Jump to content

Settedybde og trykkforskjell


Join

Recommended Posts

Jeg er ganske sikker jeg høggern.

Ta Lee Collet halspressedier for eksempel. En virkelig god die til en rimelig penge, men de har svikt i kvalitetskontrollen sin noen ganger, og får ut på markedet dier med for stor diameter på mandrellene.

Jeg har vært borti en slik en gang til 243win. Der var det ikke hold på kula i det hele tatt sånn at kula kunne løsnes med fingrene.

Men en rask omgang med smergelpapir på mandrellen fiksa biffen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg oppdaget i hvert fall at en liten endring på kuleholdet kan gi merkbar presisjonsendring.

A-Frame (AF) viser seg å være litt mindre i omkrets enn Sierra Matchking (SMK), derfor bruker jeg en litt trangere bøssing til AF enn jeg gjør når jeg hylsepresser for SMK. Vi snakker om .331" og .333".

Men da jeg jeg skulle lade opp noen nye treningsskudd med SMK, glemte jeg å bytte ut bøssingen, og dermed klemte hylsene .002" trangere rundt SMK-kulene enn planlagt. Resultatet var elendige samlinger. Jeg oppdaget ikke bøssingforvekslingen før neste gang jeg skulle lade, og i mellomtiden trodde jeg at løpet var utskutt eller at det var noe annet feil.

Det føltes slett ikke verst å oppleve at børsa samlet igjen, gitt. Overraskende at en såpass liten endring skulle utgjøre såpass stor forskjell.

Link to comment
Share on other sites

Hehe jeg er igjen veldig sikker på at du tar feil her Bamrud. Ingen av diene har vist noen tegn på å være "feilinnstilt".

Ene dien er en collet die med nedslipt mandrel for å få bedre kulehold(den har jeg brukt i 10 år, mandrel er slipt ned til mindre diameter enn nyere mandreler har). Den andre er en helpressing die. Begge diene leverer ammo som samler meget godt.

Men den ene lager altså ammo hvor kula sitter så vidt merkbart bedre enn den andre, å lager mer trykk.

 

Gjett hvilken som lagde skudd som sota?

Link to comment
Share on other sites

Hehe jeg er igjen veldig sikker på at du tar feil her Bamrud.

Ja, du pleier det...

Gjett hvilken som lagde skudd som sota?

Skudda som sota var presset i helpresserdien din og var feil innstilt ved at du satte skuldra for mye tilbake. Du fikk ikke full klebing av hylsa før noe av kruttgassene var lekket ut.

 

Det er forøvrig en fare ved å sette skulderen for mye tilbake. I verste konsekvens kan du få hylsehodeseparasjon.

Link to comment
Share on other sites

Merkelig at du ikke tror meg når jeg sier at alt annet er 100% likt, bortsett fra at den ene dien gir litt mindre hold på kula enn den andre. (så lite "mer" hold at jeg virkelig må kjenne etter når jeg setter i kula for å kjenne forskjellen)

Anyway, kan jo være jeg drømmer, men det er nå min erfaring at det var sånn med den ladninga og den hylsetypen.

Link to comment
Share on other sites

Høggern. her beviser du at du ikke kan å bruke QL.

 

 

@pejo: det kommer an på friflukt på børsa, noe QL ikke simulerer kun på grunnlag av COL. (om ikke jeg har misforstått)

 

for å bruke QL å lage et litt anna eksempel (på en kule som garantert man klarer lade til 0 friflukt)

kaliber 308win, 180 grs naturalis, krutt N540, 67 cm løp. endrer kun friflukt:

 

COL 68mm, 57166 psi 3941 BAR 781 msek

COL 71mm, 52011 psi 3586 BAR 766 msek

COL 74mm, 47811 psi 3296 BAR 753 msek

COL 77mm, 44320 psi 3055 BAR 741 msek jeg tror den naturalis kula står i bommene på de fleste 308w løp, med patronlengde på noe over 71mm, noe som tyder på at QL ikke tar hensyn til friflukt om man bare endrer COL.

 

Jeg skiftet farge på den uthevede siteringen, den blåfargen "tilhører" moderator. Kjell Olav

 

Ved bruk av QL skal du legge til 7200 psi ved starttrykket når kulen tar i bommene. Dersom du for simuleringens skyld fortsetter med patronlengde lengre enn dette, så har du et kammer som ikke er standard. På samme måte skal du endre motstand ved ekstra lange løp for eksempel.

