Jump to content

Telt


Animalhunter

Recommended Posts

Det blir sikkert et telt som blir liggende på hylla det også så tenkte jeg skulle begrense budsjettet litt.

 

Hva begrenser disse telta her f.eks ?

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=17321224

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=28476945

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=32771260 Dette koster 3k nytt.

Link to comment
Share on other sites

En ikke ha et vintertelt med stormmatter selv om en skal på tur om vinteren. Er det kortere turer i bra vær når temperaturene ikke er for lave går det fint med et 3-sesongerstelt. Om du frykter at teltet blir lite brukt er det synd å bruke mange tusen ekstra når du kanskje klarer deg med telt(ene) du allerede har.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt flere forskjellige 3-sesongstelt på vinteren uten storm matter, og det har gått helt fint. Med mindre man er på høyfjellet, er det ikke noe problem å bruke kvister av rett lengde som plugger. Hvis ikke, så får man kjøpt vinterplugger opptil 50cm.

 

Er man også litt hendig på symaskinen, er det null stress og spare noen tusen ved å sy på egne stormmatter. Koster ikke skjorta 70-80,- pr. meter

 

På de billigere modellene av Helsport finner man mye igjenn de samme materialene som på de dyrere modellene som koster fort 2-3k mer.

 

Hvis ikke vekt har så mye å si, så ville jeg nok gått for Helsport Romdalshorn 3 Camp

Link to comment
Share on other sites

Enig i at man får mye for pengene ved å velge Helsport, men er du fornøyd med takhøyden på Romsdalshorn?

 

Med innterteltet, nei. Men, sitter man i åpningen mot forteltet går det greit, med mindre man er flere i teltet og har med seg flust av utstyr.

Har brukt primus i Romsdalshorn. Både til og lage mat, og for å varme meg. Vel og merke bare i forteltet. Men synes det er mer enn nok plass til det.

 

Neste teltet blir klart ett kuppeltelt for å få mer takhøyde, mest sannsynlig Helsport Gimle på grunn av pris. Bakdelen ved Gimle er vekta (4,4kg kun telt for 2.mann). Finnes også i 4 manns versjon.

 

kanskje ett alternativ for trådstarter?

Link to comment
Share on other sites

Bilde av stormmatte:

Helsport%20storsylen%20X-trem%20stormmatter.png

 

Skal du ha det varmt i ett telt må du fyre, evt mye klær.

 

Begrensingen er at de ikke har stormmatte, alle er litt lave, ingen tåler menger med snø siden de ikke er vintertelt. Stengene i teltet er vanligvis for svake på 3-sesongstelt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har i mange år brukt et 3 manns 3 sesongers helsport telt ala romsdalshorn(husker ikke hva mitt heter). I flere år brukte jeg det "naturell",men i fjor sydde jeg på stormmatter. Stormmatter er ingen nødvendighet,men kjekt og ha som sikkerhet når det blåser kraftig,samt at det blir lunere i teltet.Jeg bruker teltet mest på høyfjellet om vinteren og fyrer med primus inne i teltet,plass i massevis:). Det har til tider vært mye vær på noen av turene men teltet har taklet brasene uten problemer.

Komplett fritid har noen gode tilbud på helsport og bergans i ditt prisleie som du bør sjekke ut:).

 

2ecbd036c361709ef43f61b1524b8836.jpg?w=300

Link to comment
Share on other sites

Stormmatter er klaffer med teltduk nederst på veggene rundt hele teltet. Disse kan man laste med snø eller stein for å hindre at det fyker inn snø i mellomteltet.

 

Stormmatter ser ikke jeg på som en nødvendighet, men mange mener det er et must på vintertelt.

 

Fler og fler ekspedisjonstelt leveres uten stormmatter, og det er strengt tatt ikke nødvendig på et helårstelt.

Det blir rett og slett for tett! Man er avhengig av å fyre primus i et ekspedisjonstelt og da må man ha en viss lufting.

 

Det jeg pleier å gjøre er å grave levegger på utsatte vindsider og lar motsatt side være åpen for lufting.

 

 

Jeg vil også på det varmeste anbefale selvstående telt (kuppeltelt) på vinterstid. Disse har oftest bedre takhøyde mtp primusfyring og de er oftest mye stødigere enn tunelltelt.

 

Selv har jeg 2 helårstelt fra Fjellreven som er meget solide telt. Jeg foretrekker telt som er enkle å sette opp. At stenger er like lange og passer i alle hull, samt at inner og ytterduk reises samtidig er must for meg!

