Jump to content

ta av løpet ved gjenging for demper?


Target

Recommended Posts

Nei.

 

og njæææi. Men når mekanismen blir tatt ut av stokken og kikkert demontert, ville iallefall jeg skutt inn på nytt etterpå.

Demper på/av forandrer dessuten treffpunktet i 9 av 10 tilfeller.

 

Skudd gjennom kald demper kontra demper med varm kruttgass gir også treffpunktforandring, men ikke alltid nok til at man merker det.

Link to comment
Share on other sites

Du må bestandig ta høyde for at montering av demper endrer treffpunkt, først og fremst fordi du gjør et mekanisk inngrep. For det andre; en påmontert demper tilføyer vekt til pipa slik at den faktisk bøyer seg litt ned, men endrer også egenresonansfrekvensen til hele børsa. Det betyr at vibrasjonene i skuddsekvensen blir annerledes, og at treffpunktet dermed mest sannsynlig endrer seg. En bonus er at disse svingningene ofte dempes en smule, og at børsa dermed får bedre presisjon med demper enn uten.

 

Det er ikke nødvendig å demontere pipa for å få gjenget en Sako 75.

 

Er børsa skikkelig beddet og man skrur den inn i stokken med nogenlunde samme moment, vil ikke dette påvirke treffpunktet av betydning.

Link to comment
Share on other sites

Ideelt sett ikke, men dessverre så gir dette litt utslag på mange rifler.

 

Om løpet må ut av låskassen avhenger litt, kommer an på hvor stor dreiebenk børsemakeren har og hvor langt løpet er. Stor dreiebenk og kort løp så må det ut av kassen.

 

Er jo ikke mye jobb å skyte inn riflen etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Omtrent hver gang du skrur på noe kan treffpunktet endre seg. Tar du for eksempel av stokken og skrur den på igjen, kan treffpunktet være endret med mindre du brukte momentnøkkel, slik at du er sikker på at du trakk til med samme kraft som sist.

 

Ofte gjør det ikke det, men det kan skje. Derfor er det ikke nødvendigvis lurt å for eksempel ta av stokken etter en klissvåt dag, for å tørke/olje den opp til neste gang, med mindre du har mulighet til å sjekke treffpunkt før du jakter neste gang.

 

Skrur du på kikkertmontasjen er det enda mer sannsynlig at det skjer, da kun ørsmå endringer utgjør mer enn du skulle tro hundre meter unna.

 

Setter du på en demper vil, som forrige taler sa, treffpunktet oftest flytte seg.

 

Men hva så? Du har jo justering på kikkertsiktet... Og hvis du tenker at det er synd å bruke dyre jaktpatroner til testskudd... ikke gjør det da vel.

 

Har hørt dette argumentet noen ganger. "søren nå må jeg bruke opp enda tre patroner til 25kr stykket, bare fordi jeg skrudde av kikkerten i går" Du trenger bare å vite hvordan de treffer i forhold til billig treningsammo. Hvis du alltid jakter med for eksempel Norma Oryx, og trener med Remington helmantel, kan du gå ut fra at de går likt i forhold til hverandre mellom hver gang. Dermed legger du i en Remington UMC, vet at den for eksempel går fire cm ned og to til høyre i forhold til oryxen, og justerer tilsvarende.

 

Mange syns sikkert dette er veldig gnient, men det kan nå også være slik at man ikke har igjen mer enn fem-seks jaktskudd, og ikke har tid til å dra helt inn til nærmeste sportsbutikk før man skal ut igjen neste morgen...

 

Jeg skyter sjelden inn med dyr jaktammo. Skyter inn sånn at treningsammo er midt i blinken og justerer deretter et kjent antall klikk. Skyter så kanskje ett skudd med jaktammo. Ett godt skudd med god støtte. Er det midt i blinken(eller litt over, hvis det er det jeg vil), så går jeg ut fra at alt er ved det gamle. Er det ikke det må jeg selvfølgelig følge på med et par til, men det har ikke skjedd ennå. Vet ikke hva som skulle forårsake det i så fall. Gitt at jeg ikke har skiftet fra en 10 år gammel pakke med jaktammo til en helt ny en, da jeg går ut fra at gammel ammo kan gå forskjellig fra en ny av samme type.. Kun spekulering dette...

 

Nå har jeg imidlertid fått fart på ladinga, så det blir vel lenge til jeg jakter med kjøpeammo, men for dem det gjelder...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...