Jump to content

Skal kjøpe meg Elghund.


zeppern

Recommended Posts

her jeg bor og jakter er det store områder og dekke, og vi jakter med en postlinje, og en hundefører, og helst så skal hunden greie og få et overblikk over området relativt fort og ta ut den eventuelle elgen og helst stå med han, hunden må helst være stille til elgen står rolig..

Link to comment
Share on other sites

Da er det jo bare å lese på norsk elghund klubb sine hjemmesider der står det jo litt om di fleste raser,

vil du ha hund som jager alt mulig rart så er jo Laikarasene noe å kikke på, ble litt frustrasjon i elglaget jeg var med i høst når min sto med grevlinglos ;-) men det var glemt dagen etter når han sto med elg 1 times tid..

Link to comment
Share on other sites

ikke for og være "ufin" men jeg vil ha noe litt mer uvanlig enn jämt hund og Grå elghund.

Ikkje for å vera ufin, men det er gode grunnar til at jemt og grå er dei soleklart dominerande rasene til rein laushundjakt etter elg (og hjort).

Link to comment
Share on other sites

Som løshund på hjort er den vell ikke så godt egnet. Da lærer du den å jage, ikke stille. Min erfaring med Laika og hjort er at farten på hjorten blir såpass stor, at Laikaen skjønner at de ikke kan stilles. Mine Laikaer slipper hjorten etter 500meter om den ikke er skadd.

 

Skal du ha hund som stiller hjort, må du ha en hund med extrem påhengelighet, som kan jage hjorten på timesvis før den står. Slik vil vi ikke ha Laikaene våre.

Link to comment
Share on other sites

Finnlight 338WM :thumbup:

jeg vil tru att en av dem 2 "kjedelige" er det du ser etter...

Jeg ville ikke ha anbefalt deg Laika utfra bruken du beskriver men, nå er det jo opp til deg hvilke rase du velger.

En laika krever sitt på sin måte, for meg så er det den rasen som passer meg og min måte å jakte på best, liker di trange søka, har sitti nok ved bålet mens grå hunden har jaga elg 3 terreng lenger bort..

Link to comment
Share on other sites

Finnlight 338WM :thumbup:

jeg vil tru att en av dem 2 "kjedelige" er det du ser etter...

Jeg ville ikke ha anbefalt deg Laika utfra bruken du beskriver men, nå er det jo opp til deg hvilke rase du velger.

En laika krever sitt på sin måte, for meg så er det den rasen som passer meg og min måte å jakte på best, liker di trange søka, har sitti nok ved bålet mens grå hunden har jaga elg 3 terreng lenger bort..

 

Tja, nå har jeg 4 Laikaer selv jeg da, så jeg vet hvordan de fungerer, men har ikke noe betenkeligheter med å anbefale Laika som førstegangs hund.

 

Laika var min første hund, nr 2,3,4 og 5 var også Laika.

Link to comment
Share on other sites

Laika er ikke noen nybegynner hund. Den er stor og vidt jagene. quote]

 

Javell, forklar........

 

Nå har jeg hatt gleden av å jakte med Laika. Trent av en dyktig hundefører.

Og den hunden er vidtjagend.

Har og sett en rekke jegre som har startet sin hundekariere med laika. Og ikke hatt nok kunskap til å hantere en hund med så mye jakt og ståpå vilje.

Laikaen er en stor hund, noe som kan by på en rekke utfordringer.

 

Jeg har et avslappet forhold til egen hunderase. Og derfor sa jeg at Svart Elghund ikke passer tråstarter. Tror heller ikke Laika er hunden dersom en ønsker å bruke den på Hjort. Med mindre den skal brukes til BANDHUND.

Link to comment
Share on other sites

jmonsen:

 

At den ikke er egnet til hjort, skrev jeg vell i et tidligere innlegg, men at den er vidt jagende er vell litt utenfor rasestandarden. Den holder god kontakt med fører, og starter vell derfor med -10 poeng på løshundprøver.

 

Laika er vell okså den hunderasen som har bemerket seg minst mtp ulveangrep, nettopp pga den ikke er vidt jagende. Og størelsen, ja den ligger vell en plass mellom grå og jemt.

 

Men enig med deg, skal han ha en hund, kun for hjort, bør han kanskje velge svart som bandhund, eller drever som løshund.

Link to comment
Share on other sites

 

Tja, nå har jeg 4 Laikaer selv jeg da, så jeg vet hvordan de fungerer, men har ikke noe betenkeligheter med å anbefale Laika som førstegangs hund.

 

Laika var min første hund, nr 2,3,4 og 5 var også Laika.

