Jump to content

.243 win kjøpe ammo hjelp.


Dusty

Recommended Posts

Ser meg blind på .243 ammo om dagen, blir ikke helt klok på de forskjellige typene og hvorfor noen er så sinnsykt mye dyrere enn andre.

 

Det jeg er på utkikk etter er god treningsammo

Noe effektivt å bruke på rådyr, vil ikke ha noe bogsprenging.

Samt en effektiv revepatron/bever.

 

Jeg er HELT ny på .243win, kan hende det er litt teit spm dette her, men etter å sitti foran søkemotoren her inne i en halvtime blir jeg ikke mye klokere egentlig. Det jeg har fått med meg er at jeg bør ha en nogenlunde tung kule til rådyr ihvertfall, men til rev/bever er jeg mer usikker.

 

Hvor stor treffpunktsendring er det fra treningsammo til f.eks rådyr patronen?

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Har en Sako i .243Win som jeg lader selv til. Bruker Lapua Scenar 90 grs kule til trening og Nosler Partition 95 grs til rådyrjakt. Med disse kulene får jeg samme treffpunkt. Har også lest tester av rifler i 243Win, der en del kuler er prøveskutt, og der treffpunktet var forbausende likt med alle.

 

Så ut fra min ringe kunnskap vil du få ubetydelige treffpunktvariasjoner med kaliberet, selv med forskjellige kulevekter. Men her har sikkert andre bredere erfaring...?

 

Lapua Scenar-kula skyter hull i hull, og det i en bøylerifle (Sako Finnwolf). Partition-kula samler ikke like bra, så nå skal jeg prøve Oryx 100 grs.

 

Lykke til med kaliberet! (hvis du går for det)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! Jeg lader ikke selv og tenkte da på ferdig kjøpe ammo. Har bestillt meg våpen i .243win nå så våpenet er i boks. Nå er det hvilken ammo jeg skal bruke som står for tur. Har sett på Remington Core-Lokt 100grs psp, som kanskje kan være ett bra alternativ til rådyr?!

En litt lettere kule til rev/bever ville jeg trodd skulle være godt, vil gjerne ha noe varmint lignende ammo til spes rev, men kan slikt brukes på bever også?

Link to comment
Share on other sites

God rådyrammo i 243 som absolutt ikke koster skjorta er Federal Fusion. Ca 14,-/smellen og fungerer særdels godt.

 

Fusion er mange hakk bedre enn Core lock som er ei skikkelig sølvpapirkule. Corelock Ultra er derimot i en helt annen klasse.

 

Personlig mener jeg det er feil fokus å bruke tid på å sammenligne pris på jaktammo der en er særdeles heldig om en bruker ei pakke i løpet av en sesong. Treningsammo er en helt annen sak.

Link to comment
Share on other sites

Der har du et meget godt poeng. Kommer uansett til å velge kvalitet på jaktammoen, men synes fortsatt det er merkelig at noen merker koster over 35kr smellen, mens andre som i mine øyne er veldig like mtp vekt og kuleform koster under 20kr smellen?!

 

Så core-Lokt Ultra er altså ei kule som er verdt vekta si i penger? Kan den sammenlignes med Fusion (ser at dem ikke har Fusion der jeg skal handle ammo, så derfor spør jeg).

 

Hva med BARNES VOR-TX 243 WIN 80 GRS TIPPED TSX BT? Den er noe lettere igjen med sine 80grs?

Link to comment
Share on other sites

At det er store forskjeller på tilnærmet like produkter er ganske riktig tilfelle. Eneste forklaringen er merkevare og hvor mye enkelte merker tror de kan forlange ekstra grunnet logoen på utsiden.

 

Er jo uten tvil ett paradoks at Norma Oryx/Federal Fusion og Remington CLU alle er så og si like men der den dyreste(Norma) koster 2,7x mer enn den billigste(Fusion) Hastighet, gjennomtreningning, presisjon og restvekt på kulene er så identiske som de kan bli. Forstå det den som kan......

 

Barnes TSX/TTSX fabrikklades av nesten alle. Vor-TX er remington ammunisjon med ett annet navn som er kommet til etter at Barnes ble innlemmet i "Freedom Group" eller hva de nå kaller firmene i samme konsernet.

 

Federal lader også TSX i 85 grs utgave. Nosler lader E-Tip og Hornady lader Superformance med 80 grs GMX.Alle disse er supre men unødig solide til rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Lite bruk for kuler som penetrerer 4 rådyr etter hverandre. Massive kobberkuler tåler MYE juling og er laget for å penetrere igjennom stort vilt. Rådyr er ikke store - ergo unødvendig solide kuler.

 

Hadde 243 vært tillatt på rein, dåhjort o.l ville slike kuler vært blant de beste.