 

Den ladningen du presenterte med ca 40 grs VV540 i .308, vil gi 57745 psi ved 72mm COL. Dersom du øker COL ut over dette vil du redusere fyllingsgrad og endre forutsetninger ut over standard som programmet er laget for.

 

Vi er helt sikkert enige om at bruk av programmvare krever at en er våken på hva en gjør. Som all annen hjemmelading når en endrer forutsetninger. :wink:

Link to comment
Share on other sites

@pejo: det kommer an på friflukt på børsa, noe QL ikke simulerer kun på grunnlag av COL. (om ikke jeg har misforstått)

 

for å bruke QL å lage et litt anna eksempel (på en kule som garantert man klarer lade til 0 friflukt)

kaliber 308win, 180 grs naturalis, krutt N540, 67 cm løp. endrer kun friflukt:

Så her understreker jeg jo akkurat det jeg skulle fram til (understreket her) at kun på grunnlag av COL så kan du ikke simulere den biten med friflukt i QL. (det kommer an på friflukt på løpet, noe QL ikke kan simulere..... det må du måle selv på ditt spesifikke løp, med den spesifikke kula.)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest (oobs, eller sett?? :wink: )mange av dine innlegg og vært meget enig, og derfor ble jeg litt overrasket over fremstillingen.

 

Din understrekede tekst var også med i mitt stiat om du leser først, (ikke for å være frekk). :wink:

 

Jeg ser at vi er enige. En må bruke det spesifikke våpenet, og aktuelle kule. Når COL er maks for denne kombinasjonen skal starttrykket økes med 7200psi. Økning av COL etter at maks er oppnådd vil ikke programmet fange opp, naturligvis.

Link to comment
Share on other sites

Ble vi enige her eller?? :lol:

 

Jeg må bare poste hva Norma har skrevet i boka si. Jeg har noe tilsvarende i ei enda større bok, men den tar jeg med til Numedal for å banke i hodet på Bamrud :)

 

 

Norma_settedybde_1.jpg

 

Norma_settedybde_2.jpg

 

 

Men helt ærlig, jeg vet ikke helt hva jeg skal tro, for det strider litt mot fornuften. Men jeg har bladd litt i kronograf dataene mine og det virker av og til å bli litt hastighetsreduksjon (Men ikke mye, man må regne gjennomsnitt for å se det). I min tidlige år som ladenisse eksperimenterte jeg mye med friflukt, og kronograferte samtidig. Dette var med 243W, 6,5x55 og 30-06.

Link to comment
Share on other sites

Litt OT men dere diskuterer litt dier også. Jeg fikk med en forster die da jeg handlet pressa mi. Og den er så trang at jeg sliter med å presse hylsene. Og den "kula til innvendig retting" er for stor slik at jeg "bretter" halsen ned i hylsa. Jeg skrudde den vekk og prøvde da går det sånn tålig, men det er tungt og presse. Ja jeg smører alle veier. Så sammen ligner jeg med rcbs dien. der går alt mye letere og pressinga går uten problem. Bruker også samme hylser.

 

Vil det etter som dere diskutere kunne bli trykkforskjell pga kuleholdet er forskjellig? Dette er hel presse dier. Skal kun necke di etterhvert som jeg får skutt alle hylsene i den nye kassa.

 

Ringte landrø og der fikk jeg til svar at kammeret på børsa mi var for romt slik at hylsene var for store i utgangspunktet. Slik at det var værre å få hylsa tilbake i posisjon pga spenninga i hylsa.

 

Jeg er helt "grønn" på dette. :oops:

 

Men den kula til invendig retting er vel strengt tatt ikke nødvendig hvis hylsene er bulk frie??

Link to comment
Share on other sites

Det høres mer ut som du har ekspanderballen for høyt oppe i dien. En Forster er ca .284 id og skulle ikke brette hylsehalsen.

 

Edit: de siste innleggene burde kanskje flyttes til en annen tråd?

 

 

Les manualen, skru ekspanderballen til den står riktig i forhold til hullet i dien.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jørund Lien tok for seg dette emne (friflukt) i en artikkel i Våpenjournalens årbok 1992 om hjemmelading.

Ut fra de forsøk som ble gjort der var det ikke mulig å dra noen bastante konklusjoner hverken når det gjalt presisjon eller trykk.

Resultatene dro i forskjellig retning alt etter kaliber og våpen.

Soting av hylser forekom når kulene var satt langt ut.

Teorien var at kula forlot hylsa før trykket var bygget opp tilstrekkelig til at hylsa tettet skikkelig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...