Jump to content

Hylser som ikke kamrer, hvorfor???


ko-stens

Recommended Posts

Presset 80 hylser i stad, samtlige skutt i børsa mi, og samtlige med fin funksjon da.

 

Tar som regel noen stikkprøver av hylsene for å se om de kamrer greit i børsa, og det går som regel bra. Men denne gangen er det ca tjue hylser som jeg knapt klarer å kamre.

 

Noen som har peiling på hva dette kan bety? Får nesten ikke lukket sluttstykket. Prøver å presse flere ganger, men ikke håp.

 

Det hele endte selvfølgelig at dien gikk til helvete. Dvs utstøterpinnen. Gidder ikke bestille pinne og drive med RCBS-dritten, så bestiller heller LEE RGB. Har RGB i de tre andre kalibrene jeg lader, og de er en hel haug mye bedre å bruke.

 

Men uansett, hva i all verden kan være årsaken til dette hylseproblemet?

 

Jeg bruker stort sett akkurat de samme ladningene.

 

Kaliberet er .222 Rem, alle hylsene er Norma, alle hylsene er skutt tre til fire ganger. Alle hylsene har hatt N-110 og Norma 201 i forsvarlige ladninger i seg. Alle hylsene har hatt 30 grs og 50 grs kuler. Alle hylsene har hatt samme tennhetter (Winchester SR). Alle hylsene kamret perfekt sist gang. Alle hylsene er presset med samme innstilling på dien, bortsett fra fiklingen til slutt som endte med knekt pinne. Prøvde å ta ut pinnen og presse uten denne, for den fikser vel bare tennhettene og kuleåpningen? Uansett hva jeg prøvde, fikk jeg ikke presset dem mer. Like håpløse å kamre...

 

Så hva i all verden har skjedd!? Det virker helt uforklarlig for meg i hvert fall... :? Har ikke lyst å kaste disse hylsene sånn uten videre heller, men det frister i frustrasjonen nå!

 

Har av og til opplevd enkelte hylser som er vonde å kamre, men det har vært få tilfeller. Denne gangen var det altså ca tjue av 60 Normahylser. Federal nikkelhylsene, 20 stk, gikk fint.

 

Fordømt irriterende å måtte kamre hver eneste hylse hver gang en skal lade. Tungvint og tidkrevende, og det burde være unødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Ok, da har jeg fått litt å sjekke ut! Har alltid målt og trimmet hylsene etter at jeg har presset dem.

 

Ellers har utstøternåla vært like langt nede på de andre, så det tror jeg nok ikke er problemet. For øvrig er det store problemet nå å få ut utstøternålenden fra hylsa. Av en eller annen merkelig grunn har den skrudd seg i to og blitt igjen nedi hylsa. Har ikke lyst å dele hylsa i to sånn uten videre for å få den ut. Må prøve på noe annet først, for man ødelegger da ikke ei hylse av fri vilje!!! :shock: Det er jo blasfemi mot ladeguden! :lol:

 

Ellers, har akkurat trykket "send" på en ordre på Lee RGB die og bushings (mangler et par til et annet sett) hos Midway. Håper de dukker opp snart... Helst i løpet av natta... I går natt...

Link to comment
Share on other sites

Blir jo for lange ved at de blir "kuve" i bonn, om det er sånn jeg mistenker har hendt.

Man kan lett se det ved at bolten ved stengning har "polert" hylsehodet i mitten rundt tennhette"hålet".

Ta en "titt" i bonn på hylsene.

Dette har iallefall hendt meg og hylser i .222.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Skjønner nå. Ser ikke noe tydelig spor etter det i hvert fall. Men vil regne med at alle hylsene ville hatt dette?

 

Sjekket lengde, og de er nok litt lange, fra 43,05 - 43,35 mm. Trimmet dem før jeg presset dem igjen, og det går litt lettere nå. Men de er stri, de hylsene, for jeg måtte presse den ene mange ganger før den går lettere. Det virker umulig å få den til å gå like lett som de hylsene som går bra.

 

Uansett, ved nærmere glaning, har utstøternåla røket. Trodde den hadde skrudd seg ut, men det er gjengene som har røket. Nåla er todelt, slik at man kan skru ut hodet som presser ut hylseåpningen. Her er rett og slett gjengene dratt av.

 

Det setter i gang en ny teori for meg. Noen av hylsene var svært vanskelige å få ut igjen av dien. De kom nærmest med et "smell". Det er vel ikke utenkelig at hylsa rett og slett har blitt strukket i halsen, slik at de har fått en slags feil vinkel? Og dersom kammeret er trangt i Fox'en, vil de ikke settes helt inn? De er jo skyteformet til å passe perfekt i den, og er ikke da pressingen helt riktig, vil det jo ikke gå så bra med kamringen heller.

 

Venter med kassering av disse hylsene til jeg har fått prøvde Lee-dien, men det spøker vel litt om hylsehalsen er strukket til feil vinkel...

