Jump to content

Bearbeiding av titan.


Recommended Posts

Kan noen gi meg noen gode råd for hvordan man best bearbeider titan ?

Jeg har mye erfaring på hva som kan gjøres med vanlig stål, og noe erfaring med rusrfritt, men har aldri jobbet med titan før.

Det er da snakk om sliping, skjæring, boring og evnt sveising. Hva kreves av spesialutstyr til f.eks sliping og sveising ? Finnes det egne elektroder til sveising som kan brukes på ett vanlig sveiseapparat ? Kan vanlige HSS-bor brukes ?

Det er sikkert mange flere spørsmål jeg burde stillt, så all info mottas med takk :D

 

PS Skal prøve å lage nytt underbeslag/avtrekkerbøyle til HOWA'n. Det som står på nå, virker som det er av plast.

Link to comment
Share on other sites

Er det rentitan (grade 2) eller legert titan (grade 5) du har? (Evt en annen legering?)

 

Titan kan lett bores med HSS, mindre problem enn rustfritt/syrefast stål.

Det bør ikke slipes på båndsliper grunnet kraftig gnister, men filing går greit. Det blir også mye kladding.

 

Kapping bør gjøres med baufil eller båndsag, med vinkelsliper blir det samme problem som med båndsliper.

 

Fresing går greit med lav hastighet. Her kan det også begynne å komme gnister.

Har opplevd at titanspon tar fyr, heldigvis var det svært lite. Brenner som magnesium.

 

Sveising bør gjøres i "kuvøse" eventuelt med mye dekkgass.

Tror bare TIG-sveising er aktuelt, ikke elektrode, men mulig andre her har vært borti noe.

 

Det finnes materiale som er mye enklere å lage underbeslag av, men skal ikke ødelegge morroa di. :D

Link to comment
Share on other sites

Er usikker på hvilken grade det er, den er ikke i hus ennå. Skal få overta en del, både plate og som stang i div dimensjoner, til en EKSTREMT hyggelig pris. :D:D

 

Det som blir mest solgt i Norge av plate og bolt er nok Grade 2.

Denne er lett å maskinere, men gir lange spon, som et seigherda stål.

Lett å sage i båndsag for metall.

Den er duktil og kan kaldformes greit.

 

(Underbeslaget til Howaen min er jeg rimelig sikker på er i stål forøvrig, ikke at det skal være en grunn til å ikke prøve prosjektet. :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Underbeslaget til Howaen min er jeg rimelig sikker på er i stål forøvrig, ikke at det skal være en grunn til å ikke prøve prosjektet.

 

Er ikke 100% sikker på at det er plast, synes bare det virker så "plastaktig" når jeg knipser på det med neglen. Men må jo uansett prøve å få noe fornuftig ut av det titanet jeg får kloa i. :mrgreen:

Ser for meg at det blir mye bruk av fil, og at sammenføying må løses på en annen måte, da jeg ikke har tilgang til noe av det sveiseutstyret som kreves :(

Link to comment
Share on other sites

Det største problemet med titan er reaksjonsviljen med oksygen og nitrogen. Det er derfor maskineringsmetoder som gir høy varmgang gir problemer. Sliping, kapping med vinkelsliper osv. Titan brenner som magnesium i både oksygen og nitrogen.

 

Vanlig maskinering som borring, dreiing og fresing er ikke noe problem bare sponet ikke når over ca 400 grader. Ellers tar det fyr som metallurgen tydeligvis har erfart. Bare ikke bruk skjæreverktøy belagt med titannitrid (gullfarget), ellers får du endel kladding.

 

Sveising er i prinsippet som med stål hvis du klarer å holde oksygen og nitrogen vekk fra metallet til det er under 400 grader. Det er dette som er utfordringen med å sveise titan. Krever ofte tilførsel av dekkgass utover det som er vanlig ved normal sveising, så som bruk av slepesko med gasstilførsel o.l. Det er mulig du kan klare å justere et migapparat til å avgi gass etter at strømmen er kuttet for så å sveise i "små porsjoner" av gangen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har dreid, boret og gjenget litt titan av ukjent legering, mener det var noe implantatgrad greier.

 

Uansett, det jeg opplevde var at _skarpt_ HSS skjæreverktøy var en ubetinget fordel, mye bedre enn karbidverktøy. Hadde ingen problemer så lenge verktøyet var sylskarpt. Honet verktøyet litt med en fin keramisk stein, så skar det titan nesten like lett som messing.

 

Titan kan arbeidsherde ganske mye, så ved filing er det om å gjøre at fila "tar" skikkelig for hvert tak. Hvis fila får skli over uten å bite (hvis du drad fila baklengs f.eks.) så kan overflaten bli hard så det blir vanskelig å fortsette. Dette var ikke noe stort problem for meg, men noen titanlegeringer skal visst være fæle til å arbeidsherde.

 

Lykke til med prosjektet!

Link to comment
Share on other sites

Da var titanet i hus, og alt var i grade 2.

4 lengder Ø8, ca 1m totalt. 1 lengde Ø10, 25 cm og ca 15 cm med Ø16. 1stk 6mm plate på omtrent 25x30 cm, flere biter med 4mm og 6mm plate på omtrent 5x10 cm, og masse småbiter med 4mm og 6mm.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Verken varme eller arbeidsherding skal være noe problem med titan, kladding og duktilitet vil være det største problemet.

 

Hvis man tar de forhåndsreglene man tar ved bearbeiding av rustfritt stål (austenittisk), så vil arbeidet gå lett. (Lettere enn med rustfritt stål.)

 

I grade 2 vil det største problemet med maskinering være de lange spona. Ved boring så løft boret ofte for å bryte lange spon.