 

Skal du skyte litt 243 meld deg på ett ladekurs, kjøp ett bra ladesett og lad deg den ammoen du har mest trua på. Vips har du minst like bra ammo som fabrikkene tilbyr i tillegg til at du får den til 1/2 til 1/5 part av prisen

Link to comment
Share on other sites

Støtter opp om forslaget med Federal Fusion. Har skutt flere rådyr med patronen som har gitt rene og pene slakt. God presisjon gir også patronen i min Ruger rifle. Lader ogå selv med Lapua 90grs helmantel kule som gir nærmest lik presis som Fusionen. Heldigvis er utvalget i kjøpeammo i kaliber 243W blitt mye bedre de siste årene, så her må du nesten prøve deg frem selv. Norma og Sako har begge treningsammo og jaktammo, og det skulle ikke forundre meg om du finner noen av disse som går tilnærmet likt med helmantel og blyspiss. For min del liker jeg bare kaliberet og riflen bedre og bedre. Har faktis blitt mitt yndlingskaliber. Mange mener at 243W er det opptimale rådyrkaliber, og så langt er jeg meget godt fornøyd med kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips!

Ang ladekurs har jeg allerede sett litt etter. Har ikke råd til å kjøpe noe ladesett selv ennå, men har kikket på det allerede. Vil bare komme i gang med kjøpe-ammo... Prøve å få en forståelse av hva jeg bør velge av patron til hvilken jakt.

Sånn sett så blir det vel kanskje kjøp av Core-Lokt ultra til rådyr i første omgang?! Teit dem ikke har Fusion på jaktogfriluft...

 

Ser dem har GECO 243 WIN 6,8GR TM TARGET trenings ammo der, noen som har erfaring med denne? Tenkte å bruke til innskyting/trening.

 

Noen meninger om kjøpe ammo til rev/bever? Hva bør keg se etter i en patron til det?

Link to comment
Share on other sites

ER du ute etter kjøtt eller pels av bever?

 

KJøtt = samme ammo som til rådyr

Pels = Varmint ammo med V-Max, Bal Tip eller tilsvarende kuler som ikke kommer ut på andre siden. Førstevalget mitt av vanlig tilgjengelige typer ville vært Federal med 55grs Bal Tip. Antar Remington har noe tilsvarende. Hornady Superformance Varmint lades selvfølgelig med Hornady V-Max kuler og der ville mitt førstevalg vært typene med 58grs V-Max kuler om de går godt i rifla di

Link to comment
Share on other sites

http://www.jaktdepotet.no/webshop/defau ... 59&uid=377" target="_blank

http://www.hjemmelading.no/produkter/12 ... t_die_sett" target="_blank

http://www.hjemmelading.no/produkter/11 ... 1214226902" target="_blank

http://www.hjemmelading.no/produkter/11 ... 1223376244" target="_blank

http://www.hjemmelading.no/produkter/11 ... 1207313326" target="_blank

 

Det eneste fornuftige! :wink: Koster ikke mere enn 100-150 patroner.

Til å begynne med kan du kjøpe ammo for å få noen hylser uansett, men over tid, så blir det dyrt å kjøpe ferdigrulla 243.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt nosler BT i 55grns på bever og rev, med litt for god effekt.

Revene ble alle sprengt, med stort utgangshull. Det ble også noen mindre bevere, som revnet over ryggen ved treff i frampart.

Gikk bra på større dyr, hvor jeg fikk tredd kula fram i fra, og inn i dyret.

Remington core lock ultra bonded fungerte bra på det ene rådyret jeg skjøt med den:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte av og til Partizan blyspiss som treningsammo, billig.

 

Ellers har jeg ladet Swift Scirocco 90grs og skutt mye rådyr med denne. Med litt skrå skuddvinkel har jeg av og til funnet igjen kula i skinnet, perfekt soppform. Men i det siste har jeg ladet Oryx og brukt den på rådyrjakt. Denne ekspanderer lettere virker det som.

Link to comment
Share on other sites

Noe effektivt å bruke på rådyr, vil ikke ha noe bogsprenging.

Hvorfor ikke? Hvor mye kjøtt får du ut av en liten rådyrbog?

På rådyr liker jeg at de blir liggende så nært som mulig der de blir skutt. Dette opnås best med litt myke kuler. Jævlig iriterende og gå å lete efter et døt dyr som har stukket seg bort i tett buskas eller ei grøft.

Link to comment
Share on other sites

Finnes DIGERT utvalg i 6mm kuler som ikke sprenger noe som helst ved normale treff. Skyter du overarmsbein inn er det fullstendig likegyldig om kula heter Bal Tip eller TSX. Bogen er gjørme uansett grunnet alle sekundørprosjektilene en sprengt rørknokkel leverer.

