Jump to content

Metriske enheter i Shooter


Lawman

Recommended Posts

Jeg har installert Shooter på iPhone og iPad, men de virker dessverre ikke så bra.

 

På iPaden er det bare en grå skjerm... og på iPhonen klarer jeg ikke å få stilt inn på metriske data.

 

Problemet synes å være at jeg ikke engang kommer inne i "Preferences"-menyen:

http://www.shooterapp.net/manual.php#preferences

 

Når starter Shooter får jeg bare opp denne:

405269_10150477148376463_542281462_9106758_1105870115_n.jpg

 

Har noen vært borte i det samme, eller har forslag til løsning?

Link to comment
Share on other sites

Det gjør du flere steder.

 

iPhone > Innstillinger > shooter > Units of Measurements så legger du inn meter og metric i de forskjellige

 

Så går du til programmet shooter

Lag profil for Firearm > Firearm data >

sight height = cm

Elevation unit = mils

Elevation turret grad = 1/10 (endret i etterkant)

Windage unit = mils

Windage turret unit = 1/10 (endret i etterkant)

 

Trykk save!

 

Lag profil for ammo > gjør det samme med opplysninger her

 

Trykk save!

 

Hent frem de forskjellige profilene og trykk calculate, så for du frem HUD

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei, jeg holder på å legge inn data i Shooter. Jeg skal bruke 6.5x55 kaliber og jeg har ladet med skytterlagets Sierra 144 grains HPBT kule. Denne finnes ikke i kulelilsta i Shooter. Blir det veldig galt om jeg velger 144 grains Lapua? Blir 144 grains FMJBT mest rett, eller Scenar (Litz)?

Link to comment
Share on other sites

D46? De 6.5 / 144 grains kulene som ligger inne i Shooter er Lapua FMJBT og Scenar (Litz). Jeg har chronografert ladningene, blir morro å skyte 500 meter til lørdag :D

 

EDIT: M67, jeg tror forresten jeg har en sandsekk som er din liggende i boden. Vil du ha den tilbake? hvis ikke adopterer jeg den bare :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Min feil, den heter D46 når den er .308", den er 170 og 185gr. Lapua 6.5mm kula som er likens heter FMJBT, B343.

Dn kula du har (Sierra 144gr FMJ) er noe Sierra lager spesielt for DFS,, eller iallefall spesielt - for den er kun å finne gjennom DFS - den har "rebated boattail" og åpent bly bak?. Kliss lik den gamle D-spiss kula til RANO.

De har helt sikkert nokså lik BC alle tre. Mer enn lik nok til 500m iallefall, jeg gjetter G1 på . 570 og G7 på .275 som sagt :wink: Skal du ha det eksakt så må du få Høggern på banen

 

D46

341-401-large.jpg

 

Sandsekken har jeg visst klart meg uten så du kan sikkert gjøre som du vil med den - det var vel den jeg brukte under tofoten for å på pekt rifla opp til 600m på Gjøvdal.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Fint, takk for svar! Shooter angir likt antall klikk for de to 144 grains kulene, så det bør vel være i nærheten i alle fall. Jeg har kjøpt meg en victory 3-12x56 med komp. Det er med tape med ferdige markeringer ut til 400 meter ut fra kulens utgangshastighet, og de klikkene stemmer også nøyaktig med Shooter appen. Skal bli spennende å se hvordan dette stemmer til lørdag :)

Link to comment
Share on other sites

nå har jeg lekt meg med Shooter. Det er et genialt program! Bare å legge inn kule og utgangshastighet og vind, og vips får man tabell og klikk på de holdene man ønsker. Fantastisk å ha det på iPhonen, da er det alltid med og jeg slipper å dra på PC for å gjøre nye beregning med nye kuler eller kalibre. Skal bli spennende å se hvordan Shooter sine klikk stemmer med RL :D

Link to comment
Share on other sites

Skal bli spennende å se hvordan Shooter sine klikk stemmer med RL

Erfaringsmessig så stemmer det ±1klikk sålenge alle variablene er rett målt, og de fremdeles er det de var da du målte dem. De som oftest introduserer feil, og størst feil, er på korte hold < 6-800m avstand og hastighet, etter det blir rett BC viktigere, og det bllir viktigere å bruke G7, samtidig blir lufttettheten viktigere.

Med 338 og 19.4 Scenar er det innenfor så godt som jeg kan skyte selv på 1500m, men da etter en hel liten meteorologitime. På 965m lå jeg for et par helger siden merkelig høyt med 6.5x55, men kronografering avslørte at hastigheten var 15m/s høyere enn den jeg hadde lagt inn... Da ble det mer fornuft i sakene. Min erfaring, og mange andres, er helt enkelt at dersom Shooter eller BulletFlight ikke stemmer med RL, så har du ikke målt/lagt inn variablene godt nok - og det er faktisk ikke alltid like enkelt.

Det er også nokså arbeidskrevende å alltid ha 100% kontroll på grunntreffpunkt på 100m ± <1klikk.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er et godt poeng. Jeg chronograferte mine ladninger i -6 grader, eller deromkring, og det har vært betydelig varmere i det siste så hastigheten nå kan godt være høyere = ny runde med chronoen.

 

Jeg tror at jeg skal være veldig fornøyd med å skyte på 500 meter i morgen. Jeg har tidligere skutt med Blaseren på 870 meters hold (var vel det det var i Gjøvdal?) med 300 wsm løpet og det hadde vært morro å strekke holdet også med 6.5 løpet. Men 1500 meter er nok heeelt urealistisk. Tror jeg dropper meteorlogitimen :winke1: Jeg synes det er vanskelig nok å anslå hvordan vind virker inn.

 

Hva er G7 som det er viktig å bruke?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...