 

Dette er Fjellreven nesten alene om å gjennomføre på sitt kuppertelt Akka Dome.

 

 

Ellers er Helsport, Hilleberg, MSR, Black Diamond og Mountain Equipment bra saker! Om enn noe mere knotete systemer enn jeg foretrekker.

 

 

Ser at Mr. Polar nevner lavvo.. Grøss. En samelavvo med raier og i kraftig duk er kanskje solid nok. Og muligens Helsport finnmark (selv om det er en en-stangs lavvo) Ellers er lavvo noe dritt i vind. Og ja, jeg har brukt opp 2 lavvoer. Begge var sydd av samer, og de holdt ikke mål i Andøy vind.

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg bruker et par telt fra exped til vinterturen. Jeg har orion i med extremduk, det er et tomannatelt, 1,3 i bredd med 2 ingångar, høy i tak, selvstående, er forholdsvis lett og litet i forhold til kvaliteten. Det fungerer greit til meg og den ene gutten, og alene!

Så har jeg venus 3, større, tyngre, alt er uansett et kompromiss. Jeg har vært gjennom hilleberg, helsport, norht face, tunneltelt, kuppel. Men flest teltdøgn har jeg nok med pressening, før man hadde peng, men masse tid :) Begge teltene er greie å fyre i

 

http://www.oslosportslager.no/produkt/o ... -5421.aspx

 

http://www.amfibi.no/display.aspx?menui ... rodid=7013

 

( dom er ofte på tilbud til -20% på de store nettbutikkene)

 

 

Helsport er robust, god ventilasjon på de jeg testet, tunneltelt da, men lav i tak, noe jeg ikke liker! Stormmatter har jeg aldrig hatt behov for, heller gravd meg lenger ned, eller funnet meg en lunere plass.

Jeg mener at det er vanskelig å finne et telt som passer til alt, men at man må definere sitt behov. Jeg paddler mye, trekker helst pulk på vinteren, derfor er vekt ikke så avgjørende for meg, da blir det litt rimligere.

Link to comment
Share on other sites

Utrolig mye å velge i, tror jeg ville satt opp ei prioriterings-/behovs-liste for å fått et litt skarpere bilde...

Å finne et godt 4-sesongers til under 3tusen er ikke enkelt. Men kanskje klarer du deg med et litt "tøfft" 3-sesongers? Grensene er litt flytende, men forsikre deg om at stengene er av god kvalitet, (det vil som regel si at de kommer fra Dac, Easton eller Atlas.) Vinter-plugger kan du kjøpe ekstra.

Takhøyde? Ekstrem-/ekspedisjons-telt er ofte (upraktisk) lave for å skape minst mulig vind-fang. Finn ut hvor "smertegrensen" din går her?

Stormmatter? Veldig fokusert på her til lands, ikke like vanlig andre steder. Fint å ha i snøstorm, ikke like fin når sola kommer krypende frem tidlig en sommermorgen og du har tatt akkurat en whisky for mye kvelden før...

To stk. fortelt kan være en fordel, især med en hund som kompis, ei kjøkkenside og ei hundside? +god ventilasjon.

Ellers er det mye smak og behag. Personlig liker jeg best et selvbærende innertelt som man kan flytte litt rundt på, før man kler ytterskallet på. Vinterstid kan kondens være et problem, men da kan man lure av ytterduken og bare riste den fri for rim.

Gode telter i denne kategorien kan være Terra Nova sine legendariske Quasar-modeller, eller MH's Trango 3.1.

Prioriterer du enkelt og raskt (og stormsikkert) oppsett kombinert med lett vekt kan en "enkelduker" være tingen. Single-wall teltene ser ut til å få en stadig større og trofast fan-skare. Bibler/Black Diamond har drevet med disse i lange tider. Nemo og Exped skal også ha noen gode (og dyre) modeller.

Lavvo ble nevnt her tidligere, når det gjelder komfort er det lite som slår en tykk-duket ovns-lavvo. Og har du bare tid og redskaper er det ingenting i veien for å få den bardunert så det står av det meste.

Volum og vekt vil naturligvis bli i overkant for de fleste.

Selve designet er genialt, har nesten utelukkende brukt en mini-lavvo sommer og høst de siste årene. Go-Lite Shangri-La heter den optimistisk. Duk og plugger ca kiloen og meget kompakt. Suplert med innertelt etter behov. Står meget godt i vind hvis man bardunerer også i topp og har skikkelige plugger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...