Jump to content

Hvor langt spretter en .223 på vann?


Hydrox

Recommended Posts

Lurer litt på hvor langt jeg kan forvente at en .223 kule smutter bortover vannet før den stopper med et plask og synker. Et "Hvor langt er et tau?" spørsmål, det er jeg fult klar over. Men like fult greit å vite sånn ca...

 

Ved jakt på sjøfugl så vil jo dette være et tema i og med at man ikke er perfekt og bommer av og til. Høyden over vannet kulen sendes avgårde i fra vil være varierende, alt i fra 0,5 meter over vannet til gjerne opp i 5 meters høyde. Vannskorpen vil jo også variere og vil påvirke kulens flukt etter første nedslag. Alt i fra blikkstille til for mye bølger til at det er forsvarlig å skyte på svømmende fugl. Kan forresten bli mer bølger og hvis fuglen sitter på et skjær med vann som bakgrunn.

 

 

Har begynt å lure på om jeg burde hatt en .17 HMR til sjøfugl da den etter hva jeg har lest ikke går særlig langt etter første møte med vann. Frister på en måte litt uansett den der .17 rakkeren, søt liten patron :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan støtte deg på at det sikkert er slik at du MÅ ha en ny rifle i 17 HMR. Alt annet er uforsvarlig kan du si til kona di.

Er for tiden uten økonomisjef, men kan jo være greit å få i hus i tilfelle det skulle dukke opp en :lol:

 

Det vil være avhengig av bølgehøyden og skytterens høyde over vannet, samt vinkelen på første anslag.

 

I praksis bør du regne med at den kan gå 2000 m, og ha et sideavvik på15-20 grader.

Har på en måte følelsen av at det måtte bli der om kring. Er det havblikk eller litt krusninger/bølger som vil sende kulen lengst avgårde? Tror jeg får legge meg ut i holmene å gjøre noen eksperimenter. Beste er vel å gjøre erfaringer og legge dem på minnet :)

Link to comment
Share on other sites

Spioiiiiiiinnnnnnnggggggggggggg........

 

Mye fin cowboyfilmlyd ja... I praksis så:

- spretter ikke .223 2km

- sideavviket kan iallefall være 30°

- selv .22LR spretter mange 100m

- må du ha 1km eller to sikkerhetsavstand uansett hva du skyter med. Jeg skyter BARE vekk fra folk/land med alt annet enn .22LR sålenge det ikke er en fjellvegg bak fuglen (jeg var litt ekstra forsiktig med 338LM)

- betyr det lite om det er flatt vann eller bølger, alt kan skje (observert sprett på både havblikk og grov sjø)

- er det uhyre vanskelig å treffe fugl som sitter på vann untatt på relativt kort hold :oops:

 

Kommer du deg 10m opp omtrent for hver 100m hold, så er rikosjettfaren redusert til veldig liten og treffsannsynligheten økt nokså mye. Jeg vet ikke hvorfor.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har selv sett hvor langt en 5,5 mm blypotte i fra et kraftig luftgevær kan smute bortover vannet så dette er absolutt noe å ha respekt for. På en måte så sier det seg vel selv at jo flatere og nærmere vannet man skyter jo lengre vil kulen fare, men uten at det vil være en fasit.

 

Greieste er vel kansje å ha med seg salongen ut i robåten i tillegg til grovere skyts slik at man kan velge verktøy etter forholdene :)

Link to comment
Share on other sites

Skjøt en del mot sjømål på ca 400m avstand, skutt fra ca 10 moh. Etter militæret var jeg velforsynt med sporlys.

 

Kula, eller i hvertfall "lyset" gikk med veldig bratt vinkel oppover, fra standplass opplevdes det som om den gikk rett til værs. De få landingene jeg klarte å observere var bare noen få hundre meter lenger borte.

Link to comment
Share on other sites

Varj,

sporlys eller ikke. Min erfaring er at kuler som oftest går opp fra /ut av vannet ganske høyt, det er svært sjelden en ser neste treff i vannet om en ikke bruker .22LR på blankstilla. Da kan en se type sprett-sprett-sprett, alltid i en sving mot høyre, og det skal innrømmes at det er få ganger jeg har sett akkurat det. Kuler spretter likens på snø - og .223/6.5 og slike kuler kan om de blir skutt flatt inn i snø, komme opp etter mange meter i snøen, enten sprette noen sprett (over flere hundre meter), eller gå rett til himmels.

Jeg har også skutt ei 338 kule i vannkanner, som la seg på tvers og forlot åstedet tumlende ca 30° oppover... (dokumentert av plastkannene) Når du hører lyden av rikosjetten så får du jo også et inntrykk av hvor den går.

 

Det mest overbevisende jeg har sett er en hel pakke med 22LR som alle hadde gått i snøen bak skiva. Vi var 2 mann med to forskjellige rifler som satt på isen (tjukk puddersnø) på et vann og skjøt med .22LR på 200m hold. Bak skiva hadde kulene landet, og begynt å sprette. Det var to helt separate sett med spor, med forskjellig sprettlengde og svingrate, de hadde dreid litt for hver sprett. Mange av kulene hadde gått 2-300m etter blinken eller mer, typisk med 2-6m lange bøyde grøfter i snøen, og 25-50m lange "sprett"

 

 

Dette har vært diskutert før, og jeg har tidligere postet bilder av disse tingene.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...