Jump to content

Norma Oryx vs Swift A-Frame


Rommling

Recommended Posts

sitter å titter inne på Midway

 

og ser at det er oppførtOryx 200grs i 100stk til 799,-

mens Swift A-Frame 180grs i 50 stk til 724,-

 

oryx 8kr stykk mens A-frame 15kr stykk (xxl pris10kr stykk)

 

jeg skal ha jakt kule til 300wm og 30.06. skal hovedsaklig brukes på elg og god erfaring med oryx 180 fra før i 30.06

1. A-frame'n ligger jo høyere i pris. er den bedre?

2. 300 liker den bedre en litt tyngre kule 200grs eller spiller det liten rolle fra 180?

3. Hornady A-Max er en varmiter kule? og passer ikke til matvilt.

4. A-max'n passer fint i de to kalibrene til rev? (vet det høres litt overkill ut kanskje med tanke på at 17hmr holder)

 

Hilsen Rommling

Link to comment
Share on other sites

1. Bedre? Hva legger du i det? Mer solid ja uten tvil - oryx er bløt som f.

2. Mer hastighet krever mer solide kuler - i 300WM gjør sikkert SAF me enn jobben. I 300mag er mine favoritter slankere 200grs kuler

3. A-Max = Match kule - har ingenting med Varmint å gjøre

4. Finnes bedre - V-Max i ett par hakk under maks ladninger legger reven flat, i min verden er en 150grs Bal tip ett bedre valg generelt sett

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt både 180 Oryx og A-frame i 308 NM, utgangshastighet 875 m/s, med bra resultat, effektiv felling og fine slakt. I år økte jeg ladninga med 2 grs, har ikke kronografert, men i følge Ladeboka skal det gi 919 m/s. Jeg skjøt 3 elger med A-frame, god effekt og fine slakt, noe blod mellom hinnene i inngangsbogen på den ene (64 m skuddavstand).

 

En annen på laget skjøt en liten okse på 129 m med 180 grs. Oryx i 308 W, gjennom begge bøger, og lå i bogmuskulaturen på motsatt side. Effektivt arbeid, og fint slakt.

 

I 30.06 har jeg brukt 165 grs. A-frame i mange år, bare fine slakt, uansett hastighet og avstand. Jeg tror 165 grs er et bedre premium-kule-valg i 3006, 150 grs er sikkert bra nok i 308 W. I år ladet jeg forresten (mer, har ladet Oryx til han i over 10 år)) 180 grs Oryx i 308 W til en "storforbruker" (heldiggris, som er inngiftet på et vall med maaaaaaasse elg!), han har nå skutt over 50 elg med denne kombinasjonen, og får ikke lovprist den høyt nok, i forhold til den ammoen resten av laget bruker.

 

Jeg kommer til å bruke 180 A-frame i 308 NM framover, 180 Oryx i det kaliberet vil jeg i tilfelle lade til noe lavere hastighet, omtrent som hastigheten i 308 W/30.06.

 

Mer solid ja uten tvil - oryx er bløt som f.
Det er ikke min erfaring med Oryx i .30. Bøtere enn framparten på A-frame, ja, men langt unna håndgranater som framparten på Nosler. "Bløtheten" (ofte et resultat av mer eller mindre vellykket kombinasjon av hard/bløt kjerne og ditto mantel) varierer sikkert. I kaliber 9,3 ekspanderer 18,5 g Oryx for mye etter min smak, med 730 m/s utgang - har "søta bror" skjelet litt til "elgmopenden", 9,3 x 57, når de konstruerte den kula? Jeg kommer til å bruke 250 grs. A-frame i 9,3.

 

Edit.: Jeg mener 250 grs. er tungt nok i 9,3 for elgen på mine kanter. Jeg brukte 250 grs. BX i mange år, og fant igjen 1 kule! Det var et fangskudd på ei elgku som hadde ringet seg sammen som en hund - kula knuste øverste nakkevirvel, knuste et leggbein på framfot, og begge på bakføttene, og lå i kloven på nederste foten! Etter det pleier jeg å si at fangskudd skal settes i bakkloven på dyr - ! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gått over til A-frame i alle de kalibrene jeg lader, pga stor restvekt( der jeg ikke har gjennomskyting), og ingen kjøtt ødelegelse.

