Jump to content

Ris til rensemedie


1983

Recommended Posts

Vurderer om jeg skal bruke ris og messingpuss til rensemedie i trommelen min.

Grunnen er at det er billig og jeg får tak i det over alt...

 

Men virker som risen er noe tyngre enn mediet jeg har i nå.

 

Noen som har erfaring med ris til å rense hylser i trommel? Har det noe å si for trommelen sin del om risen blir mye tyngre?

Link to comment
Share on other sites

ingen ting, siden messingpuss er kjemikalier som kan inneholde ting som ikke er bra for hylsene lar jeg vær å bruke slikt. :)

Jeg har kun ris. De hylsene blir ikke like blanke som de hadde blitt om jeg hadde brukt et eller anna lurium oppi, men jeg skal skyte dem å ikke speile meg i dem. :)

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med ris til å rense hylser i trommel? Har det noe å si for trommelen sin del om risen blir mye tyngre?
Billig-ris funker som bare det og varer lenge. Jeg drysser oppi litt KIWI Gloria pussepulver innimellom for at rensing av hylsene skal gå raskere. Trommelen jeg har bråker som en steinknuser, så det er greit å korte inn tida som steinraset foregår.

Eneste jeg har å utsette på ris som rensemedie er at det tar lengre tid å tømme hylsene for medie etter rensing. Gjelder selvsagt mer for finkalibrede flaskehalshylser.

Har lest at risen er mottagelig for fuktighet og vil klebe i trommelen. Dette er noe jeg ikke har merket, selv om jeg har trommelen i et kjellerrom som ikke akkurat er fri for luftfuktighet på sommertid.

Link to comment
Share on other sites

Bruker også ris(jasmin ris fra Tailand nå :D) . Billig og fungerer bra. Har også i johnsons messing puss ilag med, og bruker ei lita topp fra flasken på hver tromling. Om messingpuss er skadelig eller ikke vet jeg ikke?, men hylsene varer ihvertfall mye lenger nå, enn da de ble vasket i div anna for å få dem rene.

Link to comment
Share on other sites

En 2 kg pose First Price ris fra Kiwi passer helt perfekt i trommelen min.

 

Jeg gir den også en passe dæsj av Dillon poleringsmiddel. Det inneholder ikke ammoniakk og er dermed ikke skadelig for hylsene slik messingpuss gjerne kan være....

De blir helt fine med det og det går ganske kjapt, oftest bare et par-tre timer :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Oppsettet av "Case Tumbler/cleaner" er som følger :

2 runde plastskiver dia= ca 160mm i 20mm POM (lå på verkstedets kapphylle) satt sammen med 3 stk. gummiputedempere av merket Biltema.

Motor : 90W 3 fas elektromotor .(gammel slenger som endelig fant sin oppgave)

 

normal_case_cleaner-Model.png

 

For å få en vibrasjonsmotor så demonterte jeg bare vifte inkl. deksel. og satte på lodd på akslingen slik at akslningen ble ustabilt belastet.

Måtte doble vekten med en ekstra bit flattjern for å få nok vibrasjon.

Monterte elektromotoren med flensen slik at den står oppå den øvre plastskiva med "vifta" opp.

Lagde en bøyle/stativ fra den samme plastplata , 2 flattjern på hver side av motor med festeplate i mellom på toppen.

Festeplata har en ca 30 cm lang M8 gjengestag i center stikkende opp.

 

For å få hastighets/vibrasjonsregulering + enklere tilførsel har jeg brukt en frekvensomformer med en-fas tilførsel.

 

Prøvde først med en 5 ltr. bøtte med trakt i midten. Det så ut som om dette fungerte ok, men det ble feil sirkulasjon i bøtta p.g.a. for rette vegger.

Trakta var ikke nok til å skape en jevn strøm i bøtta. Hylsene ble liggende for mye i øvre del slik at det ble litt dårlig kapasitet.

Ca. 20 -25 hylser av 338 Lapua Magnum . Renset bra, lot ligge i to timer.

Men så var det jo morsdag i går, og som alle fedre så planlegger man da en tur til Plantasjen :-)

Og der har de jo massevis av Case cleaner containere, også kjent som blomsterpotter.

Kjøpte en hengetype som hadde fin rund form ca 40 cm i dia. og forsterket i bunn :thumbup:

Droppet trakta og erstattet denne med et 50mm avløpsrør i plast.

Alt er holdt på plass med M8 gjengestanga. Skrudd ned igjennom røret / stor skive på toppen av røret.

 

Helte oppi ca 50 hylser og lot de gå der i ca 2 timer. Da var de fine og rene. Ikke speilblanke , men svært bra renset.

Har sett på andre og vil si at de blir like som om man bruker "corn cob"/ mais kolbe biter.

Jeg går for en vask i såpevann etterpå for å få bort støv og event. partikler også inni.

Med 338LM hylsene så fungerer ris fint inni også , og ikke vanskelig å tømme ut.

 

Dette oppsettet kostet meg ca. 200 kr.(gummidempere + blomsterpotte). Men har du ikke resten av delene liggende så er det langt rimligere å kjøpe en ferdig enn å skaffe dette nytt.

Men tror dette oppsettet klarer flere 338 hylser en en vanlig hylserister så er kansje noen fordeler?

Skal prøve med et annet medie også, da jeg tror ris er litt i tyngste laget og at noe lettere vil fungere enda bedre , kansje en miks.

Link to comment
Share on other sites

Prøvde meg meg ris, synes det renser dårligere en "skikkelig" medie, hvertfall om man ser hvor blankt resultet ble.

Og ris skal jeg hvertfall ikke bruke til 6.5 hylser da hylsene fyltes med ris som ikke ville ut igjen :)

Risen var lengre enn diameteren på hylsen, og la seg på tvers inne i hylsa :) Måtte riste ut ris fra samtlige hylser.

Link to comment
Share on other sites

Har tromlet litt til. Prøvde med litt svampebiter som poleringshjelp.

 

Her er vidunderet og resultatet :

 

normal_2012-02-13_20_26_11.jpg

normal_2012-02-13_20_26_18.jpg

normal_2012-02-13_20_28_44.jpg

 

Men har også lest litt om ammoniakk i pussemidler og mulige konsekvenser. Men det funker for å få blanke rene hylser.

Skal dra på XXL å skaffe skikkelig trygge greier. Like billig i lengden tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg tromlet med hvalnøttskall i fra XXL og det fungerer bra.

Risen fikk ting rent , men kansje litt for tøft i lenden. + kjemisk hjelp fra KIWI polish som man nok skal være forsiktig med.

Hvalnøttskallene og korrekt polish resulterte i blankere rene hylser.

Risen fungerte kansje bedre inni , men tror skallene alt i alt er bedre.

Hylsene ble renset i ca 2 timer. Så kan jo bare tromle litt lengre hvis man vil.

 

Renset også noen 20 år gamle 222 hylser. Remington hylsene var mer møkkete.

Hadde noen Sacohylser som var ganske møkkete de og , men kansje ikke så mye som Rem. hylsene.

Saco ble helt strøkne, mens Rem. fortsatt bar litt preg av alderdom.

 

Men som konklusjon av dette eksperimentet så vil jeg si at Hvalnøtt med polish beregnet for hylser er best egnet, og koster det samme i lengden.

Ihvertfall med prisene hos XXL ca 200 kr for får du 3,6 kg hvalnøttskall og en flaske poleringsmiddel.

 

Så takk for XXLtipset petrol

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...