 

Tipset til Vargen er veldig bra: Skarpt HSS, gjerne i kompinasjon med smøremiddel.

Stort sett det jeg bruker selv.

 

Problemet med for liten mating/liten trykk på fila er ikke arbeidsherding, men kladding av titan på verktøyet som regel. Verktøyet vil skjære dårlig på neste kutt, og mulig det har blitt tolket som arbeidsherding.

 

Var et greit utvalg du fikk, Nagant. Bør klare å lage litt artige greier av det der. :D

Men underbeslag/avtrekkerbøyle blir nok ikke det letteste. :roll:

Hva med en to-fot? :lol:

 

Vargen: Hvis det var titan til implanter, så er det mest sannsynlig grade 5 - 6Al/4V Eli.

Link to comment
Share on other sites

Ja, så var det dette med å vite hva man gjør, da. :oops::oops:

Dessverre har jeg ingen erfaring med titan. Men prøvde fila litt på en bit, og det var forbausende lett å forme metallet med den. Blir nok å bruke enkle håndverktøy, og gå sakte fram. Heldigvis har jeg ikke hastverk.

Link to comment
Share on other sites

Ja, så var det dette med å vite hva man gjør, da. :oops::oops:

Dessverre har jeg ingen erfaring med titan. Men prøvde fila litt på en bit, og det var forbausende lett å forme metallet med den. Blir nok å bruke enkle håndverktøy, og gå sakte fram. Heldigvis har jeg ikke hastverk.

 

Filing er en mye undervurdert bearbeidingsmåte.

Bruk en skarp fil, og børst fila ofte med filbørste, så går det kjapt.

 

Grade 2 er rimelig duktil/formbar, så den kan formes/bøyes kaldt også.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Verken varme eller arbeidsherding skal være noe problem med titan, kladding og duktilitet vil være det største problemet.

 

Hvis man tar de forhåndsreglene man tar ved bearbeiding av rustfritt stål (austenittisk), så vil arbeidet gå lett. (Lettere enn med rustfritt stål.)

 

I grade 2 vil det største problemet med maskinering være de lange spona. Ved boring så løft boret ofte for å bryte lange spon.

 

Tipset til Vargen er veldig bra: Skarpt HSS, gjerne i kompinasjon med smøremiddel.

Stort sett det jeg bruker selv.

 

Problemet med for liten mating/liten trykk på fila er ikke arbeidsherding, men kladding av titan på verktøyet som regel. Verktøyet vil skjære dårlig på neste kutt, og mulig det har blitt tolket som arbeidsherding.

 

Var et greit utvalg du fikk, Nagant. Bør klare å lage litt artige greier av det der. :D

Men underbeslag/avtrekkerbøyle blir nok ikke det letteste. :roll:

Hva med en to-fot? :lol:

 

Vargen: Hvis det var titan til implanter, så er det mest sannsynlig grade 5 - 6Al/4V Eli.

 

 

Høres ut som at du,- metallkirurgen ,har noe peil på titan..

Har du greie på tennstempel til rifle? Er på jakt etter noen som kan dreie en kopi av orginaltennstempelet mitt i titan.

Har snakket med noen børsemakere her i distriktet, men de har ikke dreid i titan før, så de ville ikke garantere resultatet..

 

Til et tennstempel som blir utsatt for raske slag, er det da best med et hardt eller et mykere stål. Det må jo ikke bøye seg ,- heller ikke knekke.

Er til en sauer 200str

Betaler bra til den som leverer kvalitet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som at du,- metallkirurgen ,har noe peil på titan..

Har du greie på tennstempel til rifle? Er på jakt etter noen som kan dreie en kopi av orginaltennstempelet mitt i titan.

Har snakket med noen børsemakere her i distriktet, men de har ikke dreid i titan før, så de ville ikke garantere resultatet..

 

Til et tennstempel som blir utsatt for raske slag, er det da best med et hardt eller et mykere stål. Det må jo ikke bøye seg ,- heller ikke knekke.

Er til en sauer 200str

Betaler bra til den som leverer kvalitet :wink:

 

Du må ha en viss hardhet i tennstempelet for at det ikke skal deformeres og slites under bruk.

Grade 5 er det mest brukte titan legeringen, så vil ha en kalkulert gjetting på at tennstemplene som finnes er i denne legeringen. Det finnes hardere legeringer, men de brukes svært sjelden, og vanskelig å skaffe selv for en metallurg.

 

Børsemakeren din bør klare å dreie titan, om han har litt ferdighet og tålmodighet.

Alternativet er et mekanisk verksted med erfaring på området.

 

Titanbolt i grade 5 får du kjøpt hos Astrup AS, men de foretrekker at man kjøper noen meter. :mrgreen:

 

Om noen kjenner hardheten på en tennstempel (helst måling av spissen i tilfelle det er soneherdet), så vil det kunne avgjøre saken om grade 5 holder.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Helt klart den harde varianten.

 

Er det ikke "elding" det kalles? (herde prosessen altså?)

 

Er interessant om det blir gjort.

Har fått inntrykket at det ikke er så mange som varmebehandler/herder titanet når det er produksjon i mindre skala og ikke noe "NASA"-bruksområdet. Styrkeøkningen er heller ikke så stor for titanlegeringer, langt i fra det man opplever på stål.

 

Hele prosessen kan kalles herding, men kan også deles inn i de forskjellige trinna i prosessen; (opp)løsningsgløding, bråkjøling og elding. Er elding som gir styrken, men de andre prosessene må være gjort først.

(For aluminium brukes uttrykkene Innherding og Utherding, selv om det i prinsippet er samme prosess.)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...