 

Sist høst skulle jeg da prøve 325grains Oryx i den nye elgdødaren. Skjøt 4 elg med ulik størelse med min 9,3x66. Neste høst blir det A-Frame. Meget lav restvekt, og mye ødelagt kjøtt. Sikkert pent slakt i forhold til mange andre kuler, men ikke i A-Frame skala.

 

JEg valgte Oryx til 9,3`n pga at jeg liker de tyngste kulene,, men blir nok 300grains A-frame istedet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte 200 grs Oryx på min 300 wm på hjortjakta og det er siste gangen jeg bruker så bløt kule på min 300 wm. Stort inngangshull og blodslått heile bogen. Skudda plassert bak bog og ikke treff i bein.

Meget stykt slakt. Det blir Swift på meg i år.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt litt problemer med presisjon med A-frame I min 7mmRM. Bruker nå Oryx 160 gr. Fin presisjon og pene slakt.

Var så dum at jeg skjøt en liten rein med Winchester/Nosler comb.tech. ballistic silvertip for et par år siden. Trøste og bære for noe elendighet. Kula hadde sikkert fungert på 400 m hold. Jeg skjøt på 40... Så ut som jeg hadde skutt den med hagle på 5....kula sprang I filler ved anslag. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Har hatt litt problemer med presisjon med A-frame I min 7mmRM. :

 

Hva er dårlig presisjon på storviltjakt da?? Ser flere klager på presisjon på denne kula, men ingen som kan utdype det.

 

Den som samler dårligst hos meg, skyter 3 skudd innenfor en 5krone, og det er med ei dobbeltrifle.

Det synes jeg er mer en bra nok for den jakta jeg bedriver.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville satset på A-frame selv om den ikke alltid gir topp presisjon, jeg syntes oryx blir for bløt.

En annen kule jeg kunne tenkt meg å prøve er 200gr. Nosler acubond, men jeg har ikke noen 300 for øyeblikket.

Den jeg hadde gikk rimelig bra med 180gr acubond, men jeg fikk ikke prøvd den på dyr.

Link to comment
Share on other sites

A-Frame gir vel ikke dårligere presisjon enn andre kuler. Men noen ganger er den litt sær på krutt+mengde og settedybde, så det tar litt lenger tid for å finne en god ladning.

 

Ved testing av A-Frame har jeg opplevd 60-70mm spredning på 100 meter hold når jeg bruker en "feil" ladning. Og dette kryper ned til ca 15-20mm etter litt testing og forsøk.

Link to comment
Share on other sites

Tror nok det er et ladingsspørsmål ja, men jeg har ikke råd til å bruke mange pakker med A-frame for å finne beste ladningen. Ga meg når jeg hadde brukt opp ei pakke. Samlingene var vel brukandes til jakt, men jeg var ikke fornøyd med 3 skuddssamlinger på 7-8 cm.(100m med anlegg). Har lyst til å prøve Scirocco, noen med erfaringer med den I 7mmRM? Brukte for øvrig Federal Fusion 175gr. fabrikkammo sist jeg var I SA, ettersom oryx ikke leveres I 175gr. Bra kule, men Federal har ladd den alt for slapt.

Link to comment
Share on other sites

det jeg ser her er at ikke alltid like lett å få presisjon på swiften.

 

oryx er myk i forhold til swiften og manger går over til sist nevnte.

 

heller litt mot oryx på grund av presisjonen. blir jo en vesentlig prisforskjell når på de 2 også.

oryx er jo ingen dårlig kule.

 

ja a-max. ser at det var v-max jeg tenkte på når jeg skrev, men den fant jeg ikke i mere enn 110grs.

så der blir nok løsningen 95grs og bruke 6.5 på rev.

så får man bruke en orxy kule vis ikke 6.5 er tilgjengelig ( da det plutselig står 22 i saueren)

det er jo testet før med upåklagelig resultat i knall og fall. skinnet ble litt hullete men men

Link to comment
Share on other sites

Mi erfaring er mykje like dei andre her i forumet.

Prioriterar du gode samlingar så er Oryx vanlegvis best.

Begge kulene er svært gode til all hjortejakt.

 

Eg har hamna på Oryx pga

- gode samlingar

- rimlegare

- lett å få tak i

- god restvekt

 

Eg har som prinsipp og skyta ut all gamal storvilt ammunisjon.

Ny blir lada til ny hjortejakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...