 

I 243 til rådyr ville mine favoritter vært loddede ca 90 grs kuler med plastspiss(for bedret balistikk) som Accubond, Interbond eller nevnte Scirocco'n. Barnes TTSX, Hornady GMX og Nsoler E-Tip er sikkert også gode valg - men som skrevet før fortsatt unødvendig solide kuler for rådyr.

 

Ellers er gamle gode Nosler Partition i 95/100grs fortsatt ei av de desidert beste komposmissene, mellom splatt og gjennomtrengning. Den bløte nesa sørger for nok splatt og deleveggen garanterer for nok dybdevirkning. At de fortsatt i tillegg er blant de enkleste jaktkulene å få gode presisjon med er bare en hyggelig bonus

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg kjøpt 3 pakker med core loct til treningsammo... Dem hadde ikke mere vanlig treningsammo inne og core loct'en var da den billigste kula rundt 100grains dem hadde inne.

Så blei jeg nesten prakka på Barnes TSX i 80grain til jakt og det skulle visst fungere på alt je ville skyte. Så får se ossen den kula går i børsa og eventuellt vurdere fusion til rådyr senere...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har fått skutt rundt 300 skudd til nå med litt diverse.

 

Har nå fått testet:

Remington CoreLockt Ultra - God presisjon (samlinger på 25-30mm)

Barnes TSX 85gr. - Meget god presisjon (samlinger på 15-25mm)

Norma Jaktmatch - Meget god presisjon

Federal Fusion - Meget god presisjon

 

Alle testskudd, skutt i benk på 100m, elektronisk anviser med kontrollskudd på papp.

 

Så jeg er faktisk utrolig fornøyd med presisjonen på børsa med skuddene jeg har prøvd til nå. Jeg er en forholdsvis fersk skytter med rifle, men føler samlingene er tette og gode. Spesiellt glad er jeg for at jaktmatchen og fusionen går så bra da prisene på disse skudda er overkommelige. :)

 

Får vel satse på å spare opp til ladeutstyr etterhvert! :)

Link to comment
Share on other sites

Så at man har forskjellige hylser har noe å si det også ja. Regnet jo med det, men jeg er skikkelig rookie på lading så kan lite.

Tomhylsene er blitt tatt vare på ja, nå er det meste remington og norma da. Bare en pakke barnes og så er det noe federal til slutt.

Ser det koster fort rundt 2000kr for komplett lee sett. Men føler jeg burde ha en elektronisk kruttvekt for å eliminere avlesningsfeil, samt hylsetrommel for å gjøre rent hylsene. Kan altfor lite om dette til å samle mot til meg å kjøpe ting løst for å sette det sammen til et sett selv.

Så må jeg jo selvfølgelig også få skaffet og lest ladeboken. Sånn jeg ser på det så blir det jo fort oppimot 3-4000kr minimum med ladesett og kuler samt krutt.

Link to comment
Share on other sites

Ser det koster fort rundt 2000kr for komplett lee sett. Men føler jeg burde ha en elektronisk kruttvekt for å eliminere avlesningsfeil, samt hylsetrommel for å gjøre rent hylsene. Kan altfor lite om dette til å samle mot til meg å kjøpe ting løst for å sette det sammen til et sett selv.

Så må jeg jo selvfølgelig også få skaffet og lest ladeboken. Sånn jeg ser på det så blir det jo fort oppimot 3-4000kr minimum med ladesett og kuler samt krutt.

-For det første, så koster det ca 1.000,- for et Lee ladesett. Du må ut med ca 300,- i tillegg for et Lee collet die set tror jeg.

-Og nei, du trenger ikke elektronisk kruttvekt.

-Du trenger heller ikke hylsetrommel. Du får ikke bedre presisjon av at hylsene skinner. Det finnes også andre måter å få de rene nok på.

-Ladeboken ligger på nett for lesing. Det finnes sikkert noen som kan låne deg en utgave også. Når jula kommer kan du ønske deg den nyeste om du fortsatt synes du må ha den tilgjengelig. Jeg ønsket meg forresten hylsetrommel til jul for to år siden. Og jeg fikk hylsetrommel.

 

Den største utfordringen for mange, er faktisk et rom å holde på i.

Link to comment
Share on other sites

Samme Kule..er du sikker på dette?

Speer Deepcurl er en 90 grs kule. Med flat bakende.

Fusion i 6 mm er 95 grs. med litt kon i akterenden.

 

Eller som det står på sidene til Schou våpen:

Speer DeepCurl er produsert på samme måte som den velkjente Fusion kulen og vil oppføre seg på samme måte når det gjelder ekspansjon og restvekt. Det eneste som er forskjellig er at Fusion har "boat tail" og DeepCurl har "flat base" avslutning på kula.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...