Jump to content

Høyrerifle til venstreskytter?


ko-stens

Recommended Posts

En kamerat har fått et veldig godt tilbud på ei rifle, men problemet er at dette er ei børse for høyrehendte, mens han er links.

 

Har dette noen praktisk betydning utover det litt klønete med at hevarmen er på feil side for han?

 

Er det cast off på rifler? Kan tenke meg det er det på dyrere rifler, men er det det på rimelige?

 

Han har ikke fått "montert" den, så det bør vel gjøres...

 

Lurer på om merket var Diamond.

Link to comment
Share on other sites

Er vel vanligvis rett stokk på rifle.

 

Skyter links og det er ikke noe problem med vanlig stokk, men tommelhull er no dritt!

 

Hva skal han bruke rifla til?

 

Vil ikke anbefale å kjøpe "høyrevåpen" hvis den skal brukes på jakt dær det kan være bruk for raskt andreskudd pga at våpenet må ut av skytestilling for å få ladet.

 

ellers er det ikke noe problem.

Link to comment
Share on other sites

jeg er selv links skytte og har rifler til begge sider. Men som der blir skrevet over her, skal du på jakt må du ha rifla i den skulderen som den er beregnet for. Til banebruk (liggende eller benk) foretrekker jeg ei rifle som er til "feil" side av praktiske årsaker. Har selv forsøkt med høyre rifle på jakt og det er ikke å anbefale.

Link to comment
Share on other sites

En kamerat har fått et veldig godt tilbud på ei rifle, men problemet er at dette er ei børse for høyrehendte, mens han er links.

 

Har dette noen praktisk betydning utover det litt klønete med at hevarmen er på feil side for han?

 

 

Det er som du sier, problematisk og klønete for links skytter å bruke et verktøy laget for høyrehendt.

Hvis vi skal forsøke å sette en pris på ulempen, der riflen bli jegerens eneste, så ville den for meg være ca 80% av våpen verdien.

Det vil si at en rifle til veil kr 10000 kan betales m kr 2000, og siden når en ergrer seg, skal en trøste seg med besparelsen..

 

Links:

Foto0586.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...