Jump to content

Optikk til innendørs trening?


ulevaa

Recommended Posts

Jeg har en Sako Quad 22lr som jeg bruker mest til innendørs trening foreløpig. Tanken er å utvide til 17hmr eller 22wmr etterhvert. Har en standard kikkert med vanlig trådkors som jeg bruker, men den er litt tungvint mot skive på 15m. Lurer på om det kan være en idè å skaffe en kikkert med "sirkel"-retikkel til formålet, f.eks denne:

 

http://wingevapen.no/index.php?do=product&id=2873" target="_blank

 

Eller kanskje jeg burde montere diopter og framsikte? Hvilket i såfall?

 

Noen anbefalinger eller erfaringer?

 

Takker for svar!

Link to comment
Share on other sites

Leupold EFR, Burris og Weaver RF har alle 10y nærgrense. Samme har alle target kikkertene i Bushnell sin Elite serie

 

Av de rimelige er Nikko Stirling ett av de få merkene som har det samme. Bushnell Rimfire AO og Trophy serien i 4-12/6-18 koster litt mer enn Nikko siktene men har også 9m nærgrense

Link to comment
Share on other sites

Takker for anbefalinger, men jeg var kanskje ikke helt klar i formulering av "problem". Jeg synes at det er vanskelig å plassere svart trådkors i den svarte runde blinken. (Kan nok være mange årsaker til det ... :oops: ) .Så jeg lurer derfor på om det kanskje er bedre med et annet retikkel f. eks med sirkel som plasseres rundt den svarte blinken. (Tenker at det da blir mer som å skyte med vanlig diopter?)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor gjøre det vanskelig når man kan gjøre det enkelt?

 

Lag deg blinker med mindre senter. Det eneste du trenger er hvite a4-ark og en svart tusj. En prikk, eller kanskje like godt et kors, vil være mye enklere å sikte nøyaktig på enn 2cm svart runding, slik det sikkert er på blinkene dine. Vil du lage poengsirkler kan du jo bruke passer.

 

Alternativt lag dem på pc/last ned fra nettet og skriv ut.

 

Står for meg som verdt å prøve før du svir av flere tusen på et kikkertsikte..

Link to comment
Share on other sites

Zeiss hadde akkurat det siktet du etterspør på programmet inntill nylig. Jeg finner det ikke lengre på sidene til Zeiss, så det er kanskje gått ut av produksjon.

 

Det het Classic Diasport 2,5-10x42 og var paralaksejustert til 50m (om jeg husker riktig)

Retikkelet så sånn ut:

Diasport_67.gif

 

Det er et til salgs på egun:

http://www.egun.de/market/item.php?id=3629036

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...