men igjen hvor langt den flyr etter x-aksen. Mange tror de skyter på "lengre hold" enn det i praksis er. Er noe med vinkler og slikt som også teller inn, men dette klarte jeg å glemme så fort jeg var ferdig på skolen... Noen med bedre hukommelse og som fulgte bedre med kan sikkert utdype, og evnt. korrigere dette. Uansett, mener jeg, det er sjeldent man skyter i en så skarp vinkel oppover/nedover at man trenger å tenke på dette.

 

Ekstra; Svarte jeg i det hele tatt på noe du lurte på, eller er det mangel på søvn som har spora meg helt av? :?

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk til alle som har svart meg; alle postene har vært til stor hjelp :winke1::winke1:

 

Si meg; kamuflerer dere stigen/tårnet når dere sitter på post der oppe, eller eventuelt bare ansikt, eller rett og slett ingenting?

 

Og lager dere et heissystem for å frakte våpen og diverse opp og ned?

 

Vil noen anbefale å sitte i sovepose?

 

Har du noen tips og triks som kan gjøre opplevelsen enda mer praktisk og komfortabelt der oppe? De som hevder at "vondere er bedre" tar feil, hehe :lol:

Link to comment
Share on other sites

Mistgun: tror det som mentes her er at når du står mye høyere enn dyret og sikter på midten av dyret så vil vinkelen(tenk deg en laserstråle gjennom løpet og dyret) gjøre at når kula er halveis gjennom dyret så er den kommet mye lavere enn om du hadde ligget på bakken og skutt midt på dyret. Vanskelig å forklare på vettugt vis men har ikke noe med kulefall å gjøre.

 

Japp, skjønte det. Forsøkte å nevne det samme, men ble visst bare kål. Burde holde meg unna slike fora når jeg er trøtt :oops:

Link to comment
Share on other sites

Ser du har fått mange gode svar, men vill presisere noe.

 

1: Dess større vinkel i forhold til bakken, dess mindre sansynlighet for rikosjetter (d.v.s. dess høyere opp, dess mindre sjangs for rikosjetter).

Det farligste vi gjør er "flate" skudd som er dødlige langt pokkerivold, som atpåtill mest sansynlig vill sprette videre fra bakken som en sten på vann til den ligger stille.

 

Men der er ett obs, og det er at ved frossen bakke øker risikoen for rikosjetter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...