Jump to content

Import tillatelse etter faktum?


Fozzy357

Recommended Posts

Fikk en telefon av den lokale sheriff´n, hvor det ble stilt spørsmål åssen jeg fikk mitt våpen utdelt fra Oslo toll kammer.

Jeg fikk høre fra politiet at jeg hadde ikke lov til å importere håndvåpen,da jeg ikke hadde søkt om import tillatelse :?:

Jeg sa at så lenge jeg har innvilget søknad til privat bruk kan jeg kjøpe hvorsom helst, så lenge MVA er betalt og papirene stemmer med godkjent søknad. ( Se våpenloven paragraf 24 ledd 2, som henviser til våpenloven paragraf 7 og 13) Innvilget søknad er lik import lisens :!: Men onkel sa ordrett: "jeg vet jeg har rett"

Kvalmende arroganse :twisted:

 

Men toppen av kaka er at når jeg spurte politiet hva jeg skulle gjøre for å rette på "problemet", fikk jeg til svar: "vi får vel se til over sommeren, men jeg sender våpenkortet til deg nå" :?::?::?: x1000 :!:

Er dette en ren makt demostrajon fra en usikker betjent :?:

Nå har jeg både våpenet OG våpenkort!

 

Ja hversågod å prøve å ta i fra meg et våpen som er så registrert, at onkel sender meg våpenkort, mens de surmurrer og rasler med sablene :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Hørtes merkelig ut...

Sist jeg søkte, så nevnte jeg for saksbehandler at det gjaldt import. Hun mente da at det burde stå "gjeld innførsel" på tillatelsen, bare for å unngå misforståelser hos tollen. Så ble påskrevet, med kulepenn.

 

Du har selvsagt rett, en ervervstillatelse gjelder automatisk også som importtillatelse. Men slik har det visst ikke alltid vært, og jeg har vært borti tollere som nekter å tro at et dokument er en importtillatelse når det ikke står "import" noe sted på arket.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvordan det er med håndvåpen men på rifler og hagler kan privatpersoner kjøpe hva som helst bare det er lovlige kalibrer i Norge, saken er at det er butikken i utlandet som det er værst å få sendt våpenet i fra! Og spesiellt USA, det skal ha alle papiere, sleksttreet, blodtype osv. før de sender avgårde noe som helst... :D

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om det er likt med håndvåpen, men jeg holder på å importere ei rifle fra Sverige nå. Da jeg var på våpenkontoret og leverte søknaden på denne spurte jeg bare hva jeg skulle skrive på søknaden siden det var import. Fikk beskjed om å enkelt og greit skrive "import fra Sverige" i annen informasjonsfeltet. Da jeg fikk søknaden tilbake fulgte det med et ekstra ark, og det var importtillatelsen. Så da har jeg i alle fall et dokument det står importtillatelse på. Prisen på denne var selvfølgelig innbakt i prisen på søknaden. Søknaden og importtillatelsen ble så sendt til den svenske forhandleren, som i sin tur sendte disse til den svenske polisen, som igjen skal skrive ut en eksporttillatelse, for så å sende denne tilbake til forhandleren i Sverige. Når han for alle dokumentene tilbake, sender han meg en mail, og så er det bare å kjøre å hente... Gleder meg.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

En vanlig, innnvilget kjøpetillatelse gjelder som importtillatelse forutsatt at det oppgies på skjemaet at det er snakk om import. Betjenten har nok rett.

Link to comment
Share on other sites

Och det får man höra först nu? Frågade just vapenkontoret i Oslo detta då önskemål fanns att kjöpa en .22 pistol i Sverige hos förhandlare. Inga problem, sa de. Din ervervstillatelse gäller som import tillåtelse.

 

edit:

 

Var en tur inom våpenkontoret idag, nei da, det var inte behov för xtra tillåtelse utöver vad ervervstillatelsen stod för. Även på frågan om att kjöpa ammunation i Sverige med avseende att föra in till Norge gick bra, så länga man hade med sig vapenkortet. Vet nu att Forskrift om skytevåpen säger något annat haha

 

Hade mig en utskrift av "Kap. 17. Ikke-ervervsmessig innførsel". (Må skaffa mig ett liv) :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Jeg tok et våpen hjem fra Belgia i fjord. For politiet i Norge var vanlig våpensøknad OK. "For import" (el. l.) var ført på mer til orientering.

 

Men, Belgiske myndigheter ville ha godkjent importtillatelse fra Norge(Utenriksdepartementet) før de ville utstede eksporttillatelse.

 

Etterpå måtte jeg sende en erklæring om "fullbyrdet" import fra UD til Belgia.

 

Det tok noen måneder:-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror seriøst jeg hadde ringt til hovedkontoret i din landsdel/fylke eller tatt dette med en overordnet av den du prata med!

Du må jo ha loven 100% på din side, så om der evt skulle være en endring på trappene (siden han sa "til sommeren"?) gjelder ikke det nå uansett.

Synes dette er svært drøyt å la deg ha noe slikt hengende over deg, som om du hadde gjort noe galt og skulle få svi når du minst ante det.

 

Så med forbehold om at dette ikke gjelder et våpen som er forbudt i Norge mener jeg at du bør gå videre med det!

Slik kan man bare ikke la seg behandle!

Jeg hadde ihvertfall ikke akseptert det! :x

Link to comment
Share on other sites

Og da tolker jeg det som at våpenet er mitt!

Uannsett hva "onkel" måtte håpe på.

 

Her har de vel vist før at de "fritt" kan tilbakekalle våpenkort og tvinge en til å selg om de mener at noe er gjort feil.

Slikt er nemlig en forvaltningssak, og krever ikke dom.

Men jeg tviler på at de kan ta deg på noe, altså!

 

Hva slags våpen gjelder det?

Link to comment
Share on other sites

Så lenge du har både våpen og kort kan ikke saken ha vært så problematisk, ikke snakk om at de hadde utstedt kort på et våpen du ikke hadde lov til å inneha. Og om det har blitt gjort noen feil så er det vel Tollvesenet som man bør snakke med først, hvis de gir ut et våpen bør du kunne påberope deg "god tro". Som andre har påpekt er innvilget kjøpetillatelse å regne som gyldig importtillatelse, evt detaljer er kun formaliteter som enkelt burde kunne ryddes opp i i ettertid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...