 

Også får en rusle ned i kjelleren etter hvert og glane litt på hylsebunnen for å se om det er noe feil. Kan jo også ha strukket "kragen" slik at det ikke stemmer helt med lengden. Men det tar jeg ikke i dag, for nå er det å slappe av litt!

 

Takker for gode tips! :)

Link to comment
Share on other sites

Da endte hylsene i søpla. Av en eller annen merkelig grunn hadde Elverum jakt og våpen en passende tennhetteutstøter liggende. Slipper å vente utålmodig på nytt diesett! Prøvde da å presse hylsene på nytt, men til ingen nytte. Fem av dem godkjenner jeg under tvil.

 

Etter grundig sjekk, ser det ut til at hylsehalsene er strukket når jeg har dratt dem ut av dien igjen. Det har av og til vært veldig trangt å få dem ut av utstøteren, og det er nok årsaken både til at hylsene er strukket og utstøteren røk. Hylsene er rett og slett rettet ut litt! Ser at knekken der halsen starter er et ørlite grann høyere på dem i forhold til de som er i orden. Med andre ord blir det for trangt foran i kammeret. En slags mellomting mellom .222 og .223. .222,2... :oops:

 

Kan jo hende jeg kan presse dem enda mer, men etter et par tre runder på et par av dem, uten nevneverdig forbedring, går de i søpla (ti stk). Har likevel et par hundre andre hylser liggende, så det er ingen krise. Litt surt at det er akkurat Normahylser, men etter litt høytidelig hylsebegravelse over søppelbøtta og sakte vandring i dype tanker og selvransakelse over gulvet i laderommet, er jeg klar til ny dyst med de andre. Den nye utstøternåla virker hakket bedre enn den gamle for øvrig. Mye mulig jeg har latt det gå for lenge mellom hver gang jeg har rengjort den, slik at det har blitt mer friksjon pga skitt.

 

Har for øvrig merket meg at Normahylsene kan virke hardere å presse enn andre. Side om side med de lader jeg også Federal nikkelhylser, og de går mye lettere i pressa. Må nok være nøyere med å smøre innvendig i hylsehalsene og, tenker jeg. Klemmer halsen ned i smøreputa slik at det kommer litt smøremiddel der, men det er nok ikke nok.

 

Smører forresten hylsene med RCBS sitt hylsefett. Blank småtreg guffe med noe ala limkonsistens. Funker bra den. Har også Lee hylsefett, men det minner mer om Jif skurekrem...

Link to comment
Share on other sites

Når jeg helpresser smører jeg fett i halsen med en bomullspinne, type ørerenser og det funker helt utmerket. Tror du har fått for dårlig smøring i halsen og hylsene har strekt seg når du skal ha hylsa ut av dia for å si det sånn. Skjedde av og til hos meg også før jeg begynte med bomullspinnen

Link to comment
Share on other sites

Klarte ikke la være hylsene og plukket dem opp av søppeldunken. Smørte dem ekstra i hylsehalsen og knødde dem i pressa, mange ganger. Til slutt var de så de kan kamres, så da får jeg prøve dem en gang til! Brukte litt tid...

 

Fant også noen andre hylser som kamret dårlig. Disse er ikke skutt i børsa mi, men fått/kjøpt engangsskutt. Disse holdt det med å presse èn gang før de gikk fint, så det er nok rett og slett at jeg har strukket hylsene og at det er tungt å få dem tilbake igjen.

Link to comment
Share on other sites

Skikkelig smøring er alfa og omega. Fettet til RCBS er helt ok. Lett å vaske vekk også, i motsetning til mye annet. Jeg pleier å bruke en hylsebørste som jeg har en del smøring på. Å rulle den på smøreputa er ikke tilstrekkelig etter min erfaring. Jeg skviser rett på børsten fra flaska. Bedre med for mye enn for lite. Nåja, alt med måte da. Og rene dier er også viktig. De må plukkes ned og tørkes av en gang i blandt.

Jeg har sett mye rart ladeverktøy og midler for å smøre. En kompis fikk tips om litt Zalo i en brødpose som hylsene ristes i. Da blei det mye rust...

Fjern hele utstøteren og press noen hylser. Kamrer de da? Skru dia ned til det er kontakt med hylseholderen + enda litt til. Sjekk at det ikke er lysåpning mellom die og hylseholder når du presser ei hylse. Alle presser flexer i større eller mindre grad. Aluminiumspressene fra Lee flexer mye. Smart patent det der, automatisk kraftregulering ;)

Går engangsskutte hylser greit inn i kammeret igjen, også hvis du vrir dem rundt i ulike posisjoner? Hvis ja, så er det snakk om justering eller håndtering av ladeverktøyet. Kjøp ei Lee colletdie først som sist.

Link to comment
Share on other sites

Det virker som du har prøvd å kjøre ekspanderknappen gjennom hylsehalsen mens denne enda befinner seg i necken på dien. Da kniper det. Følg bruksanvisningen. Ekspanderknappen er ofte i stand til å bevege seg med tiden, det har jeg også opplevd. Resultatet er at man strekker halsen evt river av hylsa.

 

Ellers er jeg enig med deg ang RCBS dier. Det finnes en veldig pålitelig test for disse diene; kast dem på dypt vann, hvis de flyter er de bra.

 

Og de hylsene du har drevet slike øvelser med: anbefaler samme test med dem egentlig...

Link to comment
Share on other sites

Det er kjekt å ha halvtoms og trekvart nøkkel til Leediene. Ekspanderspindelen sit i ei spennhylsa, og det kan bli stygge verktøymerke av 13mm. 19 er nærare, men det er på diekroppen med berre to gripeflater, så trekvart er best. Spindlane kan med fordel polerast litt. Mange klagar over spennhylser som slepper spindelen, men viss du tørkar godt av gripeflata inni så held spennhylsa uforskamma godt etter min erfaring. Eg har og har ladd med RCBS, Hornady, Lyman, Redding og Eagle og, men skulle gjerne hatt Lee til alt.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes en veldig pålitelig test for disse diene; kast dem på dypt vann, hvis de flyter er de bra.
:lol:

 

Vel, vel... Etter haugevis med pressing, og etter å ha gjort alt som er tipset om her, tror jeg, ser det ut til at ting funker igjen. De ti, tretten hylsene det er snakk om, skal ses over grundig før jeg evt lader dem. Måtte presse mye før de ble bedre. Kan hende de er svekket? I verste fall revner hylsehalsen på tvers når skuddet går, tenker jeg. Har opplevd det på noen slitte Federalhylser en gang.

 

Tipper i grunn dårlig rengjøring av ekspanderen kan være årsaken her. For stor friksjon og strekking av hylsehalsen slik at vinkelen ble litt feil, som nevnt før.

 

Venter i hvert fall på Lee-diene nå. RCBS'en får ligge som reserve. De er jo i orden, så flytetesten får vente litt til! :mrgreen:

 

Men jaggu er det kludrete å dille med de små .222'ene! Tok en .308, bare for å sammenligne litt (lenge siden jeg har ladet det nå). Det er jo som å drive med luftvernartilleri i forhold... Og Lee-dien er mye finere å bruke, synes jeg. Lettvinn og grei.

 

Lee Collett vurderes ved neste korsvei...

 

Ellers takk for det du sier om ekspanderen i hylsa osv, osse, for den har ikke jeg tenkt på. Spørs om ikke den har vært justert litt feil, ja. Den nye skrudde jeg bare nedi for å sjekke om den passet (stod .223 på posen, men hele pinnen var jo like lang som den gamle), og det funket umiddelbart bedre enn den gamle. Skal fintune den litt til neste hylserunde. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fikk Lee RGB-settet i posten i dag. Presset de vonde hylsene èn gang til, og jammen funket de. Nå går det så lett at en skulle tro det ikke var hylse i kammeret. Ser ut som om det er litt lettere for meg å bruke Lee-settet. Prøvde også noen engangsskutte hylser fra ei annen børse, og de funket ikke bra i børsa mi. Èn pressing, og de passert lett. Artig. Da ser det ut som om det løser seg. :)

Link to comment
Share on other sites

Et godt tips til halspressing er Forster sitt Motor Mica pulver. Det kommer med en liten boks med tre børster som stiker opp. Nederst er det plass til pulveret. Bare å føre hylsa over børsten som passer kaliberet, vri og trekk opp igjen. Da er den smørt innvendig og utvendig og klar for pressing. Ikke noe fett, ikke noe vasking. De går rett fra pressa til hetter, krutt og kuler for min del.

 

Mvh

 

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

For innvendig og utvendig smøring av hylsehalsen har jeg nå brukt grafitt pulver en god stund med svært godt resultat. For å få pulveret til å klebe på hylsemunningen tar jeg hylsa og setter munningen på et sammenbrettet tørk med papir som jeg har fuktet med vann før jeg bruker den Forster dingsen med reservoir til pulveret og tre forskjellige børster som man kan trekke hylsehalsen over.

En gang fikk jeg litt problemer med klikk på en del riflepatroner som jeg hadde ladet og mistenker at det var fordi jeg smurte hylsene med fett innvendig i hylsehalsen som samlet seg på utstøteren. Jeg tror jeg brukte samme hylseholderen i Lee hetteisetter for presse når jeg satte hettene etter vask , og jeg tror at fettet fra utstøteren forurenset hylseholderen slik at noen av hettene fikk fett på seg på vei inn i tennhettelomma.

Dette problemet slipper jeg når jeg bruker grafittpulver. Graitt pulver smører nesten like godt som gode fett og bedre enn dårlige fett.

Metoden med graffitpulver og fuktig fille bruker jeg både ved halspressing og helpressing av riflehylser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...