 

sikta til han iforhold til bruken han beskrev, nicke ditt og thumbs up var ment mot innlegget ditt litt høyere opp i tråden,

jeg er av den formening att Laika'ne er like fine førstegangshunder som andre raser men, mener det att skal man ha Laika så må man bruke dem breiere enn bare elgjakt og ev litt hjortejakt..

hvis det er hovedfokuset innen jakt så er grå eller jemt ett bedre valg..

dette er bare min mening, synes det blir feil å spesialisere laikaen inn mot en type jakt/vilt..

Link to comment
Share on other sites

Hvordan har du det med sau i området og reisdyr? Ser du er i fra skjåk. :D. Fler av rasene som nevnes utenom grå og jemt kan være veldig skarpe slik at du kan få litt problemer i område med mye sau. Og får du de ikke reine så kan du ha en utfordring med å kunne trene de annet enn i jakta og på vinteren. Bare en tanke. Jemten avles også veldig rovdyr skarpe for tida spesielt i sverige så vet mange som har gitt de opp særlig i områder som det er endel sau.

Link to comment
Share on other sites

Skal du først og fremst ha noe uvanlig til elghund, bør du kanskje se på de to rasene Svensk hvit elghund og Hälleforshund. Ellers kan både Finsk spets og Norrbottenspets stille elg, men disse to har kanskje mest pasjon for fugl.

Når det er sagt og trådstarter ønsker en hund som skal prøves på elg (starte på elghundprøve?) er det bare hunder av elghundrasene som er aktuelle. Dessuten kan det kanskje være lurt å se litt på premieringsprosent på prøver, og da kommer de to "kjedelige" rasene NEG og Jämthund godt ut. Meg andre ord er du kanskje sikrere på å få en god elghund om du velger tradisjonelt og i tillegg ser på jaktegenskaper noen hundegenerasjoner tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan har du det med sau i området og reisdyr? Ser du er i fra skjåk. :D. Fler av rasene som nevnes utenom grå og jemt kan være veldig skarpe slik at du kan få litt problemer i område med mye sau. Og får du de ikke reine så kan du ha en utfordring med å kunne trene de annet enn i jakta og på vinteren. Bare en tanke. Jemten avles også veldig rovdyr skarpe for tida spesielt i sverige så vet mange som har gitt de opp særlig i områder som det er endel sau.

 

Dette har vell ikke så mye med rase å gjøre. Har strømmet endel hunder, og ingen av spisshundene skilleer seg u typisk der. Jeg selv trodde Laikaen var umulig å få sauerein, men selv etter at den hadde angrepet sau, klarte jeg å få den sauerein.

 

Det er nok andre raser en våre spisshunder som skiller seg ut mtp sau.

 

Når det gjelder Kareler, er nok den jaktmessig lik Laikaen.

En kompis fikk i høst 1. løshundprøve, hunden var da 18mnd og det var ikke skutt elg for ham.

Link to comment
Share on other sites

Vi ikke diskutere det i denne tråden, men ser det jo som et tegn at her i sør i saueland er det svært få "utypiske" løshundraser. Og det tynnes ut med jemthunder også. Grunnet, jo såkalte sauerene hunder tar allikevel sau. Har selv 2 jemter som skal være sauerene men desverre er jeg ikke 100 prosent trygg før sauene er inne om høsten. Bare siste året har det blitt videre solgt 2 eller 3 hunder til sverige pga saueangrep bare rundt her.

 

Det jeg sier er at han bør tenke på fler ting enn kun rase. Hvis han skal jakte i skjåk med reinstammen der. Det er ikke få elghunder med god jaktlyst som blir funnet av andre som har fulgt flokkene mile vis avgårde. Dette har ingenting med rase å gjøre, men en ting å tenke på.

 

Er selv i tenkeboksen, skal ha ny valp. Blir å bruke endel tid pga relativt små terreng og mye sau.

Link to comment
Share on other sites

Støtter Finnlight 338WM.

Laikaen funker fint som førstehund, de fleste individene er rolige og vennlige hunder. Generelt holder en laika bedre kontakt med eieren enn gråhunder og jämthunder gjør, og tråler terrenget mye raskere enn en gråhund, trolig raskere enn en j¨mt også. Jeg har selv opplevd at laikaen min kom seg unna ulv og kom inn til hundefører og holdt seg der etterpå. Men neste gang, i det samme terrenget, slo hunden ut som før. Da var det altså ikke ulv der. I den situasjonen som oppsto der og da, antar jeg at andre hunder ville ha blitt tatt av ulven.

Har to laikaer, den ene er faktisk helt uinteressert i sau, mens den andre ikke ser ut til å la seg påvirke av strømming uansett.

Link to comment
Share on other sites

Laikaen kan fungere fint som førstegangshund, men får man DET individet, så kan det by på store problemer og det er ikke en utfordring man ønsker og ha, fordi dette er hunder med en vannvittig fysikk.

 

I all hovedsak vennlige og stabile hunder.

 

Laika er uten tvil mest moro når man får den til på mange ulike